Educació

Olot emprèn el procés de revisió de la zonificació escolar demanat per Educació

Des de l'equip de govern s'insisteix que cal deslligar qualsevol nova distribució del guany o pèrdua de línies escolars específiques

per Xavier Borràs , Olot, 9 d'octubre de 2020 a les 08:39 |
Una línia de P3 de l'escola Malagrida és en l'origen de la nova zonficiació escolar. | Foto: Xavier Borràs.
L’Ajuntament d’Olot ha iniciat aquest setembre el procés de revisió de les zones escolars dels centres educatius de la ciutat. La zonificació és l’eina de què disposa el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya per a distribuir els alumnes d’un municipi a les diferents escoles de la ciutat tot seguint el criteri de proximitat. Hi ha diversos models de zonificació que varien segons les característiques del municipi i el conjunt educatiu de cada ciutat.  
 

L’actual zonificació escolar d’Olot data de 2008 i va ser fruit d’un treball conjunt de tota la comunitat educativa que, posteriorment, va ser aprovat pel Departament. Durant aquests 12 anys el model actual i vigent de zonificació no ha generat queixes ni problemes significatius, excepte quan s’ha vinculat a la possible pèrdua d’un grup de P3 d’un dels centres de la ciutat, l'escola Malagrida.


Aquest fet, com ja s'ha insistit diverses vegades des de l'equip de govern (JxCat) no té vinculació directa amb la zonificació escolar, sinó que respon als criteris que empra el Departament d’Educació per a suprimir grups de l’oferta inicial de places per a la preinscripció, vinculats a una davallada de la natalitat.
 

La regidora Mariona Camps ha detallat el procés per a la nova zonificació escolar. Foto: @olotuit.


Des del Consistori i de forma conjunta amb tots els agents educatius i la comunitat educativa a través del Consell Escolar Municipal s'ha iniciat un procés de revisió per a redefinir el model de zonificació educativa de la ciutat.  
 
Per a poder comptar amb totes les veus i propostes es funciona amb tres comissions de treball. La primera, està formada pels directors i directores dels centres d’educació infantil, primària i secundària obligatòria de la ciutat. La segona comissió comptarà amb els representants de les associacions de famílies dels centres, mentre que la tercera (comissió mixta) estarà integrada per persones que no formin part de cap dels col·lectius anteriors i que vulguin aportar les seves idees o aproximacions.

Cada una de les comissions portarà a terme diverses sessions de treball per a recopilar totes les consideracions, opcions i arguments perquè l’Ajuntament d’Olot pugui unificar-ho i traslladar-ho al Departament d’Educació per a la seva validació.  
 
Tot el procés comptarà amb l’assessorament i acompanyament d’un expert de la Universitat de Girona. 

Deslligar la zonificació de les matriculacions

Cal recordar que el juliol d'enguany, arran que se salvés la línia de P3 de l'escola Malagrida, el batlle d'Olot, Berga va advertir que el suposat requisit que va posar el Departament d'Educació, és a dir, un nou disseny de la zonificació escolar d'Olot –arran de la possibilitat de perdre una línia de P3 a l'Escola Malagrida–, tal com va anunciar la regidora d'ERC, Anna Barnadas, a més de ser un "episodi lamentable" va ser desmentit per la pròpia Conselleria l'endemà mateix de fer-se públic.

El batlle, que va considerar molt greu com va actuar el Departament d'Educació en el cas de l'escola Malagrida (no el van atendre per telèfon ni per carta), i que, a més, es resolgués no informant-ne el propi Ajuntament, sinó a través d'una compareixença de la cap de l'oposició, creu que és el Consell Escolar Municipal (on es troben tots els agents implicats) qui pot prendre qualsevol decisió en relació a una nova, o no, zonificació escolar.

En qualsevol cas, Berga, va recordar que l'actual zonificació es va aprovar amb l'acord de tothom i ha permès la distribució d'infants amb necessitats especials a totes les escoles de la capital garrotxina. "És un bon model que si és millorable el millorarem", ha afegit, però també ha afegit que l'actual distribució fa que a cada zona de la ciutat hi hagi una escola pública i que cal deslligar aquesta distribució del guany o pèrdua de línies escolars específiques, ja que "no té res a veure una cosa amb l'altra".

 

 

Participació