La C-37, entre Manlleu i Bracons, tindrà un tercer carril

És la mesura que Territori instaurarà a una vintena de carreteres per evitar xocs frontals, entre les quals també hi ha la C-66 entre Besalú i Banyoles

La C-37 a Torelló
La C-37 a Torelló | Adrià Costa
Redacció
16 de març del 2023
Actualitzat a les 8:33h
Una vintena de carreteres convencionals catalanes formaran part del programa 2023-2030 per estendre el model 2+1 a més de 400 quilòmetres de la xarxa viària de Catalunya que actualment tenen un carril per sentit (1+1) amb l'objectiu de reduir els accidents frontals.

Així ho ha avançat aquest dimecres el conseller de Territori Juli Fernàndez, que ha detallat que les actuacions s'aniran duent a terme fins al 2030 i tindran un cost aproximat de 660 milions d'euros. El propòsit principal és reduir entre el 80 i en 100% els accidents mortals en coalicions frontals en els trams on s'afectaran.

La C-37 entre Manlleu i els Túnels de Bracons (Vall d'en Bas) és una de les carreteres escollides per a realitzar-hi els treballs, a on es preveu dotar d'un tercer carril al llarg de 22,8 quilòmetres. El tram que es preveu ampliar és el que va des dels Túnels de Bracons fins a la població osonenca i que també passa per Torelló. 

On també s'instaurarà un tercer carril és a una altra porta d'accés a la Garrotxa, en aquest cas a l'est de la comarca. Es tracta de la C-66 entre Besalú i Banyoles. En alguns trams d'aquesta via que actualment està en obres també es preveu instal·lar-hi nous 2+1, en total serà al llarg de 13,4 quilòmetres.
 

Pla general de la C-37 a l'alçada de Torelló. Foto: ACN.
 

L'esquema 2+1

L'anomenat format 2+1 consisteix a configurar 3 carrils de circulació, on el carril central es va alternant en un sentit de la circulació i en l'altre per tal d'habilitar trams segurs d'avançament, a més d'incorporar una separació reforçada en ambdós sentits de la marxa.

La C-55, la C-16 o la C-58 són algunes de les carreteres on ja s'ha aplicat el format, inspirat amb Suècia, un dels països capdavanters en seguretat viària. En aquests trams, des del Govern se n'ha fet seguiment de l'accidentalitat i s'ha comprovat que no s'hi ha produït cap accident mortal per xoc frontal o frontolateral. A més, segons dades de la Generalitat, els sinistres mortals s'hi ha reduït considerablement.

El Departament de Territori ha establert un seguit de requisits per estendre aquest sistema a la xarxa viària catalana: d'entrada han de ser vies existents 1+1 de la xarxa bàsica, amb un trànsit a partir de 5.000 vehicles diaris, amb una accidentalitat frontal i gravetat dels accidents o ser trams amb més intensitat de trànsit.
 

Com es farà?

En general, s'afegirà un carril addicional que s'anirà alternant en un sentit o altre, a més de reforçar la separació d'ambdós. D'altra banda, en algunes vies s'apostarà per una solució intermèdia implantant únicament un sistema reforçat de separació de sentits mitjançant una barrera de formigó, amb senyalització horitzontal o amb elements d'abalisament.