Mobilitat

Arriba una unitat mòbil de vigilància de la qualitat de l'aire a l’avinguda Sant Jordi d’Olot

La plataforma "No és un vial" dóna la benvinguda a la UM4 amb l'acció "Som el que respirem", mentre qüestiona la idoneïtat del lloc triat

per NacióGarrotxa , Olot, 25 de juny de 2020 a les 12:44 |
Membres de «No és un vial» al costat de la UM4 de Medi Ambient a l'avinguda Sant Jordi. | @noesunvial.
Tot just aquest passat dimarts, 23 de juny, la Secretaria de Medi Ambient i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, de què és responsable Marta Subirà, ho anunciava a Twitter: La Plataforma "No és un vial, es un carrer!" ha rebut avui mateix la Unitat Mòbil UM4 –una de les unitats mòbils oficials de vigilància de la contaminació atmosfèrica, un servei que demanave des de fa ja un any–, amb l’acció “Som el que respirem” per a fer visibles algunes de les partícules que no veiem i que "convé controlar". Si els seus equips donen els valors que els seus aparells estan recollint, es confirmarà una de les preocupacions principals dels veïns afectats, i per extensió, de tot Olot: massa sovint estan per sobre dels llindars recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) quant a qualitat de l'aire i, en ocasions, els excedeixen de manera alarmant.

Un punt d’escepticisme


A la il·lusió per l’arribada i l’esperança pels resultats, se’ls ha afegit un cert escepticisme. Entre totes les possibles tries d'un indret adequat, posen en dubte que el lloc escollit sigui gaire representatiu dels problemes més greus que té l'avinguda Sant Jordi. És a tocar d’una zona verda, sense cap senyal a prop que obligui els vehicles a aturades i arrencades, i lliure de cases al costat que facin efecte de tub de contenció com passa a tants altres punts. Els dos mesos que hi romandrà, també acostumen a ser els més fluixos en trànsit, argumenten.

En qualsevol cas, celebren que s’hagi respòs a la petició i tant de bo que la informació que aporti serveixi com a punt de partida per a un nou enfocament del que ha de ser la política de mobilitat de la ciutat i de la comarca sencera.


La concessió d’aquest mesurament per part de la Generalitat significa que la veu de la Plataforma i de les més de 7000 signatures que els avalen es fa sentir, i que les institucions comencen a fer-se el càrrec que la situació de l’avinguda Sant Jordi, que "és indigna i vergonyosa per una capital de comarca de la Catalunya del segle XXI".
 

Gràfiques de mesurament de la contaminació segons «No és un vial». Foto: @noesunvial.


"Tenim dret a saber"

Des de "No és un vial" seguiran posant sobre les taules, tant de l’Ajuntament d’Olot com de la Generalitat de Catalunya, peticions que ajudin a conèixer en quina realitat vivim, i propostes per a normalitzar els barris afectats pel tram de la polèmica. També, donades les característiques tècniques de l’estreta calçada del carrer, voldrien aprofundir en el marc legal del què i el com passa per davant de les nostres cases. Creuen que les restriccions al pas de certs camions d'alt tonatge ja és inajornable.

"Olot mereix una altra cosa en termes d’urbanisme, i reconeixem positivament que el nou consistori pari orelles a les nostres queixes i posi els mitjans per a resoldre la problemàtica. Al cap i a la fi els carrers importen, i molt, perquè són la casa de tots", afirmen des de la Plataforma.

 

Participació