En plena crisi per la Covid l’Àrea d’Ocupació d'Olot ajuda a trobar feina a 246 persones

Des de DinàmiG també s’han creat borses específiques per a donar resposta a la demanda de personal dels sectors més sol.licitats

L'Àrea d'Ocupació de les Mates d'Olot.
L'Àrea d'Ocupació de les Mates d'Olot. | Arxiu NG.
NacióGarrotxa
11 de desembre del 2020
Actualitzat a la 13:16h
A punt per finalitzar l’any 2020 i en plena afectació per la crisi provocada per les mesures imposades arran de la Covid, des de l’Àrea d’Ocupació de DinàmiG (Agència d’Innovació i Desenvolupament de la Garrotxa) s’han pogut gestionar 182 ofertes, s’han enviat 2.173 candidatures i d’aquestes, s’han comptabilitzat 246 insercions, 154 menys que al finalitzar l’any 2019, tal com van fer conèixer aquest dijous en seu municipal el regidor de Promoció Econòmica, Estanis Vayreda, i la responsable de l’Àrea d’Ocupació de DinamiG, Mariona Mañà.

De totes les insercions laborals, un 58,13% han estat en el sector serveis, gairebé un 30% per sota del pes del sector respecte l’any passat (marcat per la davallada del sector comerç i l’hostaleria a la comarca). El sector industrial en canvi, tot i que també s’ha vist afectat per la crisi actual, ha passat a suposar el 14,7% del total d’inserits a l’àrea, al 37%, seguit molt per darrera de 5% que ho han fet en el sector agrari i un 7% a l’administració pública.  

Majoritàriament dones joves

Si ens fixem en el perfil de les persones inserides cal destacar que 158 han estat dones. Si ens fixem en la franja edat, destaca un 32,11% que ha estat joves d’entre 18 i 29 anys seguit del 29,27% d’entre 40 i 49 anys. En un 22,36% en la franja de 30 a 39 anys, en un 15,04% de 50 a 59 anys i tan sols en un 1,22% ha estat en la franja que supera el llindar dels 60 anys. A nivell d’estudis els percentatges queden força repartits, un 16,66% dels inserits han estat persones sense estudis, seguit del 18,39% amb estudis primaris, un 16,26% amb estudis d’ESO, un 10,57% amb estudis de Batxillerat, un 21,95% de Grau Mig i/o Grau Superior. En un 13,82% dels casos tenien estudis universitaris.
 

Berga, Vayreda i Mañà durant la presentació de les dades. Foto: @olotuit.


Amb l’objectiu de donar resposta a les necessitats de cobertura urgent de certs llocs de treball, s’han creat diferents borses; per un costat i amb coordinació amb el CASG (Consorci d’Acció Social de la Garrotxa) s’ha creat una borsa per tal de donar suport a les residències i centres sanitaris davant les contínues necessitat de personal. Se'n va gestionar un total de 66 amb perfils diversos (cures, neteja...).

A més, es van gestionar 9 currículums més de candidats amb perfil de psicòleg/a, infermers/es i auxiliars. Per altra banda, en el sector educatiu també es va crear una borsa per la cobertura de substitucions per l’IME (escoles bressol), i una altra borsa per monitor/s de menjadors i auxiliars per escoles de la comarca a més dels perfils d’Educador i Mestre/a per a una escola d’educació especial del territori per cobrir baixes del personal per Covid.  

Degut a les incertes i limitacions que la pandèmia ha provocat a tots els nivells, des de l’Àrea d’ocupació s’ha apostat per cercar la manera de seguir oferint un acompanyament a les persones, i malgrat la dificultat en poder arribar presencialment a moltes persones s’han pogut orientar a 640 persones.

Aquest any, i sobretot durant els mesos de confinament i els que han seguit s’ha transformat l’assessorament, que més enllà d’acompanyar la persona en el seu procés de recerca de feina, se l’ha acompanyat en la gestió de les emocions i de les diferents situacions d’incertesa i angoixa que la pandèmia ha provocat sobre moltes persones així sobre com treballar per a fer-ho de manera resilient.  

Nova pàgina web

D’aquesta manera, també s’ha treballat en dotar de nou contingut la pàgina web de l’Àrea d’Ocupació amb nous vídeos, infografies i enllaços a altres recursos relacionats per fer front a l’estat actual provocat per la pandèmia en relació a la pròpia persona i en relació també a com afrontar la recerca de feina en aquest nou context. En aquesta mateixa línia i davant la importància creixent del domini de les eines digitals, s’han adaptat una sèrie de nous tallers que s’han ofert en línia sobre la millora de les eines NTIC enfocades en la recerca de feina sense oblidar (en el moment que la pandèmia ho va permetre) de fer algunes sessions presencials per tal d’arribar també a les persones sense coneixements previs en les noves tecnologies.

S’han realitzat un total de 29 cursos en diferents temàtiques; cercar feina amb els dispositius, com elaborar un vídeo-currículum, com utilitzar les xarxes socials per trobar feina, noves formes per trobar feina i les noves plataformes de vídeo conferència o noves oportunitats laborals gràcies a les NTIC. Aquests tallers han constituït una prèvia i s’han englobat dins el “Garrotxa Digital Talent” com una acció dins les mesures del Pla per la Reactivació Econòmica i d’Ocupació de la Garrotxa per ajudar a fer front als efectes de la COVID-19 i que pretén capacitar digitalment la població.  

D’entre altres accions que perseguien l’objectiu de facilitar el camí de les persones ateses en uns moments de molta incertesa es van organitzar tallers enfocats al treball de les habilitats i competències transversals que faciliten la gestió del dia a dia i d’afrontar amb una bona actitud en la recerca de feina i en la vida en general en el context actual, tallers sobre com millorar la comunicació, ser més creatiu, ser més flexible i empàtic, com afrontar les situacions en moments de crisi i gestió del canvi i resiliència. També es va fer un taller en aquesta línia, adreçat específicament a persones en la maduresa laboral (majors de 50 anys) donat que des de l’Àrea s’ha detectat una dificultat afegida en els darrers temps per aquests col·lectiu en concret.              

Per altra banda, i degut a la multitud de demandes rebudes en aquesta línia, es va organitzar una sessió en línia amb un gabinet especialista en assessorament laboral per tal de donar resposta als diferents dubtes i inquietuds en relació a les persones afectades per un ERTE i donades les incapacitats amb les que aquests es van trobar per poder contactar amb altres administracions com el SEPE.    

De cara al 2021 es seguirà prioritzant un acostament a la ciutadania i el teixit empresarial i diferents organitzacions de la comarca que en aquests moments necessiten més que mai, el suport de l’administració i que aquesta s’adapti i ajusti, a les seves necessitats concretes i a les pròpies de l’incert context actual.    
 

 
Arxivat a