Mobilitat sostenible

Olot Pedala accelera el pas amb l'inici del procés participatiu en línia

Amb una enquesta i un seguit de trobades i sessions virtuals per a impulsar el Pla de foment de mobilitat amb bicicleta i vehicles de mobilitat personal (VMP)

per Xavier Borràs , 2 de març de 2021 a les 08:07 |
El procés participatiu ha de culminar amb el Pla de foment de mobilitat amb bicicleta i VMP. | @olotesmou.
Aquest dilluns a la tarda el regidor de Mobilitat de l'Ajuntament d'Olot, Agustí Arbós, acompanyat del tècnic responsable del procés, Joan Rigall, i de Javier Fraga, de la cooperativa Raons Públiques, han presentat per via telemàtica l'Olot Pedala, el procés participatiu per a una mobilitat sostenible que ha de culminar, en una primera fase, amb el Pla de foment de mobilitat amb bicicleta i vehicles de mobilitat personal (VMP).

Aquest procés participatiu, segons Arbós, forma part d'una estratègia a nou anys vista que té l'objectiu de potenciar la mobilitat sostenible i afavorir l’ús de la bicicleta i d’altres vehicles de mobilitat personal com els patins, els patinets, etc. "El Pla suposarà un important pas endavant perquè Olot sigui una ciutat més confortable i sostenible d’aquí a 2030, on anar a peu, amb patinet o amb bicicleta sigui més fàcil i segur i estigui més a l’abast de tothom", ha afegit.


El procés participatiu de l’Olot Pedala es desenvolupa entre els mesos de març i juny de 2021, amb l’objectiu que totes les veïnes i veïns, entitats i col·lectius d’Olot es puguin involucrar en la redacció d’aquest Pla de foment de la bicicleta i vehicles VMP. El procés es desenvolupa en tres fases:  

Les fases del procés participatiu


Fase 1: anàlisi i diagnosi.
Per conèixer les mancances i necessitats, però també les oportunitats de millora de la mobilitat actual en bicicleta. Es faran sessions participatives sobre la mobilitat urbana (dins del nucli d’Olot) i la mobilitat interurbana (la relació amb altres municipis i amb vies ciclables de l’entorn com la via verda del Carrilet o la connexió cap a la via verda del Ferro i del Carbó per la Vall de Bianya i Sant Joan les Fonts). A més de les sessions d’avaluació de les infraestructures també es faran sessions participatives per a col·lectius específics com els joves, la gent gran, comissió de famílies i persones amb diversitat funcional. Paral·lelament es duen a terme entrevistes amb representants de diferents sectors de la societat per a recollir tots els punts de vista per a millorar la mobilitat a la ciutat.

 

El regidor de Mobilitat, Agustí Arbós, durant la presentació del procés participatiu. Foto: Xavier Borràs.


Fase 2: definició dels reptes i estratègies.
Es definiran els objectius que es vol assolir d’aquí al 2030, i en funció d’aquests, es construiran  les estratègies i les línies d’actuació més eficaces per a aconseguir-los. Els objectius no solament faran referència a la millora de les infraestructures sinó que, també, tractaran de com incidir en el canvi d’hàbits de la mobilitat de la gent o d’altres aspectes relacionats amb el disseny dels habitatges i l'entorn o les normes que regeixen la circulació amb aquests tipus de vehicles.

Fase 3: concreció de les actuacions i la governança.
Entre els mesos de maig i juny es determinaran les actuacions concretes amb les quals materialitzar les estratègies. La descripció de cadascuna de les actuacions tindrà establerta la  prioritat respecte a les altres accions, tindrà una valoració que indicarà quin cost suposa dur-la a terme i quina àrea és la responsable de dur-la a terme. Durant aquesta fase també es conformaran els mecanismes de governança i seguiment del pla, que seran el encarregats de vetllar que s'executi, així com l’avaluació de les accions i, si cal, la inclusió de millores. Aquests mecanismes estaran actius durant tot el desplegament del Pla.

Fase 4: retorn i tancament.
El mes de setembre d'enguany es farà la revisió del contingut, la revisió del procés i la redacció definitiva del Pla.
 


Segons el tècnic responsable del procés, Joan Rigall, el Pla de foment de la bicicleta i vehicles VMP permetrà dotar la ciutat d’un full de ruta estratègic i i d'actuacions concretes, tot integrant els estudis i projectes previs (Pla de mobilitat urbana sostenible [2015], avantprojecte de pla de bici, etc.) i reconeixent i potenciant les iniciatives ciutadanes.
 
Aquest document definirà una estratègia de ciutat, que estructuri sota el mateix paraigües i amb els mateixos objectius totes les actuacions relacionades amb els següents aspectes:

    ▪    Actuacions de formació, difusió i pedagogia per al foment de l’ús de la bicicleta i altres vehicles de mobilitat personal.
    ▪    Actuacions en la infraestructura (millora, revisió o ampliació de bici-carrils segregats, plataformes compartides, aparcaments, etc.).
    ▪    Revisió de la normativa o els serveis municipals relacionats amb la mobilitat.

El web Olot Pedala com a motor de la participació

La pàgina web pedala.olot.cat recull tota la informació relacionada amb el procés i canalitza totes les maneres en què la ciutadania es pot involucrar en el procés:
 
    ✓    Responent el qüestionari sobre mobilitat sostenible per a conèixer els hàbits de mobilitat, l’ús de la bicicleta i altres vehicles de mobilitat personal a Olot. Es dirigeix a tota la ciutadania i vol recollir els hàbits actuals pel que fa a mobilitat activa (ús de bicicleta i vehicles de mobilitat personal) i identificar els aspectes principals que ajudarien a un canvi cap a una mobilitat més sostenible. Ja és disponible a la pàgina de l'OLot Pedala, en el següent enllaç, des d’aquest dilluns 1r de març i fins al diumenge 14 de març de 2021.
    ✓    Participant a les sessions de debat en línia entre els mesos de març i juny (cal inscripció prèvia a la pàgina pedala.olot.cat). 
    ✓    Participant a alguna de les pedalades participatives els dissabtes 17 d’abril i 22 de maig (pendent de confirmació en funció de la situació sanitària). 
    ✓    Formant part del grup motor per fer seguiment del procés i contribuint a qüestions operatives i d’organització (cal enviar un correu electrònic a olotpedala@olot.cat). 

Javier Fraga, de la cooperativa Raons Públiques, que s'encarrega del projecte ara obert, va afegir que per als col·lectius amb més ganes i que vulguin ajudar s'habilitara un grup motor per a poder colaborar en l'organització i el seguiment del procés participatiu Es tracta, també, d'"involucrar alguns col·lectius determinas, com la comunitat educativa, gent jove, gent gran (amb necessitas especials de mobilitat) i persones amb disfuncionalitats, en sessions de treball específiques".

 

Participació