Il·lustració Científica

Avenços en el postgrau d’Il·lustració Científica a la Vall d'en Bas

Des de Can Trona ens mostren alguns dels treballs que realitzen les estudiants Gemma Comamala i Mireia Quintana

per NacióGarrotxa , Vall d'en Bas, 27 d'agost de 2020 a les 09:52 |
Gemma Comalada il·lustra una vinyeta del conte de Nina Bach. | @cantrona.
Des del passat 1r de juny Can Trona, el Centre de Natura i Cultura de la Vall d'en Bas, acull les pràctiques d'un postgrau d'Il·lustració Científica després que l’Ajuntament signés un conveni de col·laboració amb la Fundació d'Estudis Superiors d'Olot i la Fundació d’Innovació i Formació de la Universitat de Girona (UdG) perquè dues estudiants de ciències naturals poguessin fer els seus projectes.


El primer dels projectes consisteix a il·lustrar part d’un conte produït entre l’Ajuntament de la Vall d’en Bas i la il·lustradora basenca Nina Bach. Paral·lelament a la història principal dibuixada per Bach, el conte tindrà unes vinyetes en què es podran veure dibuixats científicament tots els animals que hi apareguin.

L’objectiu és que aquesta narració faci reflexionar a petits i grans sobre les principals problemàtiques ambientals del municipi: l’arribada d’espècies invasores, la capacitat dels humans d’incidir i canviar el medi, el procés de dessecació que han viscut fonts i rius i la importància de mantenir la biodiversitat davant la imminent emergència climàtica.

 

Il·lustració d'un gat salvatge de Gemma Comalada. Foto: @cantrona.


L’estudiant que treballa en aquest projecte és Gemma Comalada, que ha explicat que sol utilitzar aquarel·la, guaix i llapis de color per als seus dibuixos. Els dibuixos-detall d’alguna espècie els sol fer amb grafit i en blanc i negre. Dedica una mitjana de 8-9 hores a cada dibuix, sobretot si és en color. Quant als animals, els amfibis solen ser els més difícils de dibuixar i els mamífers, en general, els més fàcils.


El segon projecte de les pràctiques del postgrau d’Il·lustració Científica a la Vall el signa l'estudiant Mireia Quintana, que explica que segons la dificultat del dibuix triga més o menys temps a completar-lo. Per exemple, en el cas de l’arbre, un roure, la suma total d’hores va ser d’unes 15, aproximadament. En canvi, la gla, el fet de ser un dibuix aïllat i no part d’un conjunt, li va suposar unes 10 hores de feina.
 

Mireia Quintana dibuixa una gla per al mural de Can Trona. Foto: @cantrona.


Quant al tipus de material, els esbossos solen ser fets amb grafit o llapis. Un cop passa a color, l’aquarel·la és la pintura que més fa servir en el projecte, tot i que sol preferir el guaix i els acrílics.

Va començar a fer els esbossos manualment, en un bloc de dibuix, però s’ha anat passant al format digital amb el qual també se sent molt còmoda.

Pel que fa al projecte, consisteix a il·lustrar un mural artístic de grans dimensions a l’aula pedagògica de Can Trona que servirà per a explicar quina és l’essència d’aquest equipament. Serà un mural circular que representarà la idea de connectar elements, el cercle de la vida i la natura. Concretament, s’il·lustrarà la vida d’un roure, des que cau una gla a terra, fins que comença a arrelar, es converteix en plançó, després en roure madur i, finalment, en un roure ja en decadència que acaba essent fusta que fa de refugi a un animal.
 

Il·lustració d'una gla de Mireia Quintana. Foto: @cantrona.


Aquest cercle pretén ser una al·legoria del que suposa el creixement personal a través de l’educació, la recerca, la posada en valor del propi patrimoni i el gaudi de la vida associativa.

Ambdues estudiants i artistes enllestiran els projectes el 31 d'agost vinent.

 

 

Participació