L'Escola Finestres de Mieres guanya el Premi Participa a l’Escola 2020

El guardó de 5.500 euros ha estat atorgat pel Departament d'Acció Exterior per les experiències de participació o de foment dels valors democràtics en municipis de fins a 20.000 habitants

El projecte guardonat de l'Escola Finestres de Mieres.
El projecte guardonat de l'Escola Finestres de Mieres. | EFM.
07 de desembre del 2020
Actualitzat a les 10:21h
L'Escola Finestres de Mieres ha estat guardonada amb el Premi Participa a l'Escola 2020 en la modalitat d'escoles situades en municipis de fins a 20.000 habitants. L’objecte d’aquest premi, que convoca el Departament d'Acció Exterior de la Generalitat de Catalunya, consisteix a premiar les experiències de participació o de foment dels valors democràtics al centres educatius de primària i secundària de Catalunya dutes a terme durant el curs acadèmic corresponent a l'any de la convocatòria.

En aquesta convocatòria s’han presentat 34 sol·licituds, 19 de les quals corresponen a la modalitat de centres ubicats en municipis de fins a 20.000 habitants i 15 a la modalitat de centres ubicats en municipis de més de 20.000 habitants.

El Premi s’atorga d’acord amb el veredicte del jurat, emès en data 29 de setembre de 2020, seguint els criteris de valoració. El centre guanyador del premi, en cadascuna de les dues modalitats, rebrà un diploma de reconeixement pel projecte desenvolupat i un import màxim de 5.500 euros.

El projecte de l'Escola Finestres de Mieres porta el títol de Som el canvi: voluntariat en infants de primària i s’ha realitzat dins el marc de la programació del projecte de direcció 2018-2022 de l’escola. Se situa en l’àmbit de la relació i cooperació amb la comunitat educativa i l’entorn, dins l’objectiu de la millora de la cohesió social.

L’objectiu principal d’aquest projecte ha estat fer el canvi d’encarregats a voluntaris en les tasques col·lectives de l’escola. La temporització d’aquest projecte es va programar amb intenció de permanència si la valoració de l'impacte de l'experiència resultava positiva.

Les accions que s’han portat a terme mitjançant aquest projecte han aconseguit un impacte clar i beneficiós. S’ha fomentat la presa de decisions en els infants, en un exercici que ha propiciat l’actitud activa per part de tots els actors.

Aquest projecte ha tingut efectes positius en els aspectes següents:

● Donar valor i promocionar les iniciatives dels infants.
● Educar en la democràcia, en els valors en els quals es fonamenta i en les actituds i pràctiques amb les quals es construeix dia a dia, tot augmentant les competències dels infants a l’hora de pensar i argumentar, desenvolupar l’esperit crític, assolir responsabilitat vers els afers col·lectius, augmentar la capacitat de compromís i exercir el rol de voluntari.
● Fomentar l’intercanvi intergeneracional i cultural en activitats educatives, com a font del principis de respecte entre persones.
● Desconstruir els estereotips de gènere presents en la nostra societat i l’eradicació d’estereotips sexistes.
● Fomentar que els infants coneguin entitats i persones que protagonitzen el voluntariat i propiciar que els infants també hi  participin i en gaudeixi.

Pel que fa a la modalitat del premi en centres ubicats en municipis de més de 20.000 habitants el guardó ha estat concedit a l'Escola Pit-Roig pel projecte Fem Pinya. Projecte d'ApS a favor de la participació i de la millora de la convivència.