variant d'Olot

EL PSC exigeix al nou Govern celeritat i un pla d'inversions per a la variant d'Olot

Josep Guix també es mostra en desacord que Territori aparqui el projecte d’autovia de Besalú a Cornellà del Terri que s'havia projectat en el Pla de carreteres de Catalunya

per Xavier Borràs , Olot, 17 de març de 2021 a les 08:16 |
El portaveu del grup municipal del PSC a Olot, Josep Guix. | Martí Albesa.
Aquest dijous a la tarda, el portaveu del grup municipal del PSC a l'Ajuntament d'Olot, Josep Guix –acompanyat, també, de la regidora Marina Alegre–, ha citat els mitjans de comunicació al local del partit del carrer de Sant Roc, per a denunciar el que considera "passivitat" i falta de "celeritat" de la Generalitat a l'hora de d'afrontar els retards en la construcció de la variant d'Olot i la variant de les Preses i la Vall d'en Bas.

Segons Josep Guix, aquesta "passivitat" es palesa en els endarreriments per tirar endavant aquestes infraestructures, amb diverses promeses no complertes. Així, en una visita de l'aleshores conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, l'agost de 2017 "se'ns va dir que al gener del 2018 tots els ajuntaments afectats tindrien el projecte de la nova carretera sobre la taula per a iniciar els tràmits d’estudi d’impacte ambiental i, seguidament, la redacció del projecte constructiu definitiu. Aquells terminis contemplaven que a principis del 2019 es podrien començar les obres".  

 
El que va acabar passant, segons els socialistes olotins, és que el 22 de juny de 2017 es va licitar la contractació dels estudis d’alternatives de la variant de les Preses, "amb dos anys de retard respecte del que s'havien compromès". Fins el 9 de gener de 2020 va sortir a exposició pública l’estudi d’aquestes alternatives.  

 
Un any després, el 4 de febrer del 2021, el director general de Carreteres va anunciar que algunes de les al·legacions que havien fet els ajuntaments de la Vall d’en Bas i Les Preses serien resoltes favorablement. I ara caldrà licitar l’estudi d’impacte ambiental i el projecte constructiu.  


Mentrestant, el tram de variant d’Olot "avança conseqüentment molt lentament, i fins i tot recula, ja que un dels tràmits administratius que ja estava aprovat "com era l’estudi d’impacte ambiental des de Codella fins a l’Hostal del Sol, s’ha deixat caducar".
 
Per a Josep Guix, tots aquests retards, fan que els veïns d’Olot, i especialment els de l’avinguda Sant Jordi, pateixen situacions insostenibles, i que les empreses vegin estancades les seves possibilitats de creixement perquè no compten amb unes infraestructures "a l'alçada del potent teixit empresarial de la Garrotxa".

La variant d'Olot ha de ser "una autovia"

La darrera tramitació que s’ha fet pel que fa al tram d'Olot ha estat la presentació de 4 alternatives, des de l’Hostal del Sol a la rotonda de la carretera de la Canya. Aquest estudi es va publicar el 1r d’octubre de 2020 i en els darrers dies s’ha acabat el termini per a presentar-hi al·legacions.  
 

Plànol de l'alternativa 2, que admet dos carrils per banda. Foto: @territoricat.


Pel què fa a aquestes alternatives, el grup municipal socialista està d'acord amb l'anomenada alternativa 2 (2+2 carrils), que segueix el traçat actual tot desdoblant la via i passant semisoterrada per davant del barri de l’Hostal del Sol.

"D'aquesta manera el barri es podrà integrar a la ciutat, perquè desapareixeria el "mur" que representa la carretera actual. Hi ha algunes propostes de l'alternativa 2 que no ens agraden i així ho vam manifestar a la comissió de seguiment de la variant d’Olot, que depèn directament d’Alcaldia, com son: els vials laterals de serveis que tenen molt impacte; la connexió amb el barri del Morrot; la manca d’un accés per vianants i per bicicletes cap al barri de la Escola Llar i del Institut Greda, per sota de la variant; un bon accés cap al centre de la ciutat a partir de l’avinguda de Sant Joan les Abadesses, entre d’altres.

Per bé que el PSC no ha presentat al·legacions, confien que les seves demandes si que les va presentar l'Ajuntament d'Olot en haver-ho manifestat a la comissió de seguiment.
 
Per tot això, "demanarem al nou Govern de Catalunya la màxima celeritat en la redacció dels informes d’impacte ambiental de les variants i les licitacions dels projectes constructius".
 

Josep Guix i Marina Alegre durant la compareixença a la seu del PSC a Olot. Foto: Martí Albesa.


Carretera de Besalú a Serinyà: "20 anys després, un altre nyap!"

Els socialistes olotins, també han volgut posar de manifest el desacord amb la decisió del Departament de Territori i Sostenibilitat d'aparcar el projecte de l’autovia de Besalú a Cornellà del Terri, que estava previst en el Pla de carreteres de catalunya. "I no només això si no que, tal i com hem comprovat en els darrers mesos, s’està executant la construcció  de 4 rotondes en l’actual traçat amb una inversió total, segons fonts del propi Departament, de 8,2 milions d’euros".
 
Per segona vegada en la historia recent de la institució, segons Josep Guix, els respectius Departaments de carreteres "han projectat reformes totalment desafortunades en el vial de
Banyoles a Besalú". El grup municipal del PSC a l’Ajuntament d’Olot i al Consell Comarcal, està totalment en contra d’aquesta obra i ho ha manifestat en una moció presentada al plenari del Consell, que va ser aprovada per unanimitat.

"Sobre aquest tema també hem preguntat a l’Ajuntament d’Olot i al Parlament de Catalunya. Per desgràcia, les nostres queixes no han obtingut resposta, i ara els usuaris d'aquesta carretera estarem obligats a reduir la velocitat  a 40 quilometres/hora en alguns trams, allargant els temps del viatge i obligant a suportar tots els perjudicis que aquesta obra comporta. El pitjor és que ens temem, per experiència, que haurem d'esperar 20 anys més, com a mínim, per a disposar d’una autovia en condicions", s'ha queixat el portaveu del PSc Olot.
 
Segons Guix, les decisions importants que afecten al territori es continuen prenent des d’un despatx de Barcelona, i per això el PSC es demana quin paper han jugat als equips de govern de l’Ajuntament d’Olot i del Consell Comarcal per a acceptar aquest projecte "que ens afecta a tots els ciutadans". L’exigència del PSC es que la direcció general de Carreteres de la Generalitat, redacti el projecte constructiu de l’autovia de Besalú a Serinyà i estableixi un pla d'etapes per a la seva construcció i així ho traslladaran als parlamentaris del PSC de comarques gironines.   


 

 

Participació