L'Escola d'Art d'Olot ha participat en el projecte europeu Art Beyond Gaze

S'hi ha realitzat el Transnational Trainning, que fomenta estratègies per a la creativitat en el sector juvenil

Una de les activitats portades a terme durant el Transnational Trainning a Olot.
Una de les activitats portades a terme durant el Transnational Trainning a Olot. | @escolartolot.
NacióGarrotxa
24 de febrer del 2022
Actualitzat a les 11:20h
Durant la setmana del 7 a l’11 de febrer l'Escola d’Art d’Olot ha realitzat el Transnational Trainning dins el projecte Art Beyond Gaze, interinstitucional Europeu Erasmus KA227 que fomenta estratègies per a la creativitat en el sector juvenil. Tot un seguit d'activitats destinades a obtenir recursos artístics i metodològics, amb l’objectiu de treballar la inclusivitat en l’àmbit social i educatiu per crear entorns més accessibles.

L’objectiu de l’activitat d'aprenentatge ha estat la de formar persones implicades en l'àmbit educatiu (formadors, representants d'entitats de treball social, responsables de projectes de museus). Amb el suport de formadors  especialitzats, per tal de potenciar les competències pedagògiques, ètiques, transculturals i interculturals sobre les pràctiques de l'artteràpia i metodologies més accessibles.

Durant 5 dies s’han realitzat tota una serie d’activitats relacionades amb el DUA (disseny universal de l’aprenentatge),  l'Artteràpia i tècniques artístiques.  A les jornades han assistit formadors-participants de les institucions col·laboradores i docents de l’Escola d’Art d’Olot que gestionen aquestes activitats.

En el projecte han participat organitzacions i centres culturals que pertanyen al context local, de manera que puguin aplicar les metodologies bàsiques d'artteràpia, DUA i tècniques artístiques, augmentant d'aquesta manera les seves habilitats per donar suport als joves, especialment amb SEND, a expressar-se, alliberar el seu esperit creatiu i avançar cap a la seva autorealització.

L’Escola d’Art d’Olot ha acollit la majoria d’activitats de la jornada. Començant amb la participació de Sibylle Cseri experta en Artteràpia, fent una introducció als valors d’aquesta disciplina, utilitzant diverses formes d’art com a eina d'avaluació i treball terapèutic, en un ampli ventall de trastorns que es presenten tant en adults com en joves. Amb una interessant aplicació de l’Artteràpia als tallers d’escultura i estampació que es van realitzar durant les jornades. Amb la col·laboració i suport de professors especialistes de l’escola, es realitza un workshop de tècniques d’escultura 3D (manuals i digitals) utilitzant motlles i escanejos en 3D del propi cos.

Es complementa amb una xerrada molt interessant a càrrec de Júlia Sanjuan (professora a Joan XXIII / Integra) sobre DUA (Disseny Universal per l’Aprenentage). Proporciona el marc per a crear contextos d’aprenentatge en els quals es mostren múltiples maneres de presentar la informació, diverses maneres d'actuar i representar i unes quantes més de participar. Les persones són diferents en la manera de gestionar, contextualitzar i expressar-nos, per això necessitem un model que ens permeti tenir múltiples opcions perquè cadascú trobi el seu propi camí d'aprenentatge.

Es realitza un taller d'estampació a càrrec de Mireia Coromina, professora especialista de l’Escola d’Art d’Olot. S’utilitzen tècniques 2D (gravat i estampació) amb diferents materials i eines manuals.

La formació es complementa amb una visita al serveis educatius del MNAC (Museu Nacional d’Art de Catalunya), tot posant especial interès en la manera de treballar amb els visitants amb diversitat funcional i/o intel·lectual. També, es complementa amb la visita a l’estudi de disseny gràfic professional La Casa de Carlota, on l'equip creatiu inclou persones amb síndrome de Down i autisme.
 
La formació es conclou a Girona visitant l’exposició Acció Santos al Bòlit (centre d’art contemporani de Girona). A partir de l’exposició visitada es realitza un taller de síntesi, connectant tots els coneixements adquirits durant la setmana.

Les jornades han estat molt ben valorades per tots els participants i representen un pas més perquè l’art sigui una eina educativa i social més inclusiva i accessible.
Arxivat a