1 de 10
Infraestructures

En un any es preveu tenir calendari per a la nova estació de tren Torelló-Garrotxa

L'ajuntament osonenc ressalta que és una infraestructura clau i creu que es pot accelerar

Rodalies R3 per Osona | Josep M Montaner
per Gerard Vilà, Torelló | 23 de gener de 2023 a les 08:30 |
L'Ajuntament de Torelló confia que d'aquí a un any hi haurà un calendari establert per la construcció de la segona estació de tren de la ciutat. Una estació que ha de servir com a nus entre el Ripollès, la part més occidental de la Garrotxa i el nord d'Osona. De fet, un estudi presentat per l'Oficina de la R3 veu aquesta estació com una infraestructura estratègica per a la mobilitat del territori.

La connexió a través d'autobús amb Olot hauria de facilitar la mobilitat ferroviària dels ciutadans d'aquesta zona de la Garrotxa que volen anar a Barcelona. El primer pas, però, seria convertir l'actual estació en capçalera, una actuació que no hauria d'esperar al desdoblament sencer de la línia.

De fet, només caldria la construcció d'una quarta línia per tal que la capital de la Vall del Ges pogués rebre bona part dels trens que, actualment, es queden a Vic, ja que Torelló no és una estació capçalera.

Per tot plegat, l'alcalde de Torelló, Marçal Ortuño, espera que la situació s'acceleri i recorda que es tracta d'una qüestió "molt important". En aquest sentit, Ortuño recorda que els terrenys on s'hauria de fer la quarta via necessària per ser estació capçalera ja son propietat de Renfe, fet que facilita el procés. Amb tot, l'alcalde reconeix que el desdoblament de la R3 per tal de millorar el servei és “clau” per a vida dels ciutadans que han de fer-ne ús. A més, la nova estació servirà per situar Torelló com un enclau determinant i afavoriria des d'un punt de vista econòmic al poble.
 

Rodalies R3 per Osona Foto: Josep M Montaner


Ortuño explica que ja hi han hagut diverses reunions amb el coordinador de l'Oficina de la R3, Pere Macias, per “consolidar” aquesta obra i que permetria ser un “nus de transport”. En aquest sentit, la intenció és que l'actual estació es mantindria com a capçalera amb la voluntat que la majoria de trens que es queden a Vic arribessin a Torelló. “Això faria de Torelló un nus ferroviari. Això és amb el que estem treballant, però som conscients que es tracta d'un procés lent perquè l'actuació és a tota la línia, però la vetllem i creiem que és una oportunitat magnífica per ser referents en el territori”, remarca l'alcalde.

Precisament els termini tan llargs són un dels motius de preocupació, però l'alcalde assenyala que es podria avançar en alguns aspectes. En concret, Ortuño explica que es poden aprofitar els talls que es fan per les obres de desdoblament, per avançar en la quarta via a Torelló per tal que l'estació actual sigui capçalera.

“És una actuació que no cal fer esperar al desdoblament fins a Vic, sinó que ja es podria fer i d'aquesta manera es podria augmentar molt més la freqüència de trens d'entrada i sortida de Torelló”, ha reblat el batlle.

 

Participació