S'inaugura la passarel·la de Verntallat sobre el Fluvià com a model de mobilitat sostenible

La nova via verda de la Vall d'en Bas connecta, també, amb la ruta del Carrilet d'Olot-Girona, amb un total de 3,14 km i un cost de sis-cents mil euros

Lluís Amat i Eduard Llorà, amb el nou pont de Verntallat al darrere.
Lluís Amat i Eduard Llorà, amb el nou pont de Verntallat al darrere. | Xavier Borràs.
22 de desembre del 2021
Actualitzat a les 12:23h
Aquest matí, a dos quarts de deu –amb una boira espessa com feia temps que no es veia–, s'ha inaugurat el nou tram de ruta ciclable i per a vianants que inclou un pont de 28,80 metres sobre el riu Fluvià –en paral·lel a la carretera (GIP-5226) que uneix alguns pobles de la Vall d'en Bas amb les Preses– que connecta diferents punts del municipi amb l'escola Verntallat i la Via Verda gironina.

Es tracta, doncs, de dos nous ramals de via verda: d'una banda, el de la Vall d'en Bas que uneix el nucli del Mallol i les urbanitzacions Mare de Déu de les Olletes i Verntallat amb l'escola del mateix nom i el municipi de les Preses; i, de l'altra, el nucli dels Hostalets d'en Bas amb la capital, Sant Esteve d'en Bas, a través del pont de la Cau. Aquests trams que reben el nom de "Via Verda de la Vall d'en Bas", connecten, també, amb la ruta del Carrilet d'Olot-Girona, amb un total de 3,14 km.

El batlle de la Vall d'en Bas, Lluís Amat –i diputat de Medi Ambient de la Diputació de Girona–, que ha estat acompanyat en l'acte d'inauguració pel també diputat Eduard Llorà, president delegat del Consorci de les Vies Verdes de Girona, s'ha mostrat "molt content" perquè finalment, després de gairebé tres anys de tràmits, aquesta via verda sigui una realitat i ha volgut destacar-ne que "tot això no és turístic, és quotidià", perquè "el que és bo per a la gent que hi viu [a la Vall d'en Bas], és bo per a la gent que l'utilitza", siguin o no turistes. Una impressió que ha reblat Eduard Llorà, que ha manifestat que "les vies verdes ja són una infraestructura bàsica perquè els principals usuaris són els veïns que hi viuen".
 

Les obres es van iniciar el mes de juny d'enguany. Foto: Montserrat Escayola


De fet, amb aquesta nova infraestructura la Vall d'en Bas compleix amb el model de mobilitat sostenible pel que aposta fortament i que per al batlle és "un recurs de primera necessitat" per a unir nuclis de població perquè la mobilitat es produeix dins el mateix municipi. Cal recordar, també, que ja ha fet any que es va posar en marxa el transport a demanda al municipi per a evitar, al màxim, que la gent es desplaci amb vehicles particulars.

Amb aquesta obra, que es va aturar l'any 2020 per causa de les restriccions imposades arran de la pandèmia, s'ha recuperat antics camins i els marges del riu Fluvià, i s'ha creat noves rutes amb la millora de traçats ja existents tot aportant-hi terres, sega de vorals, millora de l'accessibilitat amb l'execució de rampes, pintura del carril, etc. Paral·lelament, s'han fet els treballs propis de la creació d'una nova ruta; execució de llosa i carril amb ferm de Tot-ú, instal·lació de barreres, senyalització, bancs i papereres i plantació d'arbrat.
 

L'estructura del pont, de 28,80 metres, just abans de col·locar-se. Foto: Montserrat Escayola


El pont de Verntallat sobre el Fluvià
Un dels treballs més destacats, i esperats pels veïns –el darrer, que s'ha fet durant aquests últims sis mesos– ha estat la instal·lació d'una passarel·la sobre el riu Fluvià a la zona de Verntallat. Aquesta passera o pont és de ferro, amb una llargària de 28,80 metres i es compon de dues peces de 14 metres soldades. Per a instal·lar-la s'han creat accessos de formigo a l'entrada i a la sortida amb baranes de fusta, amb un cost total de 108.000 euros.

De fet, el pressupost total de les actuacions a la Vall d'en Bas és de 603.427,59 euros, cofinançades amb 241.765,37 euros (el 50% de la despesa elegible) per un ajut del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER). La resta es finança entre l'Ajuntament de la Vall d'en Bas, la Diputació de Girona i un ajut, per al desenvolupament, dels plans de foment territorial de Turisme de la Generalitat de Catalunya.
 

La passarel·la de Verntallat sobre el riu Fluvià. Foto: Montserrat Escayola


Millora de la mobilitat sostenible i connexió amb equipaments
Tal com ha destacat Lluís Amat, la creació d'aquests nous trams afavoreix la mobilitat sostenible dins el terme municipal, tot connectant diversos nuclis i pobles de la Vall d'en Bas de forma segura.

D'una banda, doncs, la connexió de les Preses, Verntallat i el Mallol permet augmentar de forma notable l'accessibilitat amb bicicleta, sobretot a l'escola municipal i al polígon industrial; de l'altra, entre els Hostalets d'en Bas i Sant Esteve d'en Bas, amb què es facilita la connexió amb el camp de futbol i la residència Puigsacalm per a la gent gran. Aquests traçats s'incorporen a la xarxa de vies verdes i la seva gestió anirà a càrrec del Consorci, que en farà el manteniment.

Amat ha recordat que aquest projecte s'ha fet "de dalt a baix" i que va sorgir, de fet, d'una demanda dels infants de la Vall d'en Bas per a poder anar a l'escola amb seguretat. De fet, també s'ha agençat una de les voreres de l'entrada oest de l'escola.