Residus

Mà dura de l'Ajuntament d'Olot contra l'incivisme en les àrees de recollida de residus

Amb quatre agents cívics, inspeccions, control i sancions més fortes com les aprovades al ple d'aquest dijous

per Xavier Borràs , Olot, 28 d'agost de 2020 a les 11:28 |
Incivisme en una àrea de recollida de residus a Olot. | Arxiu NG.
Aquesta informació es va publicar originalment el 28 d'agost de 2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Des de fa anys, l’Ajuntament d’Olot treballa des de diversos vessants, àmbits i projectes per a potenciar i conscienciar de la importància de la recollida selectiva, el reciclatge i la correcta gestió dels residus a la ciutat. Seguint les normatives comunitàries i europees, el consistori ha liderat l’impuls d’actuacions i serveis per complir amb les previsions pel que fa a la disminució de la generació de residus així com la millora de la seva gestió.
 

Actualment, els veïns d’Olot disposen de diversos serveis gratuïts com la deixalleria comarcal, la deixalleria mòbil així com la recollida programada de voluminosos i andròmines. Uns serveis que es complementen amb la tasca educativa, pedagògica i les campanyes de divulgació, conscienciació i sensibilització que l’Ajuntament d’Olot porta a terme habitualment. Segons les xifres proporcionades pel Consorci SIGMA, la majoria dels ciutadans d’Olot realitzen un ús correcte d’aquests serveis però, darrerament, s’ha detectat un repunt de l’incivisme i les infraccions amb abocaments i l’abandonament de deixalles, mobles i trastos vells a la via pública.
 

Agents cívics, inspeccions, controls i sancions

Davant d’aquesta situació, l’Ajuntament d’Olot intensificarà el control i s’ha previst un seguit d’actuacions. En primer lloc, a patir d’aquesta tardor s’incorporaran quatre agents cívics que s’encarregaran de conscienciar, controlar i fer complir les normatives en matèria de gestió de residus.

 
En segon lloc, s’està elaborant un calendari d’inspeccions dels serveis tècnics per detectar aquestes actituds incíviques que generen malestar veïnal i sancionar-les per part de la Policia Municipal. Al mateix temps s’ha augmentat el nombre de recollides programades de voluminosos i es porta a terme una revisió de les rutes i els calendaris del servei de recollida d’escombraries per incrementar-ne l’eficiència.
 
En aquest sentit, al llarg del 2019 es van imposar un total de 45 sancions en matèria de residus. Durant aquest període de temps es van recollir 325 tones de voluminosos amb un total de 4.140 serveis de recollida d’andròmines. D’aquestes, 1.891 - el 45,68% - van ser sol·licituds de ciutadans que demanaven cita per fer ús d’aquest servei, mentre que 2.249, el 54,32%, van ser actuacions per a retirar trastos abandonats incívicament a la via pública. A més, per lliurar una resposta més ràpida i reduir el temps d’espera, ja s’ha incrementat el nombre cites per a la recollida de voluminosos, passant de les 30 a les 45 cites setmanals.


Actualització de l’Ordenança de Recollida de Residus
 
Paral·lelament, també s’ha previst la realització d’una nova campanya comunicativa arreu de la ciutat de cara als pròxims mesos i, aquest dijous 27 d’agost, s’ha aprovat inicialment al ple de l’Ajuntament d’Olot l’actualització de l’Ordenança de Recollida de Residus que datava de 2005. Les modificacions impulsades per l’equip de govern de JuntsXCat s’han aprovat inicialment amb l’abstenció de la CUP i el vot favorable d’ERC i PSC.
 
Seguint la línia d’altres consistoris, la nova ordenança contempla un enduriment de les sancions lleus amb multes que poden arribar fins a 600 euros.

En últim lloc, s’ha formalitzat la petició als cossos de seguretat per a instal·lar càmeres de vigilància en aquells punts més conflictius on es produeixen grans abocaments o l’abandonament de trastos amb la voluntat d’incidir i actuar directament en aquestes pràctiques incíviques.
 

 

Participació