ERC Garrotxa demana un pla de mobilitat urgent en una moció al ple del Consel Comarcal

Segons la consellera comarcal Mari González els canvis a la Garrotxa en els darrers vint anys no s'han traduït en més serveis de transport públic ni en mobilitat sostenible

Mari González i Isabel Rigat han presentat la moció als mitjans de comunicació.
Mari González i Isabel Rigat han presentat la moció als mitjans de comunicació. | Martí Albesa.
28 de gener del 2021
Actualitzat el 29 de gener a les 10:59h
La consellera d'ERC Garrotxa al Consell Comarcal, la presenca Mari González –acompanyada de la també consellera Isabel Rigat (Sant Joan les Fonts– van anunciar ahir la moció que presentaran aquest vespre al ple de la institució en què reclamen de forma urgent un Pla de mobilitat comarcal.

Per bé que Olot compta amb un pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS), segons Mari González cal un pla comarcal perquè una comarca amb un pes de la capital –en habitants i centralització de serveis, però una dispersió de polígons industrials– fa que la mobilitat comarcal sigui molt intensa, i "cal, també, pensar en la mobilitat turística de la comarca pel seu atractiu natural i abordar la mobilitat elèctrica a la qual cal donar resposta a nivell de promoció i infraestructures".

El regidor de l'Ajuntament d'Olot, Josep Quintana –que ha acompanyat les conselleres en la presentació de la moció– ha afirmat que aquest Pla s'hauria d'haver fet molt abans de fer els traçats de les variant d'Olot i les Preses-la Vall d'en Bas, perquè, tot i que es reduiran alguns fluxos de trànsit, les variants "no són la solució a la mobilitat de la Garrotxa", sinó, solament, "una de les potes" per a transformar-la.

De fet, segons González, la comarca necessita "eines de gestió comarcal, que sobrepassin els dominis de la capital i que tinguin una visió àmplia dels fluxos de mobilitat que afecten la Garrotxa sencera".

Segons els republicans, cal també pensar en la mobilitat turística de la comarca pel seu atractiu natural i abordar la mobilitat elèctrica a la qual cal donar resposta a nivell de promoció i infraestructures. "La Garrotxa ha canviat en els darrers 20 anys però no ho ha fet en serveis de transport públic ni en mobilitat sostenible, ni transport públic dels petits municipis o disseminats entre ells i la capital, Olot", ha afegit la consellera.

Mentrestant, ERC Garrotxa constata que s’ha confirmat inequívocament l’escalfament global del planeta i la necessitat d’una transició energètica urgent que exigeix, no només deixar d’usar els combustibles d’origen fòssil, sinó una revisió absoluta de la forma amb què ens relacionem amb el medi ambient. No és objecte de debat ja la necessitat de reduir el consum d’energia i que aquesta sigui d’origen renovable.

L’any 2017 Catalunya va usar 25,517 ktep (milers de tones equivalents de petroli) de les
quals només un 5% provenien de fonts renovables. D’aquesta energia, un 42’9% es va destinar al transport, molt per sobre del 26’9% de la indústria o el 14’2% de l’àmbit domèstic. "És evident, doncs, que repensar la mobilitat és el principal repte ecològic i social de la humanitat", ha asseverat González davant del repte que la Unió Europea s’ha compromès a reduir un 40% les emissions de gasos d’efecte hivernacle el 2030 per a assolir una economia neutra en carboni l’any 2050.

Activar els plans de desplaçament d'empresa

Segons els republicans el Pla de mobilitat comarcal s’ha d’estructurar en torn de la Taula de Mobilitat Comarcal i ha de contenir el Pla de mobilitat turística, "que tenim coneixement del seu inici i hauria d’estar sota el paraigüa del comarcal, atenent a la situació d’emergència climàtica i transició energètica, que ha de contemplar també el Pla de mobilitat elèctrica".

En aquest Pla de Mobilitat Comarcal, arran de la distribució de polígons industrial a la comarca, cal incloure-hi, segons Mari González, la col·laboració público-privada amb els Plans de Desplaçament a Empresa (PDE). Tal com defineix el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, un Pla de Desplaçament d’Empresa (PDE) “és un conjunt d’actuacions que pretén optimitzar la mobilitat dels treballadors afavorint l’ús de modes de transport alternatius al vehicle privat, i racionalitzar l’ús del cotxe”.

D’acord amb el Decret 152/2007 cal que les empreses privades de més de 500 treballadors i les públiques de més de 200 treballadors es dotin d’aquest Pla de Desplaçament d’Empresa.