mobilitat

El futur de la variant d’Olot se sabrà en un termini màxim de tres mesos

És el que es desprèn de la llarga reunió mantinguda per la plataforma "No és un vial, és un carrer!" amb representants de la Generalitat de Catalunya

per NacióGarrotxa, Olot, Catalunya | 23 de juny de 2021 a les 08:17 |
Protesta de «No és un vial» aquesta primavera a l'avinguda Sant Jordi d'Olot. | @noesunvial.
La trobada entre la plataforma i els representants de la Generalitat de Catalunya aquest dilluns va durar aproximadament una hora, durant la qual els van traslladar les preocupacions en l’escenari actual.

D’entrada, els van aclarir l’estat administratiu de les variants pendents, ja que mentre de les variants de les Preses-la Vall d'en Bas ja està en poder del Departament la documentació completa perquè s’emeti la declaració d’impacte ambiental, de la Variant d’Olot resta pendent per la part de Territori acabar l'informe amb les al·legacions, document que es comprometen a formalitzar i a enviar de forma imminent. De tota manera, els consideren compassats en el temps i resten importància a aquest petit decalatge.

 
La millor solució no pot trigar


Una vegada la documentació de la variant d'Olot arribi a mans de Medi Ambient, aquest serà l’encarregat d’emetre la declaració d’impacte, un pas cabdal per a decidir si es pot tirar endavant amb el que han presentat o bé plantejar-hi modificacions. En aquest sentit, No és un vial van traslladar-los la inquietud que es generin objeccions que provoquin que la variant d’Olot, l'única que defensen, continuï patint retards, amb el benentès que essent ciutadans responsables i volent la millor solució per al territori, demanen que aquesta “millor solució” s’apliqui al més aviat possible. "La bonança econòmica que es preveu després de la pandèmia només pot agreujar els problemes de mobilitat de la capital de la comarca", asseveren des de la plataforma.
 

Tanmateix, els alleuja saber que, en opinió del Departament, si es requerissin canvis no preveuen que siguin tan significatius com per a provocar un replantejament sistèmic del projecte, que obligui a allargar els terminis. Per exemple, els van exposar la preocupació sobre el desacord que susciten el nombre de carrils dibuixats, i en opinió de Territori la seva hipotètica reducció no tindria perquè tirar el comptador tan enrere com per haver d'obrir un nou procés d’informació pública.
 
Una possible variant d’Olot independent

La Plataforma impulsa només la variant d’Olot perquè es dugui a terme, si cal, de forma independent, i així ho van manifestar, un cop més, a la Generalitat. De moment, es treballa ara mateix amb tots els trams alhora, però també, segons la plataforma, "han explicat que els projectes podrien ser implementats de forma independent, perquè tècnicament seria factible". Per tant, en últim terme, si la situació ho requerís es podria posar en joc un tram sense l’altre.
 
No generar un Bracons 2

Coneixent aquesta possibilitat, i donat el trànsit que afecta ja avui dia l’avinguda de Sant Jordi, van posar èmfasi en la demanda que mai se li acudís a ningú practicar un nou Bracons 2. És a dir, que sense estar encara oberta la variant d’Olot, per motius econòmics o estructurals s’obrissin abans altres trams més avançats, com el de Bracons fins a Codella.
 
Seria una paradoxa que sent els més afectats en nombre de població i impactes, i havent estat els més contundents en la lluita per a resoldre la circumval·lació, fos aquesta la solució. Un escenari així presentaria una afectació encara molt més greu per la ciutat, segons No és un vial, i per tant "esperem que no estigui a la ment de ningú dur-lo a terme. La variant d’Olot s’hauria d’obrir al trànsit primer o, en tot cas, amb la resta de trams".
 
Anar per feina

Com ha estat les altres vegades que s'han trobat, ens van assegurar que al Departament van “per feina”, cosa que els han agraït des del primer moment que la Plataforma va aparèixer fa dos anys i van començar amb les trobades. També, van admetre un cert retard en el procés donada la situació complicada que ha viscut el país en termes sanitaris i de govern, però remarcant que mai no han deixat de treballar intensament en aquest projecte, “que avança a bon ritme i pas a pas, però amb fermesa”.
 
No van gosar encara concretar espais temporals, però davant la preocupació de la plataforma per un termini de 7 anys fins que l’obra quedi implementada, sobre el qual alguns mitjans de comunicació s’han pronunciat, la seva resposta va ser clara: aquesta data no l’han esmentada mai ells, i en el pensament i en l’ànim de tothom estaria que puguin ser menys. Com a plataforma, han recalcat que ho necessiten, i que mentrestant continuaran endegant accions per ajudar a la pacificació dels carrers i a la reducció/eliminació del trànsit de 9 tones de tota la ciutat d’Olot.
 
Medi Ambient tindrà la clau

També, van explicar que des de Territori estan amb molt bona sintonia amb el departament de Medi Ambient, que ara comanda l’olotina Anna Barnadas, i que confien a continuar resolent plegats les coses amb fluïdesa com ha estat fins ara. Per tant, a partir de que aquest tingui tota la documentació –repetim, durant el mes de juliol–, que el projecte de la variant d’Olot pugui seguir endavant àgilment raurà en certa manera en les resolucions de Medi Ambient. I que, en darrera instància, es prendrien les decisions a les quals la situació obligui.
 
La plataforma No és un vial, és un carrer! valoren la reunió de forma molt positiva. S'han emplaçat a una nova trobada el mes de setembre vinent per a tractar amb informació que tothom espera que en aquells moments pugui ser ja molt més concreta. En la seva opinió, en dos mesos s’ha d’haver produït els moviments que aportin llum al futur de la nostra comarca en termes de mobilitat.
 

 

Participació