​Olot recollirà dades dels clients de la Plaça Mercat a través dels seus telèfons mòbils

L'Ajuntament posarà en marxa una nova tecnologia que permetrà conèixer l'afluència, la procedència, el sexe o els horaris dels visitants a través dels seus mòbils

La Plaça Mercat d'Olot
La Plaça Mercat d'Olot | Pau Masó
08 d'agost del 2022
Actualitzat a les 9:12h
Olot deixa enrere les enquestes i els comptadors de persones per tal de conèixer dades i estadístiques del comportament dels seus ciutadans. L'Ajuntament ha comprat els serveis d'una aplicació que permet recollir dades a través dels telèfons mòbils de les persones, sense necessitat, ni tan sols, de preguntar.

Es tracta d'una tecnologia que ja es va començar a utilitzar a les Festes del Tura del 2018 i que algunes administracions com la Diputació de Girona ja han posat en pràctica. Consisteix a recollir informació a través del 3G i la xarxa telefònica. S'utilitza una tecnologia de triangulació que recull informació dels telèfons que entren en un espai determinat. Les dades es recullen a través dels operadors de telefonia i es poden comprar.

En aquesta ocasió, Olot farà servir el programari per descobrir els hàbits de la població que cada dia va a la Plaça Mercat. Es podran obtenir dades, pràcticament, a temps real del sexe i l'edat de la persona, el lloc de procedència del ciutadà, l'hora que entra-i-surt de la Plaça Mercat o quantes vegades a la setmana hi va.
 

Un dels accessos a la Plaça Mercat d'Olot Foto: Pau Masó


Segons la regidora de Comerç i Turisme d'Olot, Gemma Canalias, l'eina conviu sense problemes amb el dret a la intimitat de les persones: "Les persones poden escollir des del telèfon mòbil si volen donar accés a l'obtenció de les dades. Mai se sap el nom de la persona, sinó només el seu número de telèfon". Segons Canalias, el sistema compleix amb la Llei General de Dades i ha de permetre conèixer molt bé el perfil dels visitants de la Plaça: "Amb aquesta informació és molt més fàcil la presa de decisions i el desenvolupament de campanyes de difusió".

El sistema que s'instal·larà a la Plaça Mercat recull informació d'entre un 30 i un 40% del flux de ciutadans que hi ha cada dia a l'equipament. L'Ajuntament d'Olot ho ha comprat per sis mesos a un preu de 6.000 euros.

Una tecnologia que es vol que vagi a més
L'objectiu també és estendre aquesta tecnologia a l'eix comercial del Nucli Antic. Més endavant està previst recollir informació de la zona de Sant Rafel, el carrer Major o el Firal, on hi ha la majoria de comerços del centre d'Olot. A més, l'Ajuntament també treballa per finançar aquesta aplicació a través dels Fons Next Generation i utilitzar-la, fins i tot, en algun establiment en concret.

Segons la regidora, aquesta eina "ha arribat per quedar-se" i ha d'ajudar els comerciants a conèixer i atendre millor els seus clients, ja que per exemple, pot ajudar els botiguers a preveure l'estoc que necessitaran en una època de l'any segons les dades d'afluència que es recullin; o podran personalitzar els productes segons el tipus de clients que passegin per l'eix comercial.
Arxivat a