La reactivació econòmica arran de la pandèmia ja li ha costat vora 1,5 milions d'euros a l'Ajuntament d'Olot

Els ajuts directes, les campanyes de reactivació del consum local, l’aposta per la formació en línia i els programes de digitalització són les principals accions impulsades durant el 2020

El regidor de Promocio, Estanis Vayreda, ha explicat les macroxifres de la pandèmia.
El regidor de Promocio, Estanis Vayreda, ha explicat les macroxifres de la pandèmia. | @olotuit.
Redacció
16 de març del 2021
Actualitzat a les 9:26h
Davant la situació generada per les mesures imposades arran de la pandèmia, l’Ajuntament d’Olot va iniciar el març de 2020 l’elaboració d’un pla de mesures econòmiques per a ajudar als ciutadans i als diferents col·lectius a fer front a les repercussions de la pandèmia. El document, que es va elaborar en el marc de la Taula de Coordinació de Grups, va ser l’inici del Pla de Reactivació Econòmica i per a l’Ocupació format per 122 accions per a mitigar l’impacte econòmic de la pandèmia i ajudar ciutadans, microempreses, autònoms i pimes a fer-hi front.

L’Ajuntament d’Olot va anar incorporant noves mesures, d’acord amb les reunions realitzades amb els representants de diferents col·lectius, per manera de reduir els efectes econòmics de la crisi del coronavirus. Les sessions telemàtiques, que encara es fan, permeten recollir les inquietuds de cada col·lectiu i donar-hi resposta.

Des de l’inici de la pandèmia i fins a l’actualitat, l’Ajuntament d’Olot ha destinat 1.386.706 euros a mesures de reactivació econòmica. La partida més important, amb un import de 485.500 euros, corresponen als ajuts directes concedits a diferents sectors: la primera convocatòria (Ajuts 500 per a professionals que van haver de tancar en el primer període de confinament) va comptar amb un pressupost de 186.500 euros; la segona (Ajuts 1.000 i 3.000 per a les activitats afectades pel segon tancament) va representar 239.000 euros; mentre que la tercera (Ajuts a turisme, marxants del mercat dels dilluns i taxistes que s’està a punt d’obrir), puja a 60.000 euros més.

Les campanyes per a incentivar el consum local en comerços i restauració han representat una inversió de 247.824 euros. La posada en marxa de l’aplicació App, que ja compta amb més de cent establiments adherits i amb més de 800 transaccions fetes, el Triem a prop i l’Olot.shopping són només tres de les mesures acordades amb els sectors per a afavorir la compra en el comerç de proximitat.  

Un altre capítol destacat de les mesures de reactivació economia (117.510 euros) ha permès realitzar inversions en el Taller dels Sastres, al Servei d’Ocupació de les Mates i a l’Oficina de Turisme, entre altres. Inversions d’adequació d’espais als requeriments de la pandèmia i que pretenen també injectar recursos a l’economia local.  

Importància de les noves tecnologies

Les restriccions arran de la pandèmia han fet que les noves tecnologies hagin adquirit encara més importància en els diferents àmbits de la societat. Al sector de la formació, la Fundació d’Estudis Superiors ha apostat per l’opció telemàtica per superar el confinament: ha calgut adaptar les activitats i crear programes específics. Com el Garrotxa Digital Talent, el programa de tallers formatius en tecnologies de la informació i comunicació per tal de donar resposta a les necessitats del mercat laboral de persones formades i preparades en el camp tecnològic. A més de la formació en línia, la capacitació digital i els itineraris de formació s’inclouen en aquest capítol que fins al moment ha requerit de 107.993 euros.

D'altra banda, des del passat mes d’octubre s’ha posat en marxa l’Oficina per a la Reactivació Econòmica de la Garrotxa. L’Ajuntament d’Olot i el Consell Comarcal han posat en marxa a la seu de DinàmiG aquest servei, que té per objectiu atendre i assessorar a les persones que han vist afectada la seva activitat econòmica per la COVID-19.  

L’Ajuntament d’Olot ha destinat a l’Oficina 66.320 euros que fins al moment ha realitzat 256 atencions, especialment en relació a les ajudes de les diferents administracions.
 
Per a donar suport als col·lectius més afectats per les restriccions decretades (hostalatge, comerç, placers...), l’Ajuntament d’Olot ha destinat 61.500 euros a aquestes entitats, també a la creació del portal que ha permès que la Fira del Dibuix se celebrés l’any 2020 de forma telemàtica. I 77.000 euros més s’han reservat per als ajuts al sector cultural local, amb l’organització per part de l’Àrea de Cultura dels  Encontres a la tercera fase, i les activitats culturals d’aquesta propera Setmana Santa.  

En polítiques d’ocupació, a part dels programes finançats pel Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC), des de l’Ajuntament d’Olot s’impulsen més programes de formació i inserció laboral, destinant-hi 60.000 euros.  

Finalment, l’Ajuntament d’Olot ha hagut de reestructurar el pressupost per a fer front a uns menors ingressos d’activitats econòmiques de 163.059 euros, amb regularitzacions de canons o bonificacions.  
 

Quines seran les pròximes actuacions?

Un any després de l’inici de la pandèmia, l’Ajuntament d’Olot treballa en noves accions per a continuar amb la reactivació econòmica de la ciutat, tal com ha explicat aquest dilluns a la tarda el regidor de Promoció, Estanis Vayreda.

En aquest sentit, des de Dinàmig i Cultura s’està preparant la represa dels esdeveniments a partir d’aquesta Setmana Santa. En paral·lel, es dissenyaran noves campanyes d’incentivació del consum, sobretot en el comerç i la restauració.  

La reformulació de programes d’ocupació –tot preveient la finalització dels ERTO a finals d’any–, la posada en marxa d’ambiciosos programes de formació (capacitació digital) per a donar resposta a les necessitats dels diferents col·lectius i incrementar el nivell formatiu digital que s’ha constatat durant la pandèmia, són altres de les prioritats per als mesos vinents, en què es continuaran incentivant mesures per a generar talent per a la industria i la resta de sectors econòmics. 

Arxivat a