Agroalimentació

El Col·lectiu Eixarcolant arriba a Olot per a promoure un nou model agroalimentari

El president de l'entitat, Marc Talavera, en parlarà en una conferència al Núria Social aquest dimecres, 16 de juny

per NacióGarrotxa, Olot | 14 de juny de 2021 a les 08:27 |

El Col·lectiu Eixarcolant ha iniciat una campanya (Impossible és no fer res per canviar-ho tot) per a fer realitat allò que sempre han defensat: construir un nou model agroalimentari basat en la sostenibilitat real, la traçabilitat i la justícia social. Un nou model que permeti saber a què estem contribuint amb el nostre consum i construir un nou futur.


L'objectiu de la campanya és demostrar que és possible desenvolupar un nou model de producció, distribució i consum d’aliments, i de desenvolupament socioeconòmic: més sostenible, ètic i just, que reverteixi positivament al territori, i que empri amb normalitat les espècies silvestres comestibles i les varietats agrícoles tradicionals.

Marc Talavera, president del Col·lectiu Eixarcolant, indica que “portem cinc anys explicant que cal transformar el model agroalimentari, i ara ha arribat el moment de fer-ho realitat, de de demostrar que tot allò que sempre hem explicat és possible i alhora necessari”.


La campanya, plantejada a nivell nacional i iniciada el 13 de juny, es perllongarà fins el 23 de juliol. Com a principals accions inclou una campanya de micromecenatge, duta a terme a través de la plataforma Goteo, i una gira de presentació, amb una vintena d’actes arreu del país. El micromecenatge ha de fer possible obtenir els recursos necessaris –a l’entorn dels 100.000 €– per a posar en pràctica el nou model agroalimentari a partir de l’exemple concret del Forn de Jorba, com a actuació local a partir de la qual poder extrapolar el model arreu del país. 

Al seu torn la gira de presentació, organitzada gràcies als nodes locals del Col·lectiu Eixarcolant, i que farà parada en una vintena de pobles i ciutats de la geografia catalana, pretén situar el debat sobre el model agroalimentari en el focus mediàtic i social. En paraules d’Albert Castells, coordinador de la gira “cal posar sobre la taula les incoherències i conseqüències de l’actual model, i al mateix temps cal mostrar quines són les alternatives que ens han de permetre construir, sempre en positiu, un model diferent.”


Parada a Olot

A Olot la gira hi farà parada aquest dimecres, 16 de juny, en què Marc Talavera oferirà la conferència “A què estem contribuint amb el nostre consum? El model agroalimentari a debat”, a les 19:00 h al Núria Social.

L’acte ha estat organitzat a través del node local Pirineu Oriental del Col·lectiu, i és d’assistència lliure. Les places són limitades i es respectaran en tot moment les mesures sociosanitàries vigents.
 

El Col·lectiu Eixarcolant aposta per les espècies silvestres comestibles, com el cardellet. Foto: @eixarcolant.


Un nou model agroalimentari

Talavera, doctor en biologia especialitzat en etnobotànica, agroecologia i comunicació científica, analitzarà algunes de les problemàtiques del model agroalimentari i de desenvolupament socioeconòmic actual. Des de l’emergència climàtica i el despoblament rural fins a la pèrdua de sobirania alimentària i la crisi de la biodiversitat, entre moltes d’altres.

Alhora posarà sobre la taula els ingredients a partir dels quals desenvolupar un nou model agroalimentari, entre els quals destaquen les espècies silvestres comestibles i les varietats tradicionals amb interès agrari; així com la recuperació de la centralitat i prestigi del sector primari, que ha d’esdevenir un element vertebrador a nivell de país.    

Des del Col·lectiu Eixarcolant afirmen que el nou model ha de permetre generar economia i ocupació de qualitat lligada al territori. Segons els càlculs elaborats per l’entitat només en termes d’ocupació agrària directa permetria multiplicar per 7 les xifres actuals. Alhora permetria incrementar les externalitats positives i els serveis ecosistèmics que el sector primari genera per al conjunt de la població.  
 
La recepta del Col·lectiu Eixarcolant es centra en tres eixos principals: la sostenibilitat real, la traçabilitat, i la justícia social. Un dels elements claus és la generació d’un nou criteri de decisió de compra. Castells indica que “com a consumidors podrem saber amb tot detall què hi ha darrere de cada producte i a què estem contribuint amb la seva compra. És un nou paradigma, perquè les empreses no només hauran de dir que quelcom és sostenible, ho hauran de demostrar amb dades objectives”.

Talavera conclou que “el repte és majúscul però alhora imprescindible”, i convida a “la participació de tota la ciutadania per fer possible la ineludible transformació del model agroalimentari”. Afirma que “ha de ser una prioritat a nivell de país, perquè no només parlem de menjar. Parlem de benestar, parlem de salut, i parlem de què en fem del territori, i del territori encara que no ens ho sembli en depèn pràcticament tot”.  
 

La conferència de Marc Talavera serà aquest dimecres al Núria Social. Foto: @eixarcolant.

 

Participació