Electricitat

Endesa detecta que els casos de frau elèctric a Olot en els darrers 5 anys han crescut un 409%

L’energia defraudada amb aquesta pràctica il·legal va ser de més de 261.700 de kilowatts hora/any

per Xavier Borràs , Olot, 10 de març de 2021 a les 08:08 |
Uns comptadors elèctric smanipulats detectats per Endesa. | @Endesa.
Segons les dades que ha fet públiques la companyia Endesa, els casos de frau elèctric detectats a Olot en els darrers 5 anys han suposat un increment del 409%, mentre l’energia defraudada ha augmentat en un 229%, tal com es pot veure en aquesta taula:
 
  2015 2020 Increment
Expedients de frau 11 56 409%
kWh defraudats 79.602 261.760 229%


En concret, al llarg de l’any passat l’energia defraudada a la capital de la Garrotxa amb aquesta pràctica il·legal –a la xarxa de distribució d’Endesa– va ser de més de 261.700  kilowatts hora/any, l’equivalent al consum mensual de més d’unes 970 llars. A aquestes xifres, caldria sumar-hi les de l'altra distribuïdora a Olot, que és Bassols Energia, per bé que aquestes dades no s'han fet públiques.

La introducció de la intel·ligència artificial (IA) per al tractament de dades de consum a Endesa ha estat determinant per a conèixer aquest creixement en la detecció de connexions irregulars. En només tres anys (2018-2020), la companyia ha detectat frau elèctric en una de cada dues inspeccions realitzades a tot l'Estat, una xifra que duplica els registres de l'any 2017, que és quan va començar a aplicar tècniques de machine learning (aprenentatge automàtic) i deep learning (aprenentatge profund) per a detectar pèrdues d'energia no tècniques.

 

Connexió irregular a la xarxa elèctrica Foto: Endesa


La digitalització de la xarxa, el desplegament de sensors i la implantació dels comptadors intel·ligents fa que Endesa obtingui cada vegada més informació del funcionament dels equips de mesura i de la xarxa de mitjana i baixa tensió. D'aquesta manera, i mitjançant l'anàlisi de les dades, poden arribar a detectar desviacions i comportaments anòmals que ajuden a orientar les inspeccions de manera més eficient, així com a augmentar el percentatge de frau detectat.

 

L'energia defraudada a les comarques gironines equival al consum de 199.000 cases en un mes. Foto: @Endesa.


3.400 connexions elèctriques irregulars a les comarques gironines

Durant el 2020 Endesa va detectar a la demarcació de Girona prop de 3.400 casos de connexions irregulars, la qual cosa suposa un increment del 115% respecte fa 5 anys. I és que, al 2015, la xifra d’expedients oberts no arribava als 1.600. El motiu d’aquest increment es deu, en part, a l’èxit en la utilització de noves tecnologies i d’eines d’anàlisi massiu de dades, així com a la multiplicació, en els últims anys, dels mitjans per combatre el frau.

Al llarg de l’any passat l’energia defraudada a les comarques de Girona amb aquesta pràctica il·legal va superar els 53,6 milions de kilowatts hora any, la qual cosa equival al consum mensual de gairebé 199.000 llars.

Endesa continua treballant per lluitar contra el frau elèctric per tres motius: perquè és il·legal i suposa un delicte; perquè representa un perill per la seguretat i la integritat física de les persones, ja que una instal·lació elèctrica manipulada pot provocar danys a qui l’estigui manipulant i a totes les persones que envolten i/o conviuen en l’immoble en qüestió, ja que té un potencial risc de provocar un curtcircuit, un incendi o explosió; i, per últim, perquè perjudica als altres, ja que quan es produeix una sobrecàrrega a la xarxa actuen el sistemes de protecció de seguretat –per evitar mals majors– i poden arribar a produir-se interrupcions del subministrament a aquells clients que tenen el servei contractat, pot malmetre la instal·lació de la finca i fa pujar el preu de la factura de la llum.
 

Una connexi´ó irregular feta amb pinces d'estendre la roba. Foto: @Endesa.


Col·laboració ciutadana

L’any passat, Endesa va rebre més de 21.000 notificacions de possibles fraus a Catalunya a través de la línia telefònica (800 760 20), la bústia de correu electrònic anomalias@enel.com i el servei web.

Mitjançant aquests canals, els ciutadans poden aportar, de manera confidencial, qualsevol comunicació sobre  anomalies i presumptes fraus. Aquets avisos van descloure prop de 15.000 inspeccions i van permetre detectar més de 3.300 fraus.

 

Participació