Les relacions Catalunya-Japó, en una exposició a l’Arxiu Comarcal de la Garrotxa

Del 30 de novembre al 30 de desembre s'hi podran veure testimonis documentals del segle XX conservats a l’Arxiu Nacional de Catalunya

Durant la tardor els infants japonesos celebren Shichi Go San.
Durant la tardor els infants japonesos celebren Shichi Go San. | @Consul_JPN_BCN.
NacióGarrotxa
27 de novembre del 2020
Actualitzat a les 11:04h
Del 30 de novembre al 30 de desembre, a la Sala d’actes de l’Arxiu Comarcal de la Garrotxa, es podrà veure l’exposició “Candor i coratge. Testimonis documentals de les relacions Catalunya – Japó al segle XX conservats a l’Arxiu Nacional de Catalunya”.

Aquesta exposició, organitzada pel mateix l’Arxiu Nacional de Catalunya, junt amb el Consolat General del Japó a Catalunya, presenta bona part dels testimonis documentals que conserva l’Arxiu Nacional sobre les relacions teixides durant tot el segle XX entre Catalunya i el país del sol ixent.

Aquestes relacions culturals, institucionals i comercials, que els responsables de la mostra han volgut titular amb “candor i coratge” (extret d’un vers manllevat al poeta Carles Riba), s’han basat sempre en la admiració mútua de les dues cultures, i en l’empenta i la iniciativa necessàries que calen per a mantenir contactes, relacions i intercanvis entre comunitats tan allunyades físicament.
 

Cartell de l'exposició a l'Arxiu Comarcal de la Garrotxa. Foto: @acgarrotxa.


L’exposició s’articula en tres àmbits: el primer, fa un repàs gairebé cronològic de les relacions i visites institucionals i de caire comercial japoneses a Catalunya o a l’inrevés. Hi ha els testimonis de les visites oficials a Barcelona de delegacions nipones en ocasió de la Conferència Internacional de Comunicacions i Trànsit de l’any 1921; la visita dels vaixells escola japonesos els anys 1926 i 1934; o bé les visites dels prínceps Takamatsu l’any 1930 i les de l’emperador Akihito i de l’emperadriu Michiko els anys 1985 i 1994. També mostra la presència destacada del Japó a les grans exposicions internacionals celebrades a Barcelona (1888 i 1929) i en diferents edicions de la Fira internacional de Mostres durant la segona meitat del segle XX. La presència comercial catalana al Japó se centra en el paper desenvolupat a partir de l’any 1985 pel Centre d’Innovació i Desenvolupament Empresarial (CIDEM), o des de 1987 pel Consorci de Promoció Comercial de Catalunya (COPCA); organismes fusionats l’any 2008, en l’agència ACCIÓ, que actualment segueix operant a Tòquio a través de la seva oficina de promoció.

El segon àmbit de l’exposició presenta la fascinació que des de la dècada del 1870, tenen els barcelonins per la cultura nipona, tant pels espectacles com pels objectes artístics que hi arriben. Molts artistes i burgesos de l’època es van convertir en bons col·leccionistes i aviat van aparèixer “museus privats” on es podien admirar valuoses peces d’art japonès. Les noves influències artístiques del Japó van arribar de la mà de la ceràmica, la laca i, principalment, dels ukiyo-e (les xilografies) japoneses. En aquest bloc expositiu hi podrem veure el pas per Barcelona del lluitador i teòric del jujutsu el japonès Sadakazu Uenishi “Rakú”; els equilibristes o “jongleurs japonesos” Mikasa-Chokichi; una lluita de Sumo o la presència a Barcelona de Yoshitarō Tae, el pescador de perles japonès que va introduir la pesca submarina a Catalunya. Pel que fa a la presència cultural catalana al Japó podrem observar l’impacte i repercussió del viatge que el mestre Pau Casals hi va fer l’any 1961.

El tercer àmbit, recull la influència de la poesia japonesa en la catalana. Posa en relleu una selecció de poemes tanka creats pel poeta, escriptor, filòleg i humanista Carles Riba.
Arxivat a