No és un vial diu que els mesuraments oficials de contaminació a Olot «no els representen»

La plataforma manifesta que no s'ha analitzat les partícules en suspensió PM 2,5 i que els resultats de les PM 10 "no encaixen" amb els resultats consignats amb els seus mesuradors

Membres de la plataforma «NO és un vial» es manifesten a l'avinguda Sant Jordi d'Olot.
Membres de la plataforma «NO és un vial» es manifesten a l'avinguda Sant Jordi d'Olot. | @noesunvial.
Redacció
04 de desembre del 2020
Actualitzat a la 13:59h
La platafonma "No és un vial, és un carrer "vol manifestar, en relació amb els resultats de la contaminació atmosfèrica a l'avinguda Sant Jordi d'Olot, avançats ahir per NacióGarrotxa, que "sense entrar en qüestionaments de fiabilitat tècnica, que no posem en dubte, no ens representen".

Segons la plataforma ciutadana, que voldria que la variant d'Olot s'executés de forma immediata per a no haver de patir soroll, molèsties i pol·lució –després de tants anys de suportar-ho–, "la situació de la Unitat Mòbil en un punt de l’avinguda força obert i a tocar d’una zona verda no era la idònia per mesurar el que passa en molts punts del tram, i encara menys quan després d’uns dies es va haver de traslladar a un carrer travesser pels danys que un vehicle li havia infringit".
 

Resultats dels captadors manual de PM10 a l'avinguda Sant Jordi d'Olot. Foto: @territoricat.


A aquest fet la plataforma hi afegeix que el període de mesuraments va escaure en plena pandèmia, amb confinaments i una reducció important del trànsit, a més de pluges i amb l'absència de nombrós transport com l’escolar o el de la gent al seus llocs de treball. "I no cal dir, perquè la unitat UM4 no va ser programada per això, que no deixa constància de les pudors del pas d’animals vius, ni els sorolls de cotxes, motos i camions".

Entrant en l’estadística, des de la plataforma veuen que els valors que aporta es refereixen només a les partícules en suspensió PM10, no a les PM 2,5, "les més petites i perjudicials per la seva capacitat de penetració a l’organisme", que esperaven conèixer. Si es compara els valors PM 10 consignats amb els dels seus mesuradors, "no encaixen".
 

La Unitat Mòbil d'anàlisi de lacontaminació es va situar al creuament del carrer Creu Roja amb l’avinguda Sant Jordi. Foto: @gencat.


Partint del fet, sí coincident, que els màxims permesos diaris per l'OMS són de 50 ug/m3, el valor mesurat per la UM4 en dóna 23 i la plataforma té registres de 108, 112, 190... I extrapolant la mitjana anual, el report xifra el valor en 18 mentre les seves dades, que sí que són anuals perquè les "capturen" des de fa més d’un any, donen 112.

Per tot això, creuen que les dades aportades per la UM4 de la Generalitat de Catalunya i la seva conclusió no reflecteixen l’impacte de la contaminació provocada pels vehicles en primera línia del tram, on estan realment situades les cases. "I les vivències diàries dels veïns sí son indiscutibles", afegeixen.

Per últim, volen constatar que tot i no ser tècnics ni tenir-ne la pretensió, sí que comptem amb persones especialitzades que controlen els seus aparells i que dediquen la seva expertesa a interpretar-los. Per tant, no podem acceptar que una avinguda cosida de cruïlles i de semàfors amb 20.000 vehicles diaris –un importat percentatge dels quals és trànsit pesant–, sigui un lloc sa per respirar com diu afirma el report.

"La nostra experiència, el millor dels mesuradors –manifesten, finalment–, ens diu el contrari, i per tant lamentem comunicar que no podem donar per vàlida la prova en un sentit realista."
Arxivat a