L'Ajuntament crida a paticipar en l'Olot Pedala per a fomentar l'ús de la bicicleta

En paral·lel, Olot es Mou promou un manifest perquè la majoria de desplaçaments es puguin fer a peu, amb bicicleta o transport públic en menys de 10 minuts

Olot es Mou creu que és possible una mobilitat saludable, segura i sostenible.
Olot es Mou creu que és possible una mobilitat saludable, segura i sostenible. | @olotesmou.
27 de novembre del 2020
Actualitzat a les 10:29h
L'ajuntament d'Olot inicia el procés participatiu, dividit en 5 fases, que permetrà conèixer les principals necessitats i accions prioritàries i que comptarà amb diversos agents impulsors vinculats amb el món de la bicicleta i el sector de la mobilitat en l'Olot Pedala, el pla per a fomentar l'ús de la bicicleta a la ciutat. El procés –que ha presentat aquest dijous el regidor de Mobilitat, Jordi Güell– està previst que duri 9 mesos amb l’objectiu de disposar del document final la tardor del 2021. 

Aquest procés just s'enceta quan, en paral·lel, es promou des d'Olot es Mou, un manifest per "Una mobilitat saludable, segura i sostenible" que solament des del 16 de novembre –quan es va fer públic– fins al 20 del mateix mes ja havia aplegat 400 signatures.

L'Olot Pedala de l'Ajuntament

Olot disposa d’una xarxa viària de 141 quilòmetres repartits en diferents tipologies de carrers. Cada dia, de mitjana, es realitzen més de 33.000 desplaçaments, la majoria dels quals són de mobilitat interna i, d’aquests, uns 2.000 es fan en bicicleta. Avui dia, la ciutat disposa d’una desena de quilòmetres de carril bici.
 
En els darrers dos anys i últimament arran l’afectació de la COVID-19, s’ha notat un increment notable de l’ús de la bicicleta, mitjà que s’ha convertit en un sistema de transport més habitual per a desplaçaments municipals i intermunicipals amb la utilització de la bicicleta elèctrica.  
 

El regidor de Mobilitat va donar detalls del pla per al foment de l'ús de la bicicleta de l'Olot Pedala. Foto: @olotuit.


Seguint amb els diversos projectes engegats per potenciar la mobilitat sostenible a la ciutat, la Junta de Govern Local de l’Ajuntament d’Olot d’aquest dijous 26 de novembre ha adjudicat a la cooperativa Raons Públiques el projecte ‘Olot Pedala’; el pla estratègic per al foment de la bicicleta a Olot.  
 
‘Olot Pedala’ contempla cinc fases d’execució i s’allargarà durant 9 mesos. El document resultant es realitzarà a través d’un procés de participació cocreatiu continu obert a tota la ciutadania i que comptarà amb la participació de tots els agents vinculats al món de la mobilitat en bicicleta. D’aquesta manera, s’ha apostat per la realització d’aquesta iniciativa mitjançant un model 100% participatiu que parteix de la recollida i anàlisis de dades a través d’enquestes en línia, visites, entrevistes, espais de participació, activitats o sessions temàtiques.  
 
De moment, el projecte es troba en la fase inicial organitzativa i, les persones que vulguin participar-hi, només cal que enviïn un correu electrònic a olotpedala@olot.cat per sumar-se al procés i rebre tot a la informació de cada una de les accions participatives que es duran a terme. Fins ara, veïns d’Olot, responsables d’entitats o institucions vinculades a aquest àmbit com la Unitat de Salut Mediambiental Pediàtrica (PEHSU Garrotxa) o el Centre Logístic de Bicicletes de l’Agència de Turisme Medi Ambiental (ATMA) ja s’han posat en contacte amb l’Ajuntament d’Olot per fer arribar les seves propostes i predisposició a col·laborar en aquesta iniciativa.  

El manifest d'Olot es Mou

Els promotors dels manifest d'Olot es Mou creuen que la capital de la Garrotxa està pensada, precisament, per a poder moure-s'hi majoritàriament a peu o amb bicicleta i, també, amb una més bona xarxa de transport públic, amb què l'ús dels vehicles motoritzats hauria d'anar cap a la reducció màxima. "Olot és una ciutat que de punta a punta fa menys de 5 km", s'afirma al manifest, amb què dissenyar una mobilitat saludable, segura i sostenible no hauria de ser tan complicat com sembla.

En aquest sentit, les demandes que es fan a l'Ajuntament d'Olot son les següents:

    1.    Ampliï i millori a curt termini l’espai per a vianants de la ciutat. Cal ampliar la zona pacificada de trànsit del centre i ampliar les voreres dels carrers on clarament és impossible caminar de forma segura i comfortable. Si cal, com moltes ciutats, amb mesures tàctiques, i més endavant, definitives.  
    2.    Millori les condicions de seguretat, generant més espais perquè els nens, les persones grans i les persones amb mobilitat reduïda puguin fer ús de l’espai públic i desplaçar-se de manera autònoma i en condicions de seguretat.
    3.    Ampliï i millori els carrils de bici de la ciutat de forma que es creï una veritable xarxa ciclable que permeti els desplaçaments de forma segura. Actualment només són carrils inconnexes, que no generen cap infraestructura coherent i no incentiven l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport ni de lleure.
    4.    Augmenti els espais d’aparcament de bicicletes arreu de la ciutat, especialment a prop dels equipaments de gran concurrència com escoles o espais comercials i de lleure.
    5.    Acceleri i concreti el més aviat possible l’enunciat Pla Olot Pedala. Cal planificar accions de millora a curt, mig i llarg termini, però sobretot no caure en la paràlisi per l’anàlisi. Ciutats d’arreu del món, de tots els tamanys i característiques ja han fet canvis substancials en el seu urbanisme per tal de millorar la vida dels seus ciutadans.

Podeu signar el manifest des d'aquest vincle.

Olot limitarà la velocitat a 30 km/h

Paral·lelament, des de l’Ajuntament d’Olot també s’està treballant en la modificació de l’ordenança de circulació per a la utilització dels vehicles de mobilitat personal VMP així com l’actualització d’alguns aspectes que regulen l’ús de la bicicleta. En aquest sentit, una altra mesura que afectarà properament a la mobilitat de la nostra ciutat és l’entrada en vigor de la recent modificació del codi de circulació que modificarà la velocitat màxima permesa en la majoria dels carrers de la ciutat i que s'establirà en 30 km/h. aquesta mesura és possible que entri en vigor abans de l'estiu, segons el regidor Jordi Güell.
 
Tal com s’ha previst, el pla de l'Olot Pedala s’estructurarà en dos eixos de treball: l’establiment d’estratègies per a la promoció i foment de la bicicleta i un altre pensat en la concreció i desenvolupament d’actuacions i accions pel que fa a infraestructures ciclistes.  
 
Investigació tècnica, mecanismes de coordinació i fases complementàries 

Els dos eixos comptaran amb la veu i propostes de tots els sectors implicats, des dels centres de salut, fins al conjunt d’empresaris, comerciants, serveis públics i centres educatius així com tothom que hi vulgui participar. D’entrada, durant la primera fase es focalitzarà en la presentació del procés, la identificació dels agents col·laboradors, els principals reptes de la ciutat i la definició de la dinàmica del procés així com els espais de coordinació, gestió i seguiment.  
 
La segona fase consistirà en l’anàlisi participativa a través de la qual es recollirà tota la informació disponible per marcar una diagnosi ajustada a la situació actual. Al llarg de la tercera fase es determinaran els objectius i les accions i activitats a realitzar a través de sessions de treball temàtiques. A la quarta fase es determinaran els mecanismes de control i seguiment del procés i, per últim, en la cinquena fase s’avaluarà tot el procés i es redactarà el document definitiu.  
 
Cada una de les fases – que en alguns casos es portaran a terme de forma paral·lela - es comunicaran i s’informarà al respecte perquè el major nombre d’interessats o agents vinculats de la ciutat puguin sumar-s’hi. L’Ajuntament d’Olot forma part des de finals de 2019 (l’adhesió es va acordar en el plenari del passat mes de desembre) de l’Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025 que té per objectiu retornar el protagonisme a aquest mitjà de transport. Una prioritat que també es contempla des de l’Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible de les ciutats, de la qual Olot també en forma part.  


 
Arxivat a