Una vintena de carreteres convencionals catalanes formaran part del
programa 2023-2030 per estendre el
model 2+1 a més de 400 quilòmetres de la
xarxa viària de Catalunya que actualment tenen un carril per sentit (1+1) amb l'objectiu de reduir els
accidents frontals.
Així ho ha avançat aquest dimecres el
conseller de Territori Juli Fernàndez, que ha detallat que les actuacions s'aniran duent a terme fins al 2030 i tindran un cost aproximat de
660 milions d'euros. El propòsit principal és reduir entre el 80 i en 100% els accidents mortals en
coalicions frontals en els trams on s'afectaran.
La
C-37 entre
Manlleu i els
Túnels de Bracons (Vall d'en Bas) és una de les carreteres escollides per a realitzar-hi els treballs, a on es preveu dotar d'un
tercer carril al llarg de
22,8 quilòmetres. El tram que es preveu ampliar és el que va des dels Túnels de Bracons fins a la població osonenca i que també passa per Torelló.
On també s'instaurarà un tercer carril és a una altra porta d'accés a la Garrotxa, en aquest cas a l'est de la comarca. Es tracta de la
C-66 entre
Besalú i Banyoles. En alguns trams d'aquesta via que actualment està en obres també es preveu instal·lar-hi nous 2+1, en total serà al llarg de
13,4 quilòmetres.
Pla general de la C-37 a l'alçada de Torelló. Foto: ACN.
L'esquema 2+1
L'anomenat
format 2+1 consisteix a configurar
3 carrils de circulació, on el
carril central es va alternant en un sentit de la circulació i en l'altre per tal d'habilitar
trams segurs d'avançament, a més d'incorporar una
separació reforçada en ambdós sentits de la marxa.
La
C-55, la
C-16 o la
C-58 són algunes de les carreteres on ja s'ha aplicat el format, inspirat amb
Suècia, un dels països capdavanters en
seguretat viària. En aquests trams, des del Govern se n'ha fet seguiment de l'accidentalitat i s'ha comprovat que no s'hi ha produït cap accident mortal per
xoc frontal o
frontolateral. A més, segons dades de la Generalitat, els sinistres mortals s'hi ha reduït considerablement.
El
Departament de Territori ha establert un seguit de requisits per estendre aquest sistema a la xarxa viària catalana: d'entrada han de ser vies existents 1+1 de la xarxa bàsica, amb un trànsit a partir de
5.000 vehicles diaris, amb una accidentalitat frontal i gravetat dels accidents o ser trams amb més
intensitat de trànsit.
Com es farà?
En general, s'afegirà un carril addicional que s'anirà alternant en un sentit o altre, a més de reforçar la separació d'ambdós. D'altra banda, en algunes vies s'apostarà per una
solució intermèdia implantant únicament un sistema reforçat de separació de sentits mitjançant una barrera de formigó, amb senyalització horitzontal o amb elements d'abalisament.