El Mercat Medieval de Vic aposta pel medi ambient i la gastronomia

Un total de 370 parades donaran forma a la 14a edició del certamen que se celebrarà entre el 5 i el 8 de desembre. Teatre d’acció, música, animació, artesans, cavallers, almogàvers, soldats, faquirs, trobadors vinguts d’arreu del món...

Redacció Vic
25 de novembre del 2009
Presentació Mercat Medieval Vic 09
Presentació Mercat Medieval Vic 09 | Adrià Costa



La 14a edició del Mercat Medieval de Vic se celebrarà del 5 al 8 de desembre. L’acte inaugural tindrà lloc el dissabte amb un recorregut de les autoritats de la ciutat que s’iniciarà a les 11:30h a la plaça Santa Eulàlia, i la cloenda es portarà a terme el dimarts a les 18:30 h amb l’espectacle Excalibur. Durant aquests quatre dies de festa, el centre de la ciutat es transforma en un gran poblat medieval on s’hi poden trobar des d’artesans, taverners i firaires, fins a perfums, sabons, coques i formatges. En definitiva, productes per triar i remenar repartits entre unes 374 parades d’acurada ambientació i  centenars de personatges caracteritzats de l’època.

Tot i les parades tradicionals on es poden tastar i comprar diferents tipus de productes alimentaris, el Mercat Medieval de Vic disposa d’una amplia i molt variada oferta firal per tal de ser apte per a tots els públics. Objectes decoratius, tèxtils, i joguines artesanals, entre d’altres.

A més, també s’organitzen diferents activitats d’entreteniment per a tots els públics: des d’exhibicions, demostracions o exposicions, fins activitats infantils. El Mercat també compta amb diferents serveis adreçats al visitant com el carrilet, amb el qual es pot recórrer el nucli antic de la ciutat.

El Mercat Medieval s’ha presentat en roda de premsa aquest dilluns, 23 de novembre, al migdia a la sala de juntes de l’Institut Municipal de Promoció i Economia de Vic (ImpeVic). L’acte ha comptat amb la presència del president de l’ImpeVic i segon tinent d’alcalde, Josep Burgaya; la responsable de Fires i Mercats de l’ImpeVic, Quima Vila; i el gerent de l’empresa Camp Base Organization, Jordi Bou.

Un mercat sostenible

Enguany, el certamen fa una aposta clara per al medi ambient. “L’impacte d’una activitat firal com aquesta a la ciutat és important. I com a Administració, hem de donar exemple”, ha explicat Josep Burgaya. En aquest marc, l’organització ha pres diverses mesures relacionades amb els residus.
Així, els paradistes estaran obligats a separar selectivament les deixalles que generin durant els quatre dies. Per això, se’ls distribuirà un cubell per als residus orgànics i 15 bosses compostables.


Quima Vila, mostrant les bosses de sac que es distribuiran entre els establiments.

D’altra banda, es repartiran 50.000 bosses de sac entre tots els establiments, que tindran un cost de 0.50 euros la unitat. Tots els productes que es venguin s’hauran d’entregar amb aquestes bosses.

Nandu Jubany i la gastronomia medieval

Una altra de les novetats d’enguany serà la creació d’una carpa gastronòmica medieval que, sota la marca d’Osona Cuina Medieval, estarà dirigida pel prestigiós cuiner Nandu Jubany. Els visitants podran degustar productes de la terra cuinats amb els mètodes tradicionals. Entre els plats hi haurà el caldo, la carn d’olla o les llonzes de porc rostides a la brasa.

“És una aposta per la cuina del territori”, ha assenyalat el president d’ImpeVic.

Qualitat versus quantitat

La ciutat de Vic es prepara per rebre una nova allau de visitants. Segons l’organització, les previsions apunten a una afluència semblant a la de l’any passat, que va girar al voltant de les 200.000 persones.

Des de l’ImpeVic es considera que aquesta xifra ja és suficient i que intentar incrementar-la podria portar al col•lapse de la ciutat. Per tant, l’organització ha optat per millorar alguns aspectes tècnics i de qualitat del certamen i aturar, en la mesura del possible, el seu creixament. “L’objectiu no és créixer sinó promocionar l’economia, el comerç i el turisme a la ciutat. No voldríem morir d’èxit”, ha advertit Burgaya. “La nostra aspiració és créixer amb qualitat i no en quantitat”, ha afegit.

 

Josep Burgaya, en la roda de premsa de presentació del Mercat Medieval. A sobre, una imatge de la passada edició.

El nombre total de parades del mercat serà de 374, segons ha informat Quima Vila (només nou més que l’any passat, amb 365 parades), totes de procedència molt variada: majoritàriament de Catalunya i de l’Estat espanyol però també d’Europa i d’Àfrica, com és el cas de Marroc. La majoria de les parades són d’artesans (62%),  però també hi ha herbes, tavernes i alimentació. La responsable de Fires i Mercats ha explicat que les sol•licituds de participació de comerciants havien desbordat totes les previsions i que s’havia hagut de negar la participació a unes 300 parades.

En aquesta edició, també es continuarà utilitzant el parc Jaume Portell, a l’altre costat del pont romà, un espai que serveix per esponjar el nucli històric. Al Portalet es restringirà la circulació a només un carril, així com l’accés a vehicles pesants.

Pel que fa als aparcaments, s’utilitzaran els que ja hi ha actualment a la ciutat i se n’habilitarà algun de nou, com el de la Letel, a l’entrada sud de Vic. També es facilitarà l’accés als pàrquings de pagament del centre urbà. Una altra de les mesures que es prendrà serà la d’obligar als vehicles a utilitzar l’entrada nord de la ciutat, un cop els aparcaments del sud estiguin plens. Des d’aquesta entrada, l’accés als altres aparcaments serà molt més fàcil i no se  saturaran els carrers del centre.
Durant els quatre dies es proporcionarà aparcament alternatiu a tots els veïns afectats pel recorregut del mercat. En aquest sentit, els veïns que ho sol•licitin podran aparcar el seu vehicle al recinte firal al Sucre, el qual estarà vigilat durant les 24 hores del dia.

Espectacles i exhibicions

El responsable de Camp Base Organization, Jordi Bou, ha destacat algunes novetats de la programació d’ enguany. Hi ha un munt de propostes amb música, animació, artesans, cavallers, almogàvers, soldats, faquirs o trobadors vinguts d’arreu.  Segons ha explicat Bou, en aquesta edició “hem volgut potenciar els espectacles i teatre d’acció a la plaça Major de Vic per impulsar aquest espai únic de la ciutat, així com també un recorregut dedicat als oficis”. 

Així, a la plaça, hi haurà tres grans actuacions: el torneig d’Herois per Alma Cubrae, els millors guerrers en acció (6 de desembre, 16:30 h); torneig de cavalls, amb la cia Excalibur (7 de desembre, 12 i 13 h); i espectacle de cloenda amb Excalibur, “Phyros”, foc i pirotècnia (8 de desembre, 18:30 h).

En aquesta edició s’ha augmentat a 13 el nombre d’oficis de la ruta (l’any passat n’hi havia 10). Aquest any, es podran veure professions tan tradicionals com la d’un boter de vic, el mestre formatger o els constructors de les cases d’època. Pel que fa en aquesta última professió, hi haurà dos actors que construiran durant els quatre dies una sitja per guardar el gra.

Enguany, hi haurà diversos grups d’animació que es repartiran el Mercat en tres grans zones. Són  Jabardeus, Actua, Caladrius i grallers dels Sagals d’Osona. Al parc Jaume Portell no hi haurà els camells ni les aus de falconeria, a causa de les acurades obligacions legals que comporta l’exposició d’animals. El seu lloc l’ocuparà un campament de soldats i almogàvers, que mostraran el tarannà de la seva vida quotidiana a l’edat medieval.

Alguns espais i personatges continuaran en la mateixa línia que a les edicions passades. És el cas del fakir, el zoco àrab o la zona infantil, amb titelles, passejades de ponis o tallers diversos. També hi haurà algunes exposicions, entre les que destaca la de les armadures, que ja va estar present l’any passat a la fira (ara es traslladarà a la Capella Fonda).


Josep Burgaya i Jordi Bou.

Un altre dels aspectes que defineixen el Mercat Medieval és la participació de les entitats de la ciutat. En aquest context, hi haurà exposicions i visites guiades al Museu Episcopal i al Museu d’Art de la Pell, així con un concert de cant gregorià a l’església dels Dolors.

La imatge del cartell, dos pardals d’un tret

La responsable de fires també ha explicat que des de la organització s’ha decidit mantenir la imatge del cartell de l’any passat (una armadura) com a proposta anticrisi, però se li ha donat un petit matís amb la creació d’ un logotip personalitzat del Mercat. Es tracta de la imatge d’una moneda medieval que forma part d’una col•lecció que es pot veure exposada al Museu Episcopal de Vic.

La decisió va més enllà. ImpeVic vol que es converteixi en la imatge permanent del mercat, de cara a properes edicions, ja que considera que el certamen està plenament consolidat.

El pressupost del certamen se situa entre els 180.000 i 200.000 euros. L’objectiu d’ImpeVic és que el Mercat s’autofinancïi i que no costi un sol euro a l’Ajuntament. “En aquesta edició, això pràcticament s’aconseguirà”, ha assegurat Burgaya.

El Mercat està organitzat per l’Ajuntament de Vic, a través de l’ImpeVic i produït per l’empresa osonenca Camp Base Organization.

- Programa d'activitats
- Dossier de premsa
- Més informació, al web del Mercat Medieval, d'Osona.com
- Més informació, al web d'ImpeVic

GALERIES DE FOTOS i VÍDEOS D'EDICIONS ANTERIORS



- Espectacle "Galops de Foc" (2008)
- Matí de dilluns al Mercat (2008)
-Concert de la Capella Gregoriana dels Dolors (2008)
- El vespre del diumenge al Mercat (2008)
- Marató Medieval (2008)
- Un riu de gent omple els carrers del casc antic (2008)
- Inauguració oficial del Mercat (2008)
- Exposició de falconeria (2008)
-Exposició "Armadures d'11 Cavallers Catalans" (2008)
- El sopar medieval (2008)

- Galeria de fotos 2007 (4)
- Galeria de fotos 2007 (3)
- Galeria de fotos 2007 (2)
- Galeria de fotos 2007 (1)

- Galeria de fotos 2006
- Galeria de fotos i vídeos 2005
- Galeria de fotos 2002

PLÀNOL I RECORREGUTS