​Alerten d'un nou frau en vendes de segona mà a Vinted i Wallapop a la Garrotxa

S'han detectat quatre casos i els estafadors han arribat a emportar-se fins a 3.000 euros

L'aplicació Wallapop
L'aplicació Wallapop | Wallapop
Redacció
13 d'octubre del 2022
Actualitzat a les 9:18h
L'Oficina de Consum de la Garrotxa i l'Oficina de Seguretat de l'Internauta alerten d'un nou frau que s'ha detectat recentment. Es tracta d'una estafa que es produeix en el marc dels productes de segona mà que es venen a plataformes com Vinted o Wallapop.

El modus operandi dels estafadors consisteix a contactar amb l'usuari interessant-se pel producte que es vol vendre. Després del primer contacte a través de la plataforma, el ciberdelinqüent utilitza qualsevol excusa per demanar a l'usuari que segueixin en contacte fora de l'aplicació i, per exemple, conversar a través de WhatsApp o correu.

A través d'aquest altres canals, l'estafador informa que ja ha fet el pagament i envia un enllaç fraudulent a l'usuari amb l'excusa de completar la venda. Aquest enllaç dirigeix a una web que imita perfectament les plataformes Vinted o Wallapop i es demana a l'usuari que ompli u seguit de dades bancàries per acabar la transacció. Si la víctima les omple, el delinqüent aconsegueix accés al compte bancari, des d'on roba els diners.

Per aquesta raó, des de l'Oficina de Consum de la Garrotxa es demana als ciutadans que tinguin productes de segona mà a la venda a través d'alguna plataforma, que no accedeixi a la venda fora d'aquestes plataformes. Des de l'Oficina recorden que qualsevol venda s'ha de fer a través dels canals oficials de les plataformes i, en cap cas, a través de Whatsapp o correu electrònic.

Quatre casos a la Garrotxa
Fins avui, l'Oficina de Consum de la Garrotxa ha recollit quatre casos a la comarca. Les quantitats estafades poden arribar fins als 3.000, segons han explicat fonts de lla mateixa oficina a NacioGarrotxa.

Es recomana, doncs, primer de tot, comprovar si el comprador s'ha registrat recentment, ja que els estafadors, normalment, fa poc temps que estan a la plataforma. En segon lloc, també cal llegir les valoracions i la verificació del perfil que ens contacta. Per últim, cal negar-se a seguir una transacció fora de la plataforma i no acceptar un pagament a través de cap mètode alternatiu al que es proposa des de la plataforma en qüestió.

Què fer si hem estat víctimes d'aquesta estafa?
El primer pas és denunciar-ho als Mossos d'Esquadra. També es recomana guardar totes les evidències que es disposin per demostrar els fets. En cas d'haver facilitat dades bancàries o personals com el número de la targeta, la data de caducitat i el codi de seguretat, cal contactar amb l'entitat bancària com més aviat millor per mirar de cancel·lar els possibles cobraments o provar de recuperar els diners.