L'Oficina per la Reactivació Econòmica i de l’Ocupació de la Garrotxa obre portes a DinàmiG

Té l'objectiu d'atendre i d'assessorar –en un únic punt d'informació– tothom qui roman afectat, en la seva activitat econòmica, per les imposicions polítiques arran de la pandèmia

Estanis Vayreda i Ariadna Villegas durant la presentació de l'Oficina.
Estanis Vayreda i Ariadna Villegas durant la presentació de l'Oficina. | Foto: Martí Albesa.
26 d'octubre del 2020
Actualitzat a les 11:18h
Aquest dilluns 26 d’octubre s’ha posat en marxa l’Oficina per a la Reactivació Econòmica de la Garrotxa, que té l'objectiu d'atendre i d'assessorar tothom qui roman afectat, en la seva activitat econòmica, per les imposicions polítiques arran de la pandèmia de la Covid-19.
 
La presentació –que s'ha fet al mateix DinàmiG (al número 15, del carrer Tomàs de Lorenzana)– ha anat a càrrec del regidor de Promoció de l’Ajuntament d’Olot, Estanis Vayreda; Pere Vila, conseller delegat de Desenvolupament Local del Consell Comarcal de la Garrotxa; i, Ariadna Villegas, gerent de DinamiG,

Vayreda ha destacat que las tasca d'aquesta Oficina serà, també, impulsar, coordinar, fer seguiment i avaluar les accions establertes en el Pla de Reactivació Econòmica i d’Ocupació d’Olot i la Garrotxa, aprovat pel Ple de l’Ajuntament d’Olot del 18 de juny i en el Ple del Consell Comarcal de la Garrotxa. El regidor ha detallat que, gràcies a una subvenció de la Generalitat, s'hi podran dedicar 100.000 euros anuals –si més no fins a l'octubre de 2021– amb la dedicació de dues persones (Alba Carreras i Anna Vives), que atendran en un despatx habilitat tota mena de peticions i assessoraments de ciutadans i empreses.
 

L’Oficina respon a la necessitat d’assessorament i gestió de l’impacte que ha provocat la COVID-19 en l’economia i el mercat de treball a la Garrotxa. El conseller comarcal –i batlle de les Preses–„ Per Vila, ha precisat que "és una demanda del 57,7% de les 317 empreses que van respondre una enquesta realitzada per DinàmiG" entre el 31 de març i 14 d'abril. En aquest qüestionari també es feien paleses les dificultats econòmiques i d’adaptació que han passat les empreses durant el confinament, "incorporant el teletreball (57,6%), havent de reduir la plantilla (27%) o fent un ERTO per força major (45,2%)".
 
És per aquestes raons que l’Oficina per la Reactivació Econòmica de la Garrotxa va dirigida a totes les persones, entitats, institucions i empreses que s’han vist afectades per la Covid-19 des d’un punt de vista de l’activitat econòmica o en l’àmbit laboral. Per a crear-la, s’han dut a terme dos focus grup, –com ha especificat Estanis Vayreda– amb mostres representatives del públic a qui està dirigida, que han permès detectar quines necessitats tenen els potencials usuaris i quins serveis ha d’oferir l’oficina.
 

L'Oficina compta amb dues taules: una de gestió i una altra per a les entrevistes. Foto: Xavier Borràs.


Por, desconfiança i inestabilitat

"En el focus grup s’han analitzat dades com l'origen de la necessitat de la creació de l'Oficina per a la Reactivació", ha manifestat el regidor de Promoció de l'Ajuntament d'Olot. També, s’han detectat sentiments de por, desconfiança, inestabilitat, decepció i poca esperança entre persones que han quedat a l'atur o que regeixen el seu propi negoci i han vist com la COVID-19 les ha perjudicat econòmicament.

Els participants també han coincidit en la necessitat d’unificar en un únic punt la informació sobre les ajudes econòmiques que ofereixen les diferents institucions. Per això creuen que l’Oficina els pot ajudar a aquesta funció així com al fet de disposar d’un enfocament 360 graus personalitzat i empàtic que els permeti tirar endavant i buscar solucions conjuntes.

La seva expectativa envers l’Oficina és rebre assessorament, acompanyament, consell i un enllaç amb l'administració local. També s’espera que funcioni com a connectora entre diferents associacions, que estableixi una xarxa que permeti sinergies entre diferents negocis i persones. S’espera doncs, una resposta creativa per dur idees a la pràctica.

Horaris i cita prèvia

Les reunions realitzades han permès, igualment, determinar la informació més pràctica per al funcionament de l'Oficina, com l'estructura de l'atenció, l'horari, el nom i els canals de comunicació per fer-ne difusió.

D’aquesta manera, s’ha acordat que, per rebre assessorament, s’haurà de demanar cita a través de la pàgina web de DinàmiG, al telèfon 972 260 152 o mitjançant un missatge de correu electrònic a reactivacio@dinamig.cat. Els horaris d'obertura presencial de l’Oficina són de dilluns a dijous de 9 h a 16 h i els divendres de 9 h a 14 h (tot i que s’oferirà atenció personalitzada amb cites acordades en funció de les necessitats dels usuaris).  
 
L’Oficina oferirà una atenció inicial per avaluar la situació de la persona o empresa, i donar informació dels recursos disponibles. Seguidament, si s’escau, es derivarà la persona a un servei especialitzat de DinàmiG o d’altres entitats del territori. Per altra banda se l’ajudarà a identificar les tipologies d’ajuts més ajustades a la seva situació i acompanyar-lo en el procés de sol·licitud o a accedir a una formació específica per redirigir el seu negoci, entre d’altres. De cada cas, es farà un seguiment per poder valorar l’eficàcia de l’atenció rebuda.
 
L’Oficina per a la Reactivació també s’encarregarà del lideratge i la coordinació d’accions específiques del Pla de Reactivació i l’Ocupació de la Garrotxa del desenvolupament d’algunes en concret com el programa per a la capacitació digital de la població de la Garrotxa. Un projecte que busca reduir la bretxa digital i aconseguir que la ciutadania assoleixi les competències digitals, tant bàsiques com avançades, per empoderar les persones en tots els àmbits de la seva vida. L’Oficina també s’ocuparà del monitoratge, comunicació i rendiment de comptes de les accions del Pla.