Cap a 800 persones ja han participat en les enquestes de l'Olot Pedala

Els usuaris habituals de bicicletes i patinets a la ciutat reclamen incrementar la seguretat en els trajectes, crear carrils bici segregats i fer més aparcaments

Un dels carrils bici de la ciutat d'Olot.
Un dels carrils bici de la ciutat d'Olot. | @olotuit.
NacióGarrotxa
08 d'abril del 2021
Actualitzat a la 13:00h
Com es nou la gent per Olot i quines millores en matèria d’infraestructures es poden portar a terme a la ciutat? Aquestes són, només, dues de les preguntes que els gairebé vuit-cents veïns de la capital de la Garrotxa han respost a través de les dues enquestes sobre mobilitat sostenible realitzades en el marc de l’Olot Pedala, tal com han fet saber aquest matí en seu municipal el regidor de Mobilitat, Agustí Arbós, acompanyat de Joan Rigall, tècnic municipal, i Javier Fraga, de Raons Públiques, que dinamitza el procés participatiu.

Aquests qüestionaris formen part de la primera fase del procés participatiu per a la redacció del Pla de foment de la mobilitat amb bicicleta i vehicles de mobilitat personal (VMP) d’Olot i que permeten identificar com es fa servir la bicicleta i les mancances i les necessitats en matèria de mobilitat, però, també, les oportunitats de millora.

En menys d’un mes s’han portat a terme aquestes dues enquestes en les quals hi ha participat un total de 792 persones. En el cas de l’enquesta de mobilitat a les famílies, s’hi van sumar 639 membres de tots els centres educatius i d’infants de totes les edats.

A grans trets, gairebé la meitat dels enquestats, un 42%, asseguren que es desplacen fins a l’escola en cotxe perquè consideren que és el mitjà més ràpid mentre que el 40% es mouen fins al centre educatiu a peu. El 5% dels enquestats es desplacen en bicicleta i un 3,4% en patinet. La sostenibilitat i la velocitat són les principals raons que impulsen els usuaris i usuàries a agafar la bicicleta per desplaçar-se fins a l’escola mentre que la comoditat i la rapidesa són els motius més comuns d’aquells que prefereixen utilitzar els patinets.

Els principals suggeriments de millora que, segons els enquestats, permetrien contribuir a incrementar l’ús de la bicicleta a Olot són:

    ▪    incrementar la seguretat en els trajectes;
    ▪    crear carrils bici segregats del trànsit rodat;
    ▪    augmentar el nombre d’aparcaments per a bicicletes a prop de les escoles;
    ▪    adaptar la normativa per a afavorir l’ús d'aquests mitjans de transport.

Pel que fa a l’enquesta sobre mobilitat quotidiana, la iniciativa va aglutinar un total de 153 respostes, un 57% d’elles per part de veïns de la ciutat (i la resta, dels municipis de l’entorn). Més de la meitat d’enquestats, d’entre 35 i 54 anys, asseguraven utilitzar la bicicleta per als seus trajectes habituals per Olot per motius de sostenibilitat, rapidesa i comoditat i, habitualment, confirmaven que circulaven per la calçada en comptes de pels carrils bici, aparcant-les a la via pública.

La majoria d’enquestats van decidir fer el pas cap a la bicicleta per motius de sostenibilitat i salut. De nou, l’increment de quilòmetres de carril bici ha estat un dels suggeriments de millora més comuns entre els ciclistes d’Olot que van participar d’aquesta proposta.  
 

El regidor Agustí Arbós durant la presentació dels resultats de les enquestes de l'Olot Pedala. Foto: @olotuit.


Pas important per convertir Olot en una ciutat més sostenible

Les enquestes realitzades formen part de la Fase 1 d’Anàlisi i diagnosi del procés participatiu Olot Pedala que es portarà a terme fins al mes de juny.

Amb la voluntat i objectiu d’involucrar al màxim nombre de veïns, entitats i col·lectius d’Olot el procés també compta amb sessions participatives telemàtiques entorn la mobilitat urbana, la mobilitat interurbana o sessions d’avaluació de les infraestructures Fins ara, ja s’han portat a terme dues de les sessions de treball, el 16 i 25 de març en les quals hi han participat 25 persones; membres d’entitats, empreses o a nivell particular.

De manera complementària s’han fet sessions de treball amb la comunitat educativa com la Comissió de famílies el passat 3 de març; les persones amb diversitat funcional a través de la trobada amb la coordinadora d’entitats, la sessió de diversitat funcional del 17 de març i les entitats veïnals a través de la xarxa de barris el passat 22 de març. Està previst portar a terme una nova sessió amb el col·lectiu de joves i adolescents. Totes les idees, propostes i conclusions de cada una de les trobades i sessions realitzades es poden consultar a través de la web pedala.olot.cat.

Avui, dijous 8 d’abril, està prevista a les 19 h la sessió de treball sobre la mobilitat interurbana i la infraestructura ciclista d’Olot. Totes les persones interessades a participar-hi només han d’inscriure’s a través d’aquest enllaç.

Les següents fases de treball que es portaran a terme durant els mesos de maig i juny permetran establir els objectius, estratègies i línies d’actuació fins el 2030 així com definir les actuacions concretes i els espais de governança amb els quals materialitzar-les. Per últim, el pròxim mes de setembre està previst realitzar l’última fase de retorn i tancament del projecte on es revisarà el contingut i la redacció definitiva del document final que inclourà actuacions de formació, difusió i pedagogia per al foment de l’ús de la bicicleta, actuacions en les infraestructures de la ciutat i altres elements com revisió de la normativa i serveis municipals relacionats amb la mobilitat.

A part de la participació en les diverses taules, trobades i sessions de treball, totes les persones interessades també poden formar part del grup motor de l’Olot Pedala enviant un correu electrònic a [email protected]. Aquest equip s’encarrega de treballar amb els tècnics municipals fent un seguiment el procés i impulsant les accions en l’àmbit operatiu i d’organització.
 
Arxivat a