Educació

Vint-i-un alumnes d'ESO seguiran els «Boscos de Lectures» a la Biblioteca d'Olot

L'activitat, pionera a Catalunya, vol afavorir l’èxit educatiu a partir de la consolidació de l’hàbit lector

per Xavier Borràs, Olot, Catalunya | 13 de gener de 2022 a les 10:53 |
Els «Boscos de Lectures» es porten a terme a la Biblioteca Marià Vayreda. | Martí Albesa.
Una vintena de joves de 1r i 2n d’ESO dels instituts d'Olot participen durant tot aquest curs de Boscos de Lectures, una nova activitat –inèdita a Catalunya– que té l'objectiu afavorir l’èxit educatiu a partir de la consolidació de l’hàbit lector.

La via per aconseguir-ho –tal com van explicar ahir Montse Riera (tècnica d'Educació) i la dinamitzadora del projecte, la mediadora cultural i editora Àgata Losantos– és lligar lectura, plaer, exploració i comunitat, lluny de la pressió de les avaluacions acadèmiques, amb la idea de fons que la dificultat d’accés a la lectura se supera quan entre el lector i el text es produeixen connexions personals rellevants i perdurables. 


Entre els participants s’ha constituït dos grups de joves que des de l’octubre i fins al juny es troben setmanalment per a explorar les múltiples cares de la literatura i de la creació. Una de les particularitats del projecte és la barreja de joves aficionats a llegir amb d’altres que no en són gens, amb l’objectiu de crear una comunitat lectora on tothom té alguna a cosa a dir. "De fet –explica Losantos–, vam anar institut per institut a animar els joves a apuntar-se a aquesta experiència", sense que semblés una activitat "extraescolar" més.

Aquestes sessions tenen lloc majoritàriament als centres, però també a la Biblioteca Marià Vaireda d’Olot o en altres espais de la ciutat com el Museu de la Garrotxa, la Llibreria Drac o l’espai públic. A més, el projecte cerca la complicitat de diversos organismes, especialistes, creadors i artistes locals o forans per a mostrar la transversalitat i la diversitat de la lectura i la literatura. El projecte respon a l’encàrrec fet des de l’àrea de Cultura i Educació l’Ajuntament d’Olot.

 

Àgata Losantos és la dinamitzadora d'aquest projecte. Foto: Martí Albesa.


Aquesta iniciativa de promoció de la lectura, que no té antecedents a Catalunya, exposa els joves a una varietat més grossa de textos per a ampliar-ne el bagatge, promou la llengua i la literatura en català, confecciona uns itineraris de lectura personalitzats; explica tot el que envolta el llibre (editorials, llibreters, creadors, etc.), estableix connexions entre els diversos àmbits de creació, i implica els adults en l’aprenentatge de noves maneres de transmetre el gust per la lectura, entre altres estratègies.


Les estadístiques mostren que a partir dels tretze anys el nombre de lectors en el temps de lleure cau en picat. Aquesta davallada de l’hàbit lector és deguda a diverses causes, entre elles la baixa competència lectora, la manca d’acompanyament en l’entorn acadèmic, social i familiar i l'ús i abús de dispositius mòbils. Boscos de Lectures neix, precisament, per a combatre aquest fenomen. 
 

Montse Riera és tècnica d'Educació de l'Ajuntament d'Olot. Foto: Martí Albesa.


A l'espai de la Biblioteca d'Olot dedicat als Boscos de Lectures tot són jocs i sorpreses per a animar els joves a la lectura, Així, actualment, en què es vol "treballar" el tema de les relacions, hi ha cintes de colors per terra o rètols amb qüestionaments que inviten al debat, tot un món de possibilitats que potser algunes joves ni tan sols havien somniat que podries descobrir pel simple fet de llegir.

Una necessitat detectada



Boscos de Lectures és fruit d’una necessitat que es va detectar en el Pla Educatiu d’Entorn, projecte compartit entre l’Ajuntament d’Olot i el Departament d’Educació de la Generalitat. Olot compta amb el PEE des del curs 2006-2007 i des de llavors es duen a terme una sèrie d’accions per a garantir l’èxit educatiu per a tots els alumnes (en els vessants personal, acadèmic i social), garantir la convivència i la cohesió social i aconseguir una xarxa educativa que doni una resposta eficaç als reptes educatius. 

El pla se centra sobretot a garantir la igualtat d’oportunitats, sobretot amb els alumnes en condicions de vulnerabilitat. Vetlla per a garantir una bona experiència educativa i comunitària –tant dins com fora del centre educatiu. Les actuacions que es fan s’emmarquen en l’àmbit educatiu, l’àmbit esportiu, el familiar i el comunitari. 

 

La iniciativa promou el joc i la sorpresa per afavorir l'hàbit lector. Foto: Martí Albesa.

 

Participació