La Sindicatura de Comptes observa un 29,1% de sobrecost el 2017 en la planta de compostatge de la Garrotxa

El Consell Comarcal argumenta que en una de les al·legacions presentades ja es justifica, ja que les obres de millora i la revisió de preus van modificar els càlculs fets l’any 2003

La planta de compostatge és a l'EDAR d'Olot, a la carretera de Les Feixes.
La planta de compostatge és a l'EDAR d'Olot, a la carretera de Les Feixes. | GoogleMaps.
30 d'octubre del 2020
Actualitzat a les 11:11h
La Sindicatura de Comptes de Catalunya ha detectat un sobrecost del 29,1% en la gestió de la planta de compostatge de la Fracció Orgànica dels Residus Municipals (FORM) i fangs de la Garrotxa, situada a la carretera de les Feixes d'Olot, durant l'exercici 2017, per bé que el Consell Comarcal, en una nota feta pública ahir mateix, argumenta que en una de les al·legacions presentades (la 18a) ja es justifica aquest augment "perquè les obres de millora i la revisió de preus van modificar els càlculs fets l’any 2003".

El report –fet públic aquest dimecres (Informe 16/2020)– fiscalitza els comptes i avalua el compliment de la legislació en contractació i personal al Consell Comarcal de la Garrotxa i apunta que "les condicions amb què se va executar aquest contracte" no es corresponen amb les "inicialment establertes".

Així, recull que es van fer modificacions no previstes "de forma clara, precisa i inequívoca com demana la llei" que van suposar que el cost real del servei fos 112.864 euros superior a l'estipulat i que la durada del contracte passés de 15 a 20 anys. "Cap d'aquestes modificacions es van formalitzar en document administratiu", afegeix el report.

Modificació de les condicions essencials del contracte

En l'anàlisi del cost de la planta de compostatge durant l'exercici 2017, la Sindicatura detecta que, tot i que el contracte preveia la possibilitat d'efectuar modificacions respecte a les condicions inicials, "no s'estableix de forma clara, precisa i inequívoca" quines són. A més, remarca que les modificacions efectuades "van suposar una modificació de les condicions essencials del contracte", com són l'allargament del temps de contracte i els preus.

"L'import del cost de la planta de compostatge durant l'exercici 2017 va ser superior en un 29,1% a l'import que resultaria d'aplicar els preus pactats en el contracte (amb les revisions de preus incloses)", apunta l'informe. La Sindicatura ha realitzat un requadre que recull que el cost per la gestió d'un total de 14.004 tones (entre FORM i fang) va ser de 303.027 euros, al qual cal sumar-hi la despesa de 197.748 euros en electricitat arribant al total de 500.775 euros. El requadre recull que el cost, segons preu de contracte, hauria d'haver estat de 387.911 euros, 112.864 euros més.
 

Comparativa del cost de la planta de compostatge el 2017. Foto: @sindicaturacat.


L'informe, presentat pel síndic Miquel Salazar com a ponent, el van aprovar al Ple de la Sindicatura en la sessió del 30 de setembre del 2020. L'estudi també detecta que el consell comarcal no va publicar la relació de llocs de treball durant l'exercici 2017, no va fer cap procediment de licitació del servei de transport regular de viatgers de la Garrotxa (amb una despesa de 145.835 euros) i que no va tramitar els expedients de la majoria d'ampliacions de crèdit amb el "preceptiu informa d'intervenció".

La justificació del Consell Comarcal

En el comunicat fet públic aquest dijous pel Consell Comarcal, l'ens supramunicipal argumenta que el sobrecost al qual es fa referència "queda explicat pel Consell Comarcal de la Garrotxa a l’al·legació número 18 de l’informe", on s’explica que en data 6 de febrer de 2003, es va signar el contracte de construcció i explotació de la planta de compostatge de la Garrotxa i que en data 30 de juliol de 2009, el ple del Consell Comarcal de la Garrotxa "va aprovar la modificació del contracte administratiu d’explotació" de la planta, tot prorrogant el temps d’explotació de la instal·lació fins a l’any 2023.  
 
Va ser aquest any, 2009, "quan es van realitzar obres de millora a la planta de compostatge per a solucionar alguns problemes de pudors que afectaven nuclis de població, amb l’autorització de l’Agència Catalana de Residus".

Aquest contracte establia un preu de tractament de materials de 23,20 €/tona (IVA exclòs), que cal revisar cada any en funció de l’IPC que decideixi aplicar el Consell Comarcal de la Garrotxa. Des del 2009 i fins a l’actualitat, aquest preu unitari s’ha revisat segons l’IPC interanual català del mes d’agost i s’ha aplicat al tractament de la FORM. "Mentre que el preu de fangs s’ha determinat per l’atribució de fons d’explotació que cada any l’Agència Catalana de l’Aigua ha atorgat al Consell Comarcal de la Garrotxa. Per tant, les obres de millora i la revisió de preus van modificar els càlculs recollits inicialment l’any 2003", justifiquen.

Tot i les argumentacions del Consell Comarcal de la Garrotxa, la Sindicatura de Comptes manifesta que "les al·legacions formulades han estat analitzades i valorades" i que el projecte d’informe "no s’ha modificat perquè s’entén que les al·legacions són explicacions que confirmen la situació descrita inicialment o perquè no es comparteixen els judicis que s’hi exposen". 

Recorregut històric

El report analitza el contracte de redacció del projecte, construcció claus en mà i explotació de la planta de compostatge de la FORM i fangs d'Olot. D'entrada, fa una relació històrica del projecte i concreta que el 22 de novembre del 2001, el Consell comarcal va signar un convenir de col·laboració amb l'aleshores Junta de Residus i l'ACA per a la construcció de la planta. Segons aquest convenir, un cop acabades les obres, la planta de compostatge s'havia de cedir al Consell Comarcal. L'adjudicació del contracte per a la construcció de la planta de compostatge es va acordar amb una resolució del gerent de la Junta de Residus per un import de 4,84 MEUR, el 80% de la inversió finançada amb fons europeus i el 20% restant per l'ACA.

El contractes es va formalitzar el 2003 i, un cop enllestits els treballs i en compliment del convenir, es va formalitzar la cessió de la planta al consell comarcal, però, egons recull el report, un temps després la planta va començar a provocar "molèsties als veïns per les males olors i les deficiències detectades en la instal·lació". Per això, es van haver de fer obres de millora, finançades íntegrament per l'aleshores Junta de Residus (actual Agència de Residus de Catalunya). Entre aquestes obres, hi havia la instal·lació d'equips per a la implantació de nous procediments que van suposar un increment dels costos d'explotació. A més, apunta el document, la planta només estava tractant 11.500 tones l'any, en comptes de les 20.000 previstes en l'informe de viabilitat de la planta.

Això, apunta la Sindicatura, va provocar una "disminució significativa" dels ingressos de l'adjudicatari. Per aquest motiu, el Consell Comarcal va aprovar al llarg de 2009 i de 2010 fins a tres modificacions a l'alça del preu per tona (més la despesa energètica).