Cua del Drac

El Cornamusam al puig del Roser d'Olot s'adapta a les noves imposicions pel coronavirus

Els organitzadors de la XXIX edició del festival de música tradicional amb el sac de gemecs aposten pels concerts en viu i en directe amb totes les mesures de seguretat que calguin

per Xavier Borràs , Olot, 28 d'agost de 2020 a les 14:07 |

Tant sí com no, els organitzadors del Cornamusam –el festival de música tradicional i popular– volen que els sacs de gemecs tornin a sentir-se a Olot en la que serà la vint-i-novena edició, després que l'anterior, el maig d'enguany, es va haver de posposar per la imposició de l'estat d'alarma (tot i que es van oferir tres actes en línia i en directe a través d'Instagram).



Enguany, des d'ahir i fins dissabte, si altres imposicions sanitàries no ho impedeixen, el festival vol fer-se present si més no en un escenari, el puig del Roser, l'espai obert que s'encimbella damunt del Firal d'Olot, just a tocar de la plaça de braus que si tot, va bé, podria ser un altre dels escenaris d'aquest esdeveniment de cultura tradicional.


Alguns canvis en la programació i les mesures de seguretat

Ara, amb la darrera Resolució del Govern pel que fa al nombre màxim de 10 persones juntes, El Til·ler, en comptes del Cornamujam previst avui a les 22:30 h es programarà el concert de Travelling Ratafia. Des de l'organització creuen que tenir un escenari obert on accedeixi gent diversa ara mateix no és bona idea encara que preveiéssim que tothom abans de pujar hagués d'omplir una declaració responsable.


Es manté l'aforament de 350 persones a la plaça de Braus i a la plaça del Puig del Roser. L'aforament en condicions normals de l'interior de la plaça és de 1.800 persones, i si hi sumem l'espai de l'arena i l'exterior, és encara més ampli. Si es restringeixen aforaments a 1/2 o 1/3 del total hi continuaran estant molt per sota.

No es permetrà que s'accedeixi en grups de més de 5 persones. Encara que sigui un grup de convivència estable, demanaran a tots els grups que mentre estiguin asseguts o mentre es moguin pel recinte del festival, no ho facin en grups superiors a 5 persones.

No es permetrà que més de 2 persones estiguin esperant davant les parades de menjar. Demanaran a qui s'esperi que mantingui distància i esperi el seu torn més allunyat o torni al cap d'una estona.

La Cabreta no es podrà tocar en cap moment, ni mentre estigui en moviment ni estàtica. Si algú s'hi vol fer una foto, li demanaran que guardi distància igualment, com si fos una persona.

Els voluntaris del festival estaran vigilant en tot moment que aquestes mesures es respectin. Per a qualsevol dubte, estem a la vostra disposició.

Gemecs per a tots els gustos

Àlvar Borrell i Pol Valverde en van presentar els detalls ja fa uns dies al pati de l'Hospici, que també va acollir un tast del que s'hi podrà sentir, a càrrec d'Els Berros de la Cort, una formació gironina amb més de 20 anys de trajectòria i que presentarà en aquest Cornamusam el seu darrer disc, Torb, amb un repertori de creació per primera vegada. Marc Daunis i Alba Logan –acompanyats de dos joves aprenents de verro– van interpretar-ne dues peces.

 

Pol Valverde i Àlvar Borrell han fet la presentació del XXIXè Cornamusam. Foto: Martí Albesa.


El programa de divendres i dissabte

Aquest any la tocada d'inici anirà a càrrec d'Elda Daunis, amb què es posa en valor la seva figura com a dona en el món de la música tradicional i del sac de gemecs a les comarques gironines. A la tocada d'inici la seguiran, com sempre el ball de la Cabreta interpretat per RSK!, la macrocobla de ministrers de la Garrotxa. La nit de divendres acabarà amb l'escenari obert del concert de Travelling Ratafia.

Les activitats de dissabte començaran amb les parades per bufar i la pujada dels sacaires, espais participatius destinats a tothom qui vulgui portar el sac i interpretar alguna peça. Destaca especialment el tercer Concert-Vermut d'enguany: una producció del festival per a Jordi Molina i Perepau Ximenis, on sonaran tenora, acordió i el sac de gemecs de Pol Valverde. El Concert-Vermut té la particularitat, segons Borrell, que aposta per un instrumentista –com és el cas de Molina– que no hagi tocat mai amb sacs de gemecs, amb què es produeix un concert únic i irrepteible.

La tarda serà per a la Cabreta i la Cobla Espontània, tot i que, si res no canvia, no hi podrà haver cercavila pels carrers tal com la coneixíem fins ara. Seguidament Els Berros de la Cort presentaran el seu últim disc, Torb, en el seu retorn al festival després de nou anys. Les activitats acabaran dissabte a la nit amb el concert de la Cobla la Mitja Lluna i la cloenda a càrrec d'El Til·ler, cor i ànima del Cornamusam. 

El pressupost del festival s'ha vist afectat, de manera que alguns dels actes previstos el maig passat sí que s'han hagut de suspendre, com és la visita de l'irlandès Jarlath Henderson o l'estrena d'un nou projecte en col·laboració amb Marcel Casellas. Tots ells, però, seran presents a la XXX edició del festival, al 2021.   

Seguretat per davant de tot

La voluntat dels organitzadors és que l'experiència del públic sigui la millor possible i que en cap moment la seva seguretat es pugui veure compromesa. Per això s'haurà de respectar tota mesura de seguretat vigent. Així, serà imprescindible accedir al recinte amb mascareta, no presentar cap símptoma, mantenir les distàncies de seguretat i deixar un registre d'entrada i de sortida del recinte.

Tots els actes es concentraran a la zona del puig del Roser d'Olot, que tindrà l'accés tancat a un aforament concret. Això implica que alguns actes hauran de canviar el format per adequar-se al nou espai, com és el cas de la tocada d'inici o la cercavila i ball de la Cabreta. Malgrat les adaptacions s'ha volgut mantenir aquests actes, que constitueixen l'essència del festival, a més a més de totes les activitats participatives. Tanmateix, Àlvar Borrell no ha descartat que, si és possible, es pugui fer alguns dels concerts a la plaça de braus, en què l'aforament podria arribar a les ter-centes persones.
 

La nova imatge gràfica d'enguany del Cornamusam. Foto: @cornamusam.


La nova imatge gràfica: "No sabem si podrem fer el Cornamusam"

Una situació excepcional, demanava una campanya excepcional, segons que ha explicat Pol Valverde. "La realitat ha superat la ficció, i ens hem vist abocats a una situació, que ha sacsejat tots els estaments de la societat", una situació que novament ha afectat especialment (una altra vegada) la cultura i, encara més, la cultura tradicional de carrer (a diferència de les arts escèniques).

"La incertesa s’ha apoderat de totes les capes de la cultura, des del músic fins al programador i, per primer cop, també de l’espectador, que s’ha vist privat del dret a consumir cultura", ha afegit Valverde.

En aquest context, la gràfica del Cornamusam es converteix en un crit de protesta, i a partir del desordre i de la incertesa, s'ha generat una campanya que vol posar de manifest una situació límit, i que demana una solució a crits, una solució que depèn tant de músics, com de festivals, com d’usuaris.

Aquesta gràfica cerca atansar-se als nous mitjans i els seus llenguatges característics: el mem, la irreverència i la conceptualització. D’aquesta forma, s'aposta per una gràfica que no només vol transgredir en la seva estètica, si no en la seva manera d’apel·lar el públic, i de comunicar-s’hi. Una gràfica incerta, per a una situació incerta.

"La gràfica mostra com es desmunta el cànon cultural", ha aclarit Pol Valverde.

[Vegeu el programa de la XXIX edició del Cornamusam.]







 

 

Participació