La majoria de Junts rebutja la moció per a municipalitzar el transport públic a Olot

Els vots favorables d'ERC, el PSC i la CUP no han estat suficients per a tirar-la endavant quan acabi la concessió a Teisa l'any 2025

El ple d'Olot ha rebutjat la moció de les entitats.
El ple d'Olot ha rebutjat la moció de les entitats. | Xavier Borràs.
19 de maig del 2022
Actualitzat a les 20:59h
El batlle d'Olot, Pep Berga, ha hagut d'exercir el vot de qualitat –per l'absència del regidor de Aniol Sellabona, que just acaba de ser pare– per a rebutjar la moció presentada per cinc entitats de la ciutat per a la modernització i municipalització del transport públic a Olot (TPO), ja que la moció ha tingut 10 vots favorables (ERC, PSC, CUP) i 10 de contraris de l'equip de govern de Junts.

Bosco Plans –en nom d'Olot es Mou, Salvem les Valls, ATAAC, CNT Olot i CCOO- ha defensat la moció que es resumeix en aquests punts:
 
  1. Que no es prorrogui l’actual concessió del transport públic d’Olot quan aquesta s’exhaureixi l’any 2025.
  2. Que es redacti, per part dels equips tècnics i econòmics de l’Ajuntament, un informe detallat d’avaluació del servei prestat i dels beneficis i perjudicis per a l’administració i els usuaris, tant a nivell tècnic com econòmic, durant el període de vigència de la concessió de TPO.
  3. Que s’elabori un estudi sobre la viabilitat tècnica i econòmica del servei de transport públic d’Olot que contingui, com a mínim, la següent informació:
    • Costos del contracte externalitat. o Estudi comparatiu de què hagués costat la gestió publica. o Avaluació dels beneficis socials de l’externalització. o Comptabilització del benefici empresarial.
    • Valoració de la viabilitat tècnica, econòmica i jurídica de la seva municipalització. o Estat de la flota, consum actual i possibilitat de millorar el mateix.
    • Valoració de possibles subencions per treballadors de poligons industrials per incentivar el us del transport public municipal.
  4. Que l’informe i l’estudi estiguin a disposició dels diferents grups municipals en un termini màxim de 6 mesos a comptar a partir d’avui.
  5. Que es convoqui posteriorment un ple extraordinari abans d’acabar aquest any en virtut de l’article 24 del Reglament Orgànic Municipal (ROM), ja sigui a través d’una convocatòria de l’alcalde (art. 24.2) o bé a través de la petició per escrit i signada d’una quarta part dels regidors quinze dies hàbils després que sigui sol·licitada (art. 24.3), en què es tracti com a únic punt de l’ordre del dia la remunicipalització del servei de transport públic d’Olot. Per aquest ple, els diferents grups municipals disposaran, tal i com també disposa l’article 24.3 del ROM, de la documentació que va generar la Comissió Informativa Específica, així com l’informe detallat d’avaluació del servei prestat i l’estudi sobre la viabilitat tècnica i econòmica del servei de TPO.
Mentre ERC, PSC i la CUP han trobat la moció molt necessària, especialment pel que fa a la possibilitat de fer un estudi sobre el transport públic a la ciutat, Agustí Arbós, en nom de l'equip de govern, l'ha rebutjada perquè des de l'Ajuntament, ni que ho volguessin, se'n podrien fer càrrec, ja que pel fet de ser una població de menys de 50.000 habitants no podrien accedir als ajuts institucionals per fer front a les grosses despeses que comportaria una municipalització.

Arbós també ha defensat que, més enllà que la moció és molt "ideologitzada", el servei de transport a Olot ja és municipal, per bé que es fa a través d'una concessió. La renovació de l'acord amb Teisa, que s'ha de produir l'any 2025, sí que serà motiu de noves necessitats d'acord amb l'emergència climàtica i la crisi energètica.

El regidor de Junts ha recordat que Olot té més superfície i més densitat de població que altres poblacions amb més habitants (com Figueres o Badalona, per exemple). Els costos mínims, grosso modo, per a la municipalització del TPO suposarien una despesa de 500.000 euros pel cap baix, unes oficines, personal, nous vehicles, garatges, punts de càrrega de combustible propis, etc., que un municipi com Olot a hores d'ara nopot assumir.

"La concessió, amb millores, és més viable, com ho és actualment el servei de TPO", ha conclós Agusti Arbós.
 
Arxivat a