Els Pobles amb Encant de Catalunya redefineixen la gestió turística

L’accés al medi o el turisme d’autocaravana preocupen les petites localitats amb problemàtiques semblants, com Beget i Santa Pau

NacióGarrotxa
29 d'abril del 2022
Actualitzat a la 13:15h
Un moment de la Jornada d'Intel·ligència Turística als Pobles amb Encant feta a Rupit.
Un moment de la Jornada d'Intel·ligència Turística als Pobles amb Encant feta a Rupit. | @gencat.
El director de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), Narcís Ferrer i Ferrer, ha inaugurat aquest dijous a Rupit la Jornada d’Intel·ligència Turística en Destinacions i Experiències de Turisme Regeneratiu als Pobles amb Encant. L’han acompanyat Albert Marcé Pujol, alcalde de Rupit i Pruit, i Xavier Font Urgell, cap de l'Oficina Tècnica de Turisme de l'Àrea de Desenvolupament Econòmic, Turisme i Comerç de la Diputació de Barcelona, com a coorganitzadors de la trobada.

Entre les principals preocupacions destaca el control en l’accés al medi natural i una eventual implantació de l’ecotaxa o trobar eines per poder gestionar millor el turisme d’autocaravana. Els batlles reunits a la jornada han coincidit que cal fer pagar l’accés al medi d’alguna manera o altra. D’aquesta manera, l’anomenada ecotaxa, hauria de servir a aquests municipis per fer front a l'impacte més negatiu del turisme.

En el cas de Rupit, un municipi de 300 habitants, que en caps de setmana en pot arribar a gestionar 2.000, els impostos de què disposen són “molt limitats”. “Ens hem de fer responsables del que val acudir al medi i què comporta. Quan anem a la gran ciutat tan sols en transport públic o aparcament ja fas una gran despesa”, ha assegura el batlle. Per això, tothom ha de tenir clar que quan es va al poble també comporta unes despeses. “Entre tots s’ha de fer viable perquè si no, no serà sostenible”, ha destacat Albert Marcé.

Els Pobles amb Encant són una marca creada per l’ACT, formada actualment per catorze municipis: Arties, Beget, Calella de Palafrugell, Castellar de n’Hug, Montclar, Montsonís, Mura, Pals, Peratallada, Prades, Rupit, Santa Pau, Siurana i Taüll. A la trobada hi han assistit més de 70 persones entre batlles, tècnics d’ens públics, personal d’oficines de turisme, i professionals d’empreses relacionades amb el sector turístic interessades i vinculades a destinacions d’aquestes característiques.

El director de l’ACT ha assegurat durant la inauguració que “la Covid ha portat a fer més consum de destinacions de proximitat, moltes d’elles d’interior, properes a grans nuclis urbans i a espais naturals, que s’han vist afectades. Avui tenim l’oportunitat de debatre i posar en comú qüestions i reptes que de ben segur molts de vosaltres compartiu”.

A la trobada s'hi ha fet una taula rodona sobre gestió turística als pobles amb encant, amb la participació del Goierri, l’Esquirol i l’Oficina de Turisme de Montblanc; i la ponència de Carlos Romero Dexeus, director d’Investigació, Desenvolupament i Innovació de Segittur, sobre com utilitzar la intel·ligència turística i el paper que juguen la innovació, la sostenibilitat i la tecnologia.

També incorpora la ponència de la consultora en estratègies d’ecosistemes Lucía Hernández sobre el turisme com a catalitzador de regeneració territorial i una taula rodona sobre diverses experiències de turisme regeneratiu.  En aquest sentit, Ferrer ha explicat que “un exemple és el nostre projecte Grand Tour de Catalunya, una ruta que també passa pels Pobles amb Encant certificats per l’Agència Catalana de Turisme”.

El batlle de Rupit i Pruit ha agraït de manera especial la participació activa de la dotzena de batlles presents, així com la de personal tècnic dels ajuntaments “en aquesta jornada de debat i reflexió sobre el futur turístic immediat dels nostres pobles”.

Per la seva banda, Xavier Font ha ressaltat que “des de fa anys els nous patrons de consum turístic, accelerats amb la pandèmia, han derivat en un ús intensiu dels espais d’interior que ha afectat especialment els pobles amb encant. Per evitar posar en perill l’experiència turística, cal fer un plantejament rigorós per definir uns models de governança intel·ligent i sostenible en la gestió turística d’aquests pobles. És determinant apostar per la innovació, la tecnologia i la sostenibilitat en la planificació i gestió d’aquestes destinacions”. 

Pobles amb Encant
Aquesta jornada s'ha complementat amb una sessió tècnica i un benchmark per conèixer les particularitats de Rupit, en què han participat representants dels Pobles amb Encant afiliats a l’ACT, on han pogut continuar teixint xarxa i treballar conjuntament en la promoció i difusió d’aquesta marca de promoció i comercialització turístiques.

Creada ara fa quatre anys, Pobles amb Encant és una de les marques de l’Agència Catalana de Turisme que integra pobles amb menys de 2.500 habitants amb una conjunció d’aspectes i elements arquitectònics, urbanístics, patrimonials, mediambientals i turístics que contribueixen a una bellesa especial.