La Sala 15 del Museu de la Garrotxa exposa l'«evocació de l'esperit» d'Adrià Creus

Pep Fargas presenta "Sóc sotàulic", del malaguanyat artista multifacètic, mort de sobte el maig de 2019, sempre present a Olot i arreu de les comarques gironines

L'exposició «Sóc sotàulic», en homenatge a Adrià Creus.
L'exposició «Sóc sotàulic», en homenatge a Adrià Creus. | Marti Albesa.
04 de setembre del 2021
Pep Fargas, que ha coordinat amb un grup d'amics l'exposició Sóc sotàulic, un homenatge a Adrià Creus Boix (1957) –que s'ha inaugurat aquest dissabte a migdia a la Sala 15 del Museu de la Garrotxa i que es podrà veure fins 31 d'octubre–, ha explicat, durant la presentació d'aquest divendres a l'Hospici, que no es tracta d'una exposició antològica sinó d'una "evocació de l'esperit" creatiu d'aquest l'artista multifacètic.

Mort de forma inesperada el 10 de maig de 2019 a Anglès, on encara resideix son pare, el poeta, escriptor i pedagog Ricard Creus (1928) –i on va viure, també, la seva mare, la pintora i pedagoga Esther Boix (1927-2014)–, Adrià Creus va amarar-se de l'ànima artística dels seus progenitors i va desenvolupar una trajectòria pròpia mentre, igualment, treballava com a professor d'art a l'Institut de Ciències de l'Educació Josep Pallach (ICE), a la Universitat de Girona i a l'Escola de Bordils, i a Anglès, on va viure després de diverses estades a Olot i Girona.

L’exposició presenta algunes de les facetes on Creus va destacar. S’hi pot veure el Manifest Sotàulic, redactat per ell mateix i en el qual s’inscrivia "per fugir d’altres etiquetes", segons Fargas. També, s'hi mostra la seva creació plàstica i la influència dels seus pares, la creació i interpretació teatral –centrada en l’obra Ai l’ou l’ou–, que va estrenar el 2017 al Teatre Principal d’Olot i amb una bona temporada a Barcelona, i el seu treball com a poeta en l’obra L’espasa de fusta. A la sala també s’hi pot veure la versió per a titelles d'Ai l’ou l’ou, en la qual treballava quan va traspassar. 
 

Pep Fargas, amic de l'artista, ha dissenyat i coordinat l'exposició. Foto: Martí Albesa.


Com a pintor, va recolzar la seva obra temàticament, estructuralment i amb colors sense forçar mai un estil uniforme. Als anys noranta va exposar diverses vegades a la zona de Stuttgart junt amb el grup d'artistes olotins Cingle Quatre (Tavi Algueró, Àngel Rigall, Toni Tort i Enric Solanilla). Els crítics d'art alemanys van caracteritzar l'obra de Creus com a "simbolisme abstracte en tons càlids".

L’exposició, dissenyada per Pep Fargas, amic de l’Adrià que va dirigir a Ai l’ou l’ou –produïda per la companyia teatral “Projecte T”–, compta amb la col·laboració de diversos amics i familiars per a mostrar un compendi de fotografies, vídeos, pintures, titelles i altres objectes que pretenen evocar el ric món creatiu de l’enyorat Adrià Creus, creador i pedagog de l’art, que deia que "sota la taula és on passa tot el que interessa" o "ser sotaulià és que si tens un ull de poll i et fa mal, et fa mal".
 

Alguns dels titelles en què treballava Adrià Creus abans de morir. Foto: Martí Albesa.




 
Arxivat a