coronavirus

L’impacte de la pandèmia augmenta més d'un 61% les persones ateses per Creu Roja a la demarcació de Girona

Més 83.000 persones a les comarques gironines han rebut ajut humanitari i 20.000 n’han estat beneficiàries indirectes durant aquest any

per NacióGarrotxa , Girona, 17 de març de 2021 a les 12:54 |
Distribució d'àpats a Blanes durant la pandèmia per part de Creu Roja. | @creurojacat.
Creu Roja va llançar al març de l'any passat la mobilització més gran de recursos, capacitats i persones dels darrers temps, el Pla Creu Roja Respon enfront de la pandèmia, per atendre les persones més vulnerables davant les mesures restrictives imposades.
 

Des de març de l’any passat i fins avui, el Pla Creu Roja Respon davant el coronavirus ha prestat suport humanitari a 83.193 persones en situació de vulnerabilitat a les comarques gironines i 20.000 han estat beneficiàries indirectes d’aquest ajut.  

En l'àmbit de Socors, Creu Roja ha desplegat i donat suport a més de 305 places en albergs, de les quals 109 continuen actives per allotjar persones vulnerables i per a contactes estrets amb la Covid-19 arreu de la demarcació.



Segons el segon informe de L’Observatori “Impacte de la Covid-19 en col·lectius vulnerables”, un 57% dels usuaris afirma que la seva salut emocional s’ha vist afectada arran de la situació de confinament o la por a contreure la malaltia.


Per fer front a aquesta situació, l'Organització ha desplegat més de 80 agents de promoció de la salut a tota la demarcació, que han dut a terme accions de sensibilització i prevenció en l'àmbit de salut. Així, conjuntament amb la Generalitat de Catalunya, s'ha impulsat una campanya de sensibilització entre els joves per prevenir la COVID-19 en els espais d'oci nocturns que ha arribat a 13.609 persones.

D'altra banda, actualment continua en marxa el projecte de Promotors Comunitaris de Salut, amb l'objectiu de conscienciar i donar pautes preventives sobre el coronavirus, i també s'està donant suport al sistema de salut pública en els cribratges a la població general, en especial en centres escolars i de gent gran (21.250 proves realitzades).
 
Cal assenyalar que s'han fet 27.546 trucades de seguiment, prevenció i promoció de la salut entre els col·lectius més vulnerables a més de facilitar-se 4.671 entregues de medicació a persones amb malalties cròniques.

En el camp de la Inclusió Social, s'ha procedit al lliurament de més de 108 tones de productes alimentaris, distribuït 16.109 kits d'ajuda bàsica i 4.218 targetes de prepagament entre la població més vulnerable a través de 18 centres de tot el territori.

En l'àmbit de l'Educació, s'han dut a terme 117 ajudes a la connectivitat, 47 capacitacions i acompanyaments educatius distribuït 515 infants ham rebut material educatiu i tecnològic per poder continuar la seva formació durant el confinament.

La bretxa digital causada per la pobresa i la manca de competències digitals no només afecta les llars amb menors d'edat, sinó que és un problema generalitzat de les llars ateses per Creu Roja en al Pla Respon.

La manca de recursos telemàtics, unida a la falta de capacitació digital i de coneixements administratius més específics, dificulta la tramitació i l’accés de part de la població a drets bàsics com l’Ingrés Mínim Vital (IMV), la Renda Garantida de Ciutadania (RGC) i altres ajuts.
En aquesta línia, l’estudi assenyala que el 61% de les persones enquestades no disposa d’ordinador al domicili, que 2 de cada 10 no compten amb connexió wifi o dades mòbils i que la meitat, a més, no sap fer gestions en línia.

Per pal·liar aquesta problemàtica, la Creu Roja ha reforçat els serveis d’informació, acompanyament i seguiment en els tràmits i en les gestions i ha habilitat espais de suport digital per accedir a l’IMV i la RGC.

Pel que fa a l’IMV, el 14% de les persones ja l’està rebent però al 58% l'hi han denegat o no compleix els requisits per sol·licitar-lo. Es constata un augment en el coneixement d’aquest ajut respecte a l’informe anterior, encara que el 29.5% el desconeixen.

A l'àrea d'Ocupació, Creu Roja ha atès prop de 1.000 persones i tot i el confinament provocat per la pandèmia s’han inserit el 37% de les persones ateses.

El 56,2% de les persones desocupades ateses i enquestades per la Creu Roja al llarg d’aquest any ha perdut la feina a causa de la pandèmia. Un 6% dels assalariats s’ha acabat reconvertint en expedients de regulació temporal d’ocupació (ERTO). El 97% de les persones que treballen ho fa en modalitat presencial ja que la seva feina no permet el teletreball.

Aquestes són algunes de les conclusions del segon informe de L’Observatori “Impacte de la Covid-19 en col·lectius vulnerables” que s’ha elaborat amb 220 persones menors de 65 anys ateses dins el Pla Creu Roja Respon i enquestades entre els mesos de novembre i gener 2021.

Segons l’estudi, durant els darrers mesos s’han diversificat els perfils de nuclis familiars que han rebut suport de l’entitat, fet que ha implicat un esforç per oferir respostes personalitzades a cada tipologia. Predominen les parelles amb descendència (53%), seguides de les famílies monoparentals amb mare al capdavant (18%). Cal destacar, especialment, el 8% de persones menors de 65 anys que viuen en situació de solitud i que, en molts casos, no compten amb xarxa familiar o socia

 

Participació