La Cambra reclama a Adif el traspàs de la línia ferroviària R3

L'organisme també vole que s'executi "al complet" el calendari d'inversions previstes a la xarxa de trens catalana

Un tren de la R3 al pas per Manlleu
Un tren de la R3 al pas per Manlleu | Adrià Costa.
Osona.com
20 d'agost del 2020
La Cambra de Comerç de Barcelona ha reclamat aquest dimecres a Adif que executi "al complet i segons el calendari previst" les inversions projectades a la xarxa ferroviària catalana fins a l'any 2021, xifrades en gairebé 280 MEUR. A través d'un comunicat, l'organització empresarial apunta que les millores previstes en infraestructures com el Corredor Mediterrani, la xarxa de Rodalies i la reparació del pont del riu Tordera són "vitals" i demana que no s'allarguin més del previst "atesa la importància dels serveis afectats". Per altra banda, la Cambra recorda que Adif ha d'executar totes les inversions pendents a Rodalies de Catalunya des del 2008, les quals "no arriben al 20% del compliment".

En paral·lel, la Cambra també ha sol·licitat el traspàs de l'Estat a Catalunya de les xarxes viàries "que es poden desclassificar de l'interès general". Aquestes fan referència a les línies entre Maçanet i Sagrera, passant pel Maresme (R1), entre Barcelona i la Cerdanya, passant per l'Osona i el Ripollès (R3); entre Girona i Portbou (R11); entre Barcelona i Lleida (R13); entre Valls i Lleida (R14); entre Reus i Ribaroja (R15), i entre Tarragona i Cambrils (RT2).

Finalment, la corporació presidida per Joan Canadell opina que l'assumpció de tot el servei de Rodalies i línies regionals de Catalunya per part de la Generalitat permetria "un nou model de gestió que hauria de permetre desenvolupar nous serveis, així com el d'una indústria catalana vinculada a l'explotació ferroviària". "La contribució a la recuperació econòmica d'aquest plantejament donaria un gran valor afegit al Corredor Mediterrani, al mateix territori i a altres territoris propers", conclou.

El novembre de 2019, la Cambra i el Síndic de Greuges ja van pujar al tren per denunciar "l'escàndol" de la R3.