variants

​L'abans i el després de les al·legacions: com queden les variants d'Olot i les Preses?

L'exposició pública ha recollit desenes d'al·legacions de més de 150 agents i administracions que han transformat el projecte inicial de Territori

per Pau Masó, Olot, Catalunya | 21 de juny de 2022 a les 14:22 |
Sortida del túnel de Bracons a la Garrotxa, un dels punt de connexió amb la variant de les Preses | Martí Albesa
El gener del 2020, el Departament de Territori publicava l'Estudi Informatiu i el d'Impacte Ambiental de la variant de les Preses-Vall d'en Bas. Nou mesos després, a l'octubre, publicava els mateixos estudis amb relació a la variant d'Olot. Aquests dos passos significaven l'obertura d'un procés d'exposició pública, on tothom que volgués podia dir-hi la seva.

Aquell mateix any, diverses entitats, Ajuntaments i particulars van presentar al·legacions per tal d'introduir modificacions al projecte. En el cas d'Olot 10 administracions públiques i 69 particulars van dir-hi la seva, i pel que fa a les Preses-Vall d'en Bas van ser 9 administracions i 65 persones, entitats o empreses.


Ara, aquest dimarts 21 de juny del 2022, després de dos anys del procés d'exposició pública, el Departament d'Acció Climàtica l'ha tancat. Ha publicat el document de valoració i balanç de totes les al·legacions presentades. El resum és que hi ha hagut canvis importants, no en el traçat, però sí en la forma i dimensió. Les variants ja no són les que proposava Territori el 2020. 

El traçat es manté


Territori va proposar el 2020 quatre opcions de traçat per Olot i quatre més per a les Preses. En aquell moment, el Departament ja es va posicionar a favor de l'alternativa 2 en els dos casos. Després de dos anys i desenes d'informes i al·legacions, aquesta és l'opció que es manté i que també veu viable el Departament d'Acció Climàtica. D'aquesta manera, doncs, es pot confirmar que la traça està consolidada: la variant d'Olot transcorrerà pel mateix vial nord que hi ha ara a la ciutat, quedarà semisoterrada al seu pas entre l'Hostal del Sol i l'estadi municipal, sortirà al pla de Sant Andreu i entrarà al túnel de la Pinya pel costat esquerre dels pisos Garrotxa. El túnel transcorrerà fins a Codella per sota la serralada de la Pinya, un cop torni a sortir a la superfície començarà la variant de les Preses-Vall d'en Bas que caurà amb un viaducte fins a la plana agrícola, entrarà a un fals túnel que passarà per sota la zona de l'escola Verntallat i sortirà un cop acabada la trama urbana del poble de les Preses. La nova carretera connectarà amb l'actual C-152, poc abans de la rotonda d'en Bas.
 

1+1 en comptes de 2+2


El canvi més important que s'ha produït en aquests dos anys és la dimensió del traçat. Del 2+2 que proposava Territori, s'ha passat a l'1+1 en tot el traçat, inclòs el túnel de la Pinya que s'ha redimensionat i tindrà una única galeria amb un carril d'emergència.

 

Camps de la Vall d'en Bas per on ha de passar la variant. Foto: Martí Albesa


Canvis en enllaços i rotondes


Les al·legacions presentades també han servit per modificar algunes connexions entre el traçat de la variant i les carreteres actuals. En el cas d'Olot, l'enllaç oest (a l'altura de l'Hospital) s'hi projectava una rotonda de grans dimensions que acabarà sent més reduïda del que es preveia. A l'altre costat de la variant olotina, a la zona de la depuradora, es modificaran els ramals previstos per l'enllaç Olot centre i Olot nord per tal d'optimitzar l'amplada de les plataformes. A més s'estudiarà la possibilitat d'incorporar algun pas per a la fauna que travessa de la serra de Sant Valentí al volcà de la Garrinada.

En el cas de les Preses, està previst ampliar i millorar la rotonda existent que dona accés als túnels de Bracons. També es desplaçarà la rotonda que estava dibuixada en el sector sud de les Preses per tal que es connecti amb el vial d'accés a la zona de Xenacs, tal com demanava l'Ajuntament de les Preses.
 

Dibuix del traçat i enllaços que tindran les variants d'Olot i les Preses. Foto: Departament de Territori


També en el tram presenc, es desplaçarà l'enllaç nord uns 100 metres més al nord. Serà una rotonda a nivell en comptes d'un enllaç alçat. El canvi d'ubicació de l'enllaç permetrà modificar el ramal d'accés a la C-152 i minimitzar la fragmentació de finques agrícoles que preveia l'estudi inicial.

Allargament de trams soterrats


Un dels canvis també importants i que demanaven algunes de les al·legacions presentades és l'allargament del fals túnel de la zona de Verntallat. S'allargarà gairebé el doble del que estava previst i passarà de 500 a 900 metres per tal d'evitar la trama urbana del poble presenc. El fals túnel anirà de la carretera del Pas de la Torre fins poc abans del Caprabo.

El de Verntallat, però no serà l'únic allargament soterrat, també al tram d'Olot s'allargarà el cobriment del traçat mig enterrat que està previst entre l'Hostal del Sol i l'Estadi Municipal. Això ha de servir per reduir l'impacte del trànsit en aquella zona.

Canvis en viaductes


La connexió entre la variant presenca i el túnel de la Pinya es farà amb un únic viaducte d'1+1. L'estudi informatiu del 2020 preveia un doble viaducte, ja que el túnel sortia amb un 2+2 que finalment no s'ha complert. La connexió amb el túnel es farà tan lluny com sigui possible de la masia de Codella amb els estreps fora del flux preferent del riu Fluvià.

I a Olot, passat el turó de les Coromines, es preveu l'allargament del viaducte sobre el Riudaura, a la zona de l'Arengada. Això permetrà reduir el gran terraplè que es projectava sobre el terreny agrícola.

Consideracions del Departament d'Acció Climàtica


A més de les modificacions de traçat i infraestructura, el Departament d'Acció Climàtica també ha exigit algunes accions en la seva declaració d'impacte publicada aquest dimarts. Entre les més destacades, es demana un estudi complet d'hidrologia subterrània per verificar els impactes als aqüífers, ajustar el traçat que passa per la zona dels Tres Roures de l'Hospital d'Olot, aplicar mesures per minimitzar l'impacte sonor i visual de la infraestructura als usuaris de la via verda del carrilet, protegir les parets de pedra seca o redactar un pla de gestió de terres que detalli com i on es dipositaran les terres restants durant l'obra.

Acció Climàtica també reclama un estudi acústic al detall que exposi les mesures necessàries per reduir l'impacte sonor del trànsit i també minimitzar els enllumenats exteriors de la futura infraestructura.
 

Plana de la Vall d'en Bas, per on ha de passar la variant. Foto: Martí Albesa


Programa de mesures compensatòries


El Departament de Teresa Jordà també requereix elaborar un programa de mesures compensatòries amb relació als impactes. Entre aquestes compensacions hi ha, per exemple, adquirir els terrenys del volcà de la Garrinada per aplicar-hi mesures per recuperar "valors naturals i socials que ha perdut". També es contempla compensar la pèrdua de 36.000 metres quadrats d'hàbitats d'interès comunitari, fer un estudi de diagnòstic de l'estat del bosc de ribera de la riera de Riudaura, establir una xarxa de piezòmetres per controlar l'evolució dels aqüífers i restaurar el bosc de ribera del riu Fluvià al seu pas per la plana de la Vall d'en Bas i les zones humides del sector de Can Ramonich i Codella.

Per últim, en la seva declaració d'impacte, Acció Climàtica també imposa un projecte de restauració ambiental i integració paisatgística. Aquest s'haurà d'elaborar de forma simultània amb la redacció del projecte constructiu i haurà d'incloure les mesures i el pressupost pertinent per fer més integradora la infraestructura en el paisatge de la zona per on transcorre.

 

Participació