TEISA posa en marxa el primer bus híbrid interurbà a la Garrotxa

Farà el servei al Bus Transversal, entre Besalú i les Planes d'Hostoles, amb un estalvi de consum de dièsel d’un 30%

NacióGarrotxa
06 d'octubre del 2021
Actualitzat a les 9:43h
El nou bus híbrid interurbà de TEISA que circula a la Garrotxa.
El nou bus híbrid interurbà de TEISA que circula a la Garrotxa. | @Teisa1920.
La companyia gironina de transports TEISA ha incorporat un nou bus híbrid interurbà a la seva base d’Olot que, en els propers dies, farà el servei al Bus Transversal de la Garrotxa (BTG), que va de Besalú a les Planes d'Hotoles, passant per Olot. La companyia, doncs, continua la renovació de la seva flota dins el pla de descarbonització, tot contribuint als objectius de desenvolupament sostenible (ODS) 2030.

Aquest és el sisè bus híbrid que posa en marxa en tres anys a la demarcació: el 2018 va incorporar el primer en línies interurbanes de les comarques gironines, que s’afegeix als 4 busos híbrids urbans que té en circulació a la ciutat de Girona. El nou bus híbrid permetrà estalvis de consum de dièsel d’un 30% i la combinació dièsel-elèctric proporciona una autonomia de fins a 1.200km. TEISA descarta de moment un bus interurbà totalment elèctric per la seva curta autonomia en trams interurbans.
 
Àlex Gilabert, director-gerent de TEISA, explica que “malgrat la situació complexa de la reducció de demanda en el transport públic (en aquest 2021 es manté una reducció del 30% respecte al 2019), hem volgut tornar a posar en marxa un nou bus híbrid interurbà. Volíem que combinés la sostenibilitat d’un motor elèctric i la seva potència, ja que la Garrotxa té pendents força pronunciades i, si funciona, la intenció és plantejar-ne més al Ripollès i a la Selva”.

L’experiència amb el primer bus híbrid interurbà a la línia Girona-Santa Coloma de Farners “ha estat positiva perquè s’ha adaptat bé i ha aconseguit estalvis d’un 15% de gasoil”. Però no totes les combinacions de motors elèctrics i dièsel dels busos híbrids permeten, segons Gilabert, un funcionament àgil dels vehicles en condicions de carreters interurbanes amb pendents. “En els busos híbrids urbans, en canvi, l’alt nombre de parades facilita la regeneració d’electricitat cap a les bateries, les velocitats són baixes i més adequades pel consum dels motors elèctrics, de forma que es garanteixen bones autonomies i estalvis de combustibles fòssils més significatius, al voltant del 30/35%”.
 
Amb el nou vehicle híbrid interurbà de la Garrotxa, la companyia té la intenció de fer la ruta Besalú-Castellfollit-Olot-Sant Esteve d'en Bas-Les Planes. És un Scania Interlink LD hybrid, fabricat a Suècia, i combina un motor dièsel Euro Vic de 9 litres i 320CV amb un motor elèctric de 170CV. Disposa de 55 places, espai per una cadira de rodes i està preparat per a realitzar transport escolar. També, disposa d’unes bateries de 7,9kW de potència, que permeten estalvis de consum de dièsel d’un 30%, propers al dels busos híbrids urbans. La combinació dièsel-elèctric proporciona una autonomia de fins a 1.200km.

El director-gerent de TEISA apunta que “el nou bus híbrid interurbà disposa de l’etiqueta ambiental ECO, que el fa molt adient pels serveis fora dels nuclis urbans. Malauradament, la tecnologia 100% elèctrica només permet autonomies de 200-300 kms diaris en entorns urbans, amb parades molt seguides, i avui en dia no són una alternativa en els serveis interurbans, amb necessitats d’autonomia de 400 o 500 kms. Tampoc no contemplem el gas natural, ja que si bé redueix de forma important les emissions d’òxid de nitrogen (NOx), no aconsegueix gaire reducció d’emissions de CO2”.

Gilabert subratlla que “per això considerem important que se segueixi apostant per desenvolupar solucions híbrides, que contribueixen a la descarbonització, sobretot amb la incertesa de si l’hidrogen pot ser una alternativa pel bus interurbà i de llarga distància. Això no ho sabrem, probablement, fins d’aquí una dècada”.
 
TEISA treballa per optar, en un futur, a les ajudes del Next Generation de la Unió Europea
TEISA es troba en plena fase de descarbonització i està desenvolupant i treballant diferents projectes perquè, en un futur, puguin comptar amb una ajuda i finançament del pla Next Generation de la Unió Europea.

El grup està planificant renovar la flota de busos electrificant-la, com és el cas de les proves amb busos 100% elèctrics pel BRCAT Salt-Girona. També està projectant infraestructures de recàrrega a les seves cotxeres a diferents comarques, digitalitzant el transport públic (com els sistemes de transport a la demanda) i, en proper anys, manté contactes per provar busos impulsats per hidrogen. TEISA també està instal·lant cobertes fotovoltaiques a la seva central del Pont Major per disposar d’autoconsum elèctric.
 
TEISA, present a quasi tot el territori gironí i part del barceloní
 La companyia TEISA (Transports Elèctrics Interurbans SA) és una empresa familiar que es va fundar el 13 de març del 1920 a Banyoles a partir d’una iniciativa empresarial singular i innovadora fa més de 100 anys. Quan es va fundar, va posar en funcionament dos òmnibus elèctrics impulsats per bateries que es recarregaven mitjançant l’energia nocturna sobrera de centrals hidroelèctriques del Pla de l’Estany.
 

Compta amb 65 línies de transport regular i a demanda i amb un centenar de rutes escolars i de transport adaptat, a més d’oferir serveis turístics i d’excursions d’àmbit nacional i circuits internacionals en autocar.

TEISA és present a gran part del territori gironí i part del barceloní, ja que fa servei a poblacions com Sant Feliu de Guíxols, Girona, Banyoles, Olot, Ripoll, Camprodon, Puigcerdà, Figueres, Santa Coloma de Farners, Sant Hilari Sacalm, Sant Celoni, Vic i Barcelona, entre d’altres.
 
El 2019 van rebre un reconeixement per apostar per la sostenibilitat en les flotes de vehicles i els últims tres anys ha invertit set milions d’euros en la renovació de busos i d’autocars.
 
Arxivat a