Rosa Lluch: «La variant d’Olot és la prova més evident del model insostenible i gris de Calvet i del govern d’ERC i Junts»

La cap de llista d'En Comú Podem a les comarques gironines s'ha trobat amb activistes de Salvem les Valls rere l'institut-escola Greda, per on travessarien 8 carrils del nou vial

Rosa Lluch amb membres de Salvem les Valls rere l'institut-escola Greda d'Olot.
Rosa Lluch amb membres de Salvem les Valls rere l'institut-escola Greda d'Olot. | @GironaComuPodem.
NacióGarrotxa
05 de febrer del 2021
Actualitzat a les 8:46h
“Avui hem vingut a Olot a parlar d’infraestructures i mobilitat, perquè la variant d’Olot és la prova més evident de l’agenda gris del govern d’ERC i Junts”. Així s'ha presentat la candidata d'En Comú Podem a les comarques gironines, Rosa Lluch, als activistes de Salvem les Valls que s'oposen a la variant, a qui la formació dóna suport ja fa temps tot portant les seves al·legacions al Parlament.

“Des dels Comuns volem ser molts clars amb aquesta qüestió que esta en debat aquí a la Garrotxa. Les suposades 'variants' tal com estan projectades no són cap resposta al trànsit intern i a les necessitats de la gent de la Garrotxa”, ha declarat Lluch.

En opinió de la candidata d'ECP, el projecte dissenyat pel Departament de Territori és, ras i curt, “un projecte que amaga, darrera aquesta mala costum d’anar fragmentant els trams de la carretera, la voluntat de construir un eix internacional per mercaderies, una autovia de pas. Res que respongui a les necessitats de la gent de la comarca”.

Lluch ha insistit que es tracta d'un eix “innecessari i contraproduent tenint en compte que estem en una situació d’emergència climàtica i crisi ecològica”. En conseqüència creu que “hem de repensar les nostres formes de transport cap a mitjans més sostenibles i aquests no passen pel model actual”.

Lluch ha desmentit que d’aquestes suposades variants en depengui el futur econòmic de la comarca: “Aquest depèn d’encarar una necessària transformació que en matèria de mobilitat vol dir un pla comarcal que respongui a les necessitats locals (el 85% del trànsit és intern i la resta de pas). Associar el creixement econòmic amb la construcció de més xarxa viària és viure al segle passat”.

Les suposades 'variants' tal com estan projectades, afecten espais naturals protegits (estem dins d’un Parc Natural) i zones agrícoles de gran valor, com les de la Vall d’en Bas. “Protegir-les és una prioritat si ens creiem la necessitat de seguretat i sobirania alimentària. No hem d’oblidar tampoc que el paisatge és un dels valors de la comarca que també cal defensar”, ha afegit Lluch. “Amb una gran autovia i amb trams de 8 carrils és difícil pensar que ho farem. Les 'variants” que es facin, han de ser realment això i estar dimensionades a la realitat del trànsit de pas i respondre a les necessitats que té la comarca”, ha compartit la candidta d'ECP amb els activistes de Salvem les Valls.

“Nosaltres estem convençuts que cal impulsar un pla de mobilitat per la comarca que pacifiqui el trànsit i els carrers, redueixi emissions i posi al centre el benestar i la salut de les persones. Ho diem aquí al costat d’una escola amb uns infants i joves dels que hem de tenir cura”, ha defensat Lluch referint-se a l'institut-escola Greda afectat pel projecte de la variant d'Olot.

“És hora de posar la mobilitat al servei de la majoria, fomentant un transport públic de primer ordre i on tothom hi pugui accedir. Cal millorar les infraestructures existents, prioritzant la millora de la gestió, l’actualització i la compleció de les infraestructures presents en lloc de la construcció de noves infraestructures rodades. Garantir l’accés universal al transport públic”, ha conclòs Lluch.

Propostes de mobilitat d'ECP:
  • Una llei de bases de mobilitat sostenible i segura que el defineixi com un dret i n’asseguri l’accessibilitat i l’assequibilitat per a tots i totes a través d’una oferta equitable socialment i territorial.
  • -Xarxa de busos que connectin les capitals de comarca amb una freqüència horària d’una hora i de mitja hora en les rutes de més demanda. El cost seria de 40 milions d’euros. Elaboració de plans comarcals de millora del transport públic per autobús.
  • Tren-tram entre Olot i Girona per Besalú i Banyoles. La distància de 50 km. es podria fer amb un temps de viatge de 35 minuts.

Arxivat a