SUMAR participa en la primera comissió del Parlament per a millorar la qualitat de vida de la gent gran

La bona sintonia amb la Generalitat ha propiciat que li hagi derivat la gestió de l’Espai Orpea a Girona i el suport en la gestió de la residència d’Olesa de Montserrat durant la crisi de la Covid-19

El programa ACP-SUMAR posa l’usuari al centre de l’atenció.
El programa ACP-SUMAR posa l’usuari al centre de l’atenció. | @sumar_asc.
NacióGirona
08 de maig del 2020
Actualitzat a les 9:37h
Els professionals del sector de la gent gran fa temps que reclamen, amb més o menys contundència, la necessitat d’implantar una nova manera d’atendre aquest sector de la població, fugint del criteri caduc dels «avis nets, tips i polits». L’impacte de la COVID-19 ha fet aflorar, durant les darreres setmanes, les mancances i vulnerabilitats del model tradicional que encara es manté en moltes residències.

Coincidint amb la situació actual i com a resposta a una petició de finals de gener, prèvia a  l’arribada de la pandèmia, va tenir lloc via telemàtica la primera comissió del Parlament per millorar la qualitat de vida de la gent gran. Hi va participar SUMAR, Serveis Públics d’Acció Social a Catalunya, com a entitat referent en la gestió i els serveis de la gent gran a Catalunya.

Estanis Vayreda, el director general (regidor de l'Ajuntament d'Olot), i Elisenda Serra, la responsable d’innovació, es van encarregar d’explicar el seu model d’atenció i el seu punt de vista sobre com haurien de ser les residències del futur, amb una estratègia i unes polítiques que no prioritzin el negoci i la riquesa, sinó el benestar i la seguretat sanitària dels seus usuaris.

L’aposta per la millora contínua i per les accions orientades a millorar la qualitat de vida de les persones ateses és una constant a SUMAR. Fa temps que es treballa en una atenció de qualitat centrada en les persones grans. Un model que permet decidir a tothom com vol envellir i que entén les residències com una extensió de la pròpia llar, en què la gent se sent com a casa i tria l’hora que es vol aixecar o anar a dormir.

Aquest model ja està implantat als centres que gestiona l’entitat a través d’un programa de gestió propi, l’ACP-SUMAR, que no només posa l’usuari al centre de l’atenció. També acompanya els professionals i defineix com han de ser els espais per fomentar el benestar i la convivència i, alhora, afavorir la intimitat de les persones. Un exemple dels nous espais proposats són les unitats de convivència, espais reduïts adequats com a habitatges per a 10 o 15 persones, que permeten una atenció encara més personalitzada i que, possiblement, haurien evitat molts contagis per la COVID-19.

Des dels seus inicis a principis del 2009, l’entitat ha treballat braç a braç i amb una estreta col·laboració amb els Serveis Socials de la Generalitat. De fet, SUMAR va ser pensada per ser una plataforma d’acció del Departament, un instrument i un òrgan de referència dels governs locals catalans en l’àmbit dels serveis socials.

Precisament aquesta confiança mútua amb la Generalitat, teixida durant tots aquests anys, n’ha facilitat el desenvolupament de la tasca. I ha propiciat que, durant aquesta crisi, el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies i el Departament de Salut li hagin derivat la gestió de l’Espai Orpea a Girona per a persones grans amb COVID-19 provinents de tota la demarcació de Girona, i el suport en la gestió de la residència de gent gran d’Olesa de Montserrat, respectivament. Uns encàrrecs en què tots els treballadors estan posant grans dosis d’esforç i compromís per donar-hi la resposta adequada.

SUMAR és una entitat pública amb participació majoritàriament de la Diputació de Girona. Creada l’any 2008, desenvolupa serveis socials de qualitat i de proximitat en el món local i ofereix solucions d’innovació, de planificació i de gestió d’equipaments i serveis als governs locals amb l’objectiu de dotar de més qualitat de vida les persones.