La plataforma «No és un Vial» d'Olot denuncia que amb el confinament se circula més ràpid

Reconeixen que el volum de vehicles ha baixat un 28% si es compara amb el que hi havia abans de la imposició de l'estat d'alarma, però el nivell de contaminació no ho ha fet de forma proporcional

La mobilitat s'ha reduït un 28% a l'avinguda Sant Jordi d'Olot.
La mobilitat s'ha reduït un 28% a l'avinguda Sant Jordi d'Olot. | Montserrat Escayola.
NacióGarrotxa
29 d'abril del 2020
Actualitzat el 30 d'abril a les 19:16h
Les restriccions d'activitat per la imposició de l'estat d'alarma s'han fet notar a l'avinguda Sant Jordi d'Olot, que enllaça les Preses i la Vall d'en Bas amb la ciutat i on hi ha un important trànsit de camions i turismes. Abans de la crisis sanitària hi passaven uns 11.500 vehicles de mitjana, entre camions i turismes, i amb la represa parcial de l'activitat de fa dues setmanes hi circulen ara uns 8.300 vehicles. Això representa un 28% menys si bé el punt més baix entre setmana ha estat durant la darrera Pasqua, amb 1.470 vehicles el Divendres Sant (un 87% menys) arran del confinament total.

Tanmateix, des de la plataforma No és un Vial es queixen que ara els vehicles circulen a més velocitat i per això l'Ajuntament els ha confirmat que, un cop finalitzi l'estat d'alarma, s'hi col·locarà un radar.

Segons les dades recollides pels sensors que formen part d'una iniciativa ciutadana en xarxa, si abans de la pandèmia el 66% de vehicles circulaven entre els 20 km/h i els 40 km/h, amb el confinament total de Setmana Santa un 71% dels vehicles van fer-ho entre 30 km/h i 50 km/h, una situació que s'ha mantingut a un nivell similar en els últims dies.

Precisament la plataforma ve denunciant des de fa temps l'excés de velocitat dels vehicles que passen per aquesta via. Segons una de les portaveus, Duaita Prats, no és només un tema de seguretat, sinó també de contaminació i de desgast de la via púbica, unes problemàtiques que amb la pandèmia no s'han aturat.

En aquest sentit, admeten que la "tranquil·litat" que s'està vivint en alguns punts de Catalunya amb el confinament davant la "desgraciada situació de pandèmia" no s'ha notat en aquest punt de la Garrotxa. L'únic moment en el qual van ser-ne més conscients va ser el Divendres Sant amb el confinament total. Aquell dia, que era festiu, hi van passar 1.141 cotxes i 329 camions, un 87% menys que abans de la pandèmia en què hi havia un trànsit d'uns 11.500 vehicles, entre camions (uns 2.700) i vehicles (8.800). Ara però, amb la represa d'activitat hi ha una mitjana d'uns 8.200 vehicles diaris.

Nivells de contaminació

I una altra dada que els ha sorprès és que el nivell de contaminació no ha baixat de forma proporcional. "Hem comprovat que la contaminació i les partícules en suspensió triguen molt a marxar i durant dies han seguit per sobre del llindar mínim que estableix l'OMS".

Per la seva banda, Ferran Campillo, metge i membre de la Unitat de Salut Mediambiental Pediàtrica de la Garrotxa, afirma que la qualitat de l'aire a la ciutat ha "millorat" en diferents paràmetres durant el confinament, però creu que encara falten dades i més temps per a poder tenir una visió més global. Des de fa unes setmanes que ha incorporat un sensor portàtil per a mesurar valors com el diòxid de nitrogen i compartir-les amb la xarxa de ciència ciutadana.

En relació a la reducció de vehicles, subratlla que el confinament és un "experiment" i una situació excepcional i que cal continuar treballant mesures per a reduir l'ús del cotxe o la velocitat. I una prova d'això és que, després del confinament total, s'ha vist que el trànsit ha tornat a pujar i que, per tant, els hàbits de mobilitat dels ciutadans no han canviat. D'altra banda, insisteix que en temes ambientals les percepcions són molt importants i que els veïns són els que ho pateixen en el seu dia a dia. "El trànsit de camions ha baixat, però encara la xifra és elevada i no és l'òptima", conclou.

La instal·lació d'un radar i barreres verdes

Precisament aquest dimarts s'ha reprès la taula de pacificació de trànsit amb representants de l'Ajuntament d'Olot i la plataforma No és un Vial. I s'ha acordat que, un cop s'aixequi l'estat d'alerta, es treballarà per a instal·lar un radar de velocitat i es reprendrà l'estudi per a posar arbres a un dels punts i tenir així barreres verdes a tocar de les cases.

També, s'insistirà perquè la Generalitat instal·li una unitat mòbil de control de contaminació alhora que s'ha acordat doblar els serveis de neteja de la via pública, un punt molt reclamat pels veïns tenint en compte que hi ha un important volum de tràilers amb animals que van als escorxadors i que, amb la covid-19, preocupava especialment.

Des de la plataforma celebren que s'hagi reprès la feina d'aquesta taula perquè amb la crisi sanitària havia quedat tot en suspens, fins i tot la visita d'un representant de la Generalitat. Són plenament conscients que ara la prioritat és l'emergència sanitària però demanen que la ciutat no oblidi els "greuges" que porten patint des de fa anys i que es busquin solucions.




Arxivat a