Ple d'Olot

El ple d'Olot acorda mesures extraordinàries per a fer front a la crisi per l'estat d'alarma

Un fons social, un fons econòmic, la modificació del pressupost municipal d'enguany i tot de decisions urgents conformen aquest pla de xoc per a combatre'n els efectes socials i econòmics

per Xavier Borràs , Olot, 16 d'abril de 2020 a les 11:00 |
Un moment del ple telemàtic d'Olot d'aquest matí. | Xavier Borràs.

El ple de l'Ajuntament d'Olot, que s'ha fet aquest matí novament de forma telemàtica, ha acordat donar compte, sense votació –ja que es tracta d'un document viu, que anirà creixent, consensuat per tots els grups municipals–, de quatre mesures concretes, que ja va avançar NacióGarrotxa: un fons social, un fons econòmic, la modificació del pressupost municipal d'enguany i tot de decisions urgents, algunes de les quals ja s'han acordat en aquestes setmanes.

En paral·lel a la gestió de l'estat d'alarma imposat per l'Estat arran de la pandèmia declarada per l'Organització Mundial de la Salut (OMS), l'Ajuntament d’Olot està obligat a prendre mesures també per a combatre els efectes socials i econòmics d’aquesta situació. Amb aquest objectiu, des de fa dues setmanes el batlle, l’equip de govern i representants de tots els grups municipals (JxCat, ERC, PSC i CUP) han treballat i acordat un primer paquet de mesures per reduir els efectes de la Covid-19 als ciutadans d’Olot.



Tots els portaveus han valorat positivament, tant el treball en equip a la Taula que s'ha conformat, com les mesures concretes preses. A banda d'acompanyar en el dol tots els familiars i amics dels olotins que han traspassat durant l'estat d'alarma, els portaveus han donat detalls de la seva posició. Així, Lluís Riera, de la CUP ha destacat que "és un orgull" el múscul social i cultural de la ciutat; Josep Guix (PSC), que ha posat l'èmfasi en els pagesos i els distribuïdors d'aliments i queviures; Anna Barnadas (ERC), que ha posat en valor les petites iniciatives com els productors de km 0, que han establert noves xarxes de comercialització, "un pas endavant de cara a la sobirania alimentària".
 

Lluís Riera (CUP) en una intervenció al ple telemàtic. Foto: XBC.


El batlle, Pep Berga, ha expressat que les mesures preses són "fruit del treball intens de tots els grups municipals" –amb aportacions de tots ells–, que s'han debatut i consensuat per a presentar-ho en un document únic per manera que els ciutadans rebin missatges clars de cap on anem. "Les situacions excepcionals requereixen mesures extraordinàries", ha afegit el batlle. També ha puntualitzat que el Govern espanyol, que posa força limitacions a l'autonomia local, deixa destinar de moment el 20% del superàvit als fons creats, però que esperen que ben aviat es pugui ampliar aquest marge.

"El que prometem als ciutadans hem de ser capaços de complir-ho i el que avui acordem ho podrem fer. Esperem, però, més autonomia local per a aportar més recursos en aquests dos fons per a la reactivació econòmica i que ningú no es quedi enrere", ha conclòs.

 

Josep Guix (PSC) en una intervenció al ple telemàtic. Foto: XBC.


Principis que inspiren les mesures proposades

Aquestes mesures s'inspiren en quatre principis: recuperació social, reactivació econòmica, flexibilitat i compliment de les obligacions econòmiques.

    •    Recuperació social. Una de les conseqüències d’aquesta crisi serà l’increment de persones amb dificultats econòmiques bàsiques. Amb aquest objectiu, caldrà reforçar els serveis socials per assegurar que cap persona quedi desemparada, posant especial atenció en els lloguers socials, la distribució d'aliments, l’atenció domiciliària, les dones víctimes de violència masclista, ...
    •    Reactivació econòmica. La superació de la crisi requerirà, a més de mesures socials, una reactivació de l’economia a nivell global i local. És per això que caldrà potenciar i prioritzar totes aquelles accions que tinguin un component de recuperació econòmica, especialment per aquells sectors que més hagin patit.
    •    Flexibilitat. Les situacions excepcionals requereixen respostes extraordinàries. I per això, des de l’Ajuntament d’Olot es facilitarà el pagament a terminis sense interessos dels impostos i taxes a tothom que hagi patit una reducció dels ingressos i per tant una manca de liquiditat (falta de tresoreria).
    •    Compliment de les obligacions econòmiques. L’Ajuntament d’Olot impulsarà les accions necessàries per disposar de suficient recursos, sempre amb criteris de responsabilitat, bona gestió i compliment de la legalitat per poder continuar fent front al pagament de les seves obligacions econòmiques, amb l’objectiu de no perjudicar a treballadors i proveïdors.
 

Anna Barnadas (ERC) en una intervenció al ple telemàtic. Foto: XBC.


Mesures concretes proposades

    1.    Fons social. Amb la voluntat que cap persona ni família quedi sense ajuda es reforçaran els serveis socials de l’Ajuntament d’Olot. I en concret, es destinarà un 20% del superàvit de l’Ajuntament de 2019 (el màxim que permet el Govern de l’Estat espanyol) als programes socials (serveis socials de primària, teleassistència, menjadors social...). Pel que fa a Olot aquesta quantitat són uns 280.000 aproximadament, que se sumen al 1.259.000 euros que ja hi ha en el pressupost 2020.
    2.    Fons econòmic. Amb la voluntat d’ajudar a empreses, microempreses, comerços o autònoms es crearà un nou fons d’ajudes (a través de subvencions) a fons perdut als sectors econòmics de la ciutat. Aquest fons s’haurà de nodrir de recursos de l’actual pressupost, del superàvit de 2019 (si el Govern de l’Estat espanyol canvia la Llei) o d’un major endeutament per part de l’Ajuntament d’Olot (si l’Estat espanyol canvia la normativa).
    3.    Modificació del Pressupost municipal 2020. La crisi que es preveu suposa disposar d’un nou Pressupost municipal, més ajustat en els ingressos i amb despeses que donin una resposta més afinada a les necessitats post COVID-19. Per això, s’ha començat a treballar en un nou Pressupost.
    4.    Primeres decisions. En aquestes darreres setmanes ja s’han acordat algunes decisions arran del confinament i de les seves conseqüències.
 

Estanis Vayreda (JxCat) en una intervenció al ple telemàtic. Foto: XBC.


Primeres decisions

a.    L’Ajuntament d’Olot acorda que no es cobraran els serveis municipals que no s’hagin realitzat durant el període de confinament:
I.    Escoles Bressol. No es cobrarà a les famílies des del dia 13 de març fins que es torni a oferir el servei (cost aproximat per l’Ajuntament d’Olot de 20.325€ mensuals).
II.    Escola d’expressió. No es cobrarà als alumnes des del dia 13 de març fins que es torni a oferir el servei. I s’estudiarà el cost dels serveis que s’haguessin realitzat en línia.
III.    Escola de música.
1.    Classes individuals d'instrument per videoconferència: 100% de la quota.
2.    Llenguatge musical i assignatures teòriques de nivell elemental i mitjà: 50% de la quota.
3.    Llenguatge musical de les etapes de sensibilització i iniciació, tallers, cursos aula oberta, conjunts corals i instrumentals, música de cambra: 0% de la quota.
IV.    Instal·lacions esportives. No es cobrarà als clubs esportius des del dia 13 de març fins que es torni a oferir el servei (cost aproximat per l’Ajuntament d’Olot de 2.824€ mensuals).
V.    Instal·lacions de lleure. No es cobrarà als usuaris des del dia 13 de març fins que es torni a oferir el servei (cost aproximat per l’Ajuntament d’Olot de 1.040€ mensuals).
VI.    Activitats dirigides esportives. No es cobrarà als usuaris des del dia 13 de març fins que es torni a oferir el servei (cost aproximat per l’Ajuntament d’Olot de 5.174€ mensuals). I s’estudiarà  el cost dels serveis que s’haguessin realitzat en línia.
VII.    Espai d’emprenedors Ca-Nyera. No es cobrarà als emprenedors des del dia 13 de març fins que es torni a oferir el servei.

b.    Facilitació i promoció de la venda a domicili. S’ha facilitat els tràmits per oferir el servei de productes de primera necessitat. També s’ha realitzat una campanya de promoció per donar a conèixer els establiments que ofereixen el servei que pretén facilitar l’abastament de productes i reduir la mobilitat de la ciutadania.

c.    Nou calendari d’esdeveniments. Des de les diferents àrees de l’Ajuntament d’Olot es coordinarà un nou calendari d’esdeveniments organitzats per l’Ajuntament o per entitats, clubs o associacions. L’objectiu és traslladar el màxim número d’activitats en altres dates, especialment aquelles que generen un impacte econòmic a la ciutat.

d.    Oficina de reactivació econòmica. Des de Dinàmig s’impulsarà una oficina que centralitzi tota la informació i les ajudes per a empreses i autònoms.

e.    Pla de reactivació econòmica. Des de l’Ajuntament s’elaborarà un Pla amb mesures concretes i un calendari d’execució per reactivar l’econòmica de la ciutat, facilitar la millora del màxim nombre d’empreses i garantir llocs de treball.

f.    Campanya de conscienciació a favor del comerç local. Des de l’àrea de comerç es dissenyarà una campanya per promoure el consum a comerços i empreses locals. Igualment, es treballarà amb el SIGMA i amb l’IME el disseny d’una campanya promovent el reciclatge durant el període de confinament.
 
g.    Campanya d’atracció turística. Des de Dinàmig, conjuntament amb Turisme Garrotxa, es dissenyarà una campanya d’atracció de visitants per quant es faciliti la mobilitat.

h.    Re-dissenyar els serveis d’ocupació. Des de Dinàmig es dissenyaran nous serveis per ajudar a les persones que necessitin inserir-se en el mercat laboral:


I.    Disposar d’una borsa de treball de persones per cobrir
necessitats dels serveis sanitaris i socials.
II.    Reforç de l’àrea d’ocupació per atendre amb immediatesa a persones que estiguin a l’atur i a empreses que necessitin intermediació.
III.    Campanyes de comunicació a les xarxes per assessorar sobre els ajuts a aturats, autònoms i empreses.

i.    Accés als recursos educatius. Des de l’Institut Municipal d’Educació es col·laborarà amb el Departament d’Educació perquè totes les famílies tinguin accés als recursos educatius oferts per les escoles i els instituts durant el període de confinament.

j.    Beques menjador. Des dels serveis socials es garanteix que totes les famílies beneficiàries hagin rebut les targetes moneder com a substitutes de les beques de menjador (660 targetes i 1400 beneficiaris).

k.    Ajuts d’infància. Des del servei d’intervenció socioeducativa es garanteix el repartiment de targetes per a infants (en total 98 nuclis familiars).

l.    Ajuts d’emergència social. Des dels serveis socials s’han repartit targetes moneder per a famílies necessitades (en total 45 nuclis familiars).

m.    Servei d’atenció psicològica. L’Ajuntament d’Olot ofereix un servei gratuït format per un equip de professionals que atenen a persones que necessiten ajuda.

n.    Servei d’atenció telefònica a la gent gran. Des de l’Ajuntament d’Olot s’ha contactat amb 3.472 persones de la ciutat que tenen més de 70 anys, per conèixer com es troben i per si tenen alguna necessitat.

o.    Borsa de voluntariat. Des del primer cap de setmana de confinament existeix aquesta borsa, amb més de 125 voluntaris, degudament assegurats i coordinats.

p.    Iniciatives autorganitzades. Des de l’Ajuntament d’Olot s’ha donat el suport a totes les iniciatives voluntàries i solidàries, sempre garantint la seguretat del voluntariat i de la població atesa.

q.    Parc d’habitatge municipal. L’Ajuntament d’Olot no emetrà el rebut de lloguer a totes les persones que, un cop contactades, prefereixin que se’ls repercuteixi el rebut en els mesos següents. Cal dir que en un 80% dels casos els llogaters han preferit mantenir el pagament del lloguer al mes corresponent.
 
r.    Mediació en el lloguer dels habitatges, locals comercials i naus industrials. Des de l’Ajuntament d’Olot s’han establert contactes amb diferents API’s de la ciutat, amb la voluntat de facilitar la flexibilització entre propietaris i llogaters. L’Ajuntament d’Olot fa una crida als propietaris a no cobrar els lloguers o a flexibilitzar el pagament, sempre que es pugui.

s.    Ajuts de lloguer +65 anys de la Generalitat de Catalunya. La tramitació ha coincidit amb l’estat d’alerta i per això des de l’Oficina d’Habitatge s’ha trucat proactivament a totes les persones que demanaven ajuts per gestionar l’ajuda.

t.    Lloguers. L’Ajuntament d’Olot no cobrarà el lloguer d’equipaments municipals durant el període de confinament a les empreses llogateres que s’hagin vist obligades a tancar.

u.    Contractistes i concessions municipals. Els contractes de prestació de serveis, subministraments i obres que hagin quedat perjudicats pel compliment de les clàusules de contractació durant el període de suspensió caldrà seguir les directrius normatives per a possibles indemnitzacions.

v.    Mediació amb les empreses de serveis. Des de l’Ajuntament d’Olot s’ha demanat a les empreses d’aigua, electricitat i gas que es flexibilitzin els cobraments d’aquests serveis. Des de l’Agència Catalana de l’Aigua s’ha anunciat una rebaixa universal del 50% del cànon de l’aigua. I l’empresa Bassols Energia ha impulsat diverses mesures de reducció de costos i flexibilització per a empreses i particulars. En tots els casos es comprometen a tractar de manera individual els casos de famílies amb dificultats.

w.    Serveis funeraris. L’Ajuntament d’Olot ha aprovat un decret de determinació d’un preu màxim d’un servei funerari, que serà de 2.216,89€ IVA inclòs i amb el destí final dins aquest preu.

x.    Entrades cultura i abonaments Teatre Principal. Des de l’Institut de Cultura ja s’han retornat els diners a les persones que havien comprat entrades per espectacles cancel·lats.

y.    Bonificacions:
I.    Taxa mercat setmanal. L’Ajuntament d’Olot no cobrarà la taxa del mercat de marxants setmanal a tots els marxants a qui se’ls hi hagi prohibit la participació, ni tampoc als marxants que podem venir a vendre han pres l’opció de no assistir al mercat. La bonificació serà dels dies que ha durant la prohibició (el menys ingrés per part de l’Ajuntament d’Olot serà aproximadament d’uns 8.000€).
II.    Taxa ocupació terrasses. L’Ajuntament d’Olot no cobrarà el percentatge de la taxa d’ocupació de terrasses a la via pública de restaurants i bars durant el període de prohibició d’obertura (el cost aproximat per l’Ajuntament d’Olot serà de 10.000€).
III.    Taxa del mercat del rengle. L’Ajuntament d’Olot no cobrarà la taxa del mercat del rengle durant els dies que s’ha prohibit participar-hi.
IV.    Taxa d’escombraries empresarials. L’Ajuntament d’Olot reduirà de la taxa la part proporcional de dies en què l’activitat no s’ha pogut realitzar en aquells serveis que no hagin estat considerades essencials.

z.    Mobilitat:
I.    Zona Blava de la ciutat. Des de la primera setmana es va establir la gratuïtat d’aquest servei.
II.    Transport públic. S’ha reduït la freqüència de viatges al 50% i
s’ha establert també la gratuïtat del serveis.

Recursos humans de l’Ajuntament d’Olot

a.    Màximes facilitats per a realitzar teletreball. Els professionals que han
treballat de forma presencial se’ls ha equipat amb material de protecció.
b.    Màximes facilitats perquè els treballadors amb menors de 12 anys, persones grans o persones amb discapacitat puguin fer teletreball.
c.    Executar un pla de manteniment d’equipaments municipals pels treballadors municipals que no podien fer teletreball, fins que legalment ha estat possible.
d.    Creació d’una borsa de treballadors municipals que no poden realitzar teletreball per estar a disposició de tot l’Ajuntament en la realització d’altres tasques (repartiment de material, trucades telefòniques...).

Nou calendari fiscal 2020

Amb la voluntat de facilitar el pagament d’impostos, taxes i preus públics a tota la ciutadania i a totes les empreses de la ciutat d’Olot l’Ajuntament acorda un nou calendari fiscal per a l’any 2020, amb aquestes tres modificacions:

▪    L’Impost de Vehicles de Tracció Mecànica (IVTM), que s’havia de cobrar
el 31 de març, es cobrarà el 31 de maig.
▪    La taxa del mercat setmanal del dilluns, que s’havia de cobrar el 31 de
març, es cobrarà el 31 de maig.
▪    L’Impost de Béns Immobles (IBI) es cobrarà a tothom (estiguin o no domiciliats, i siguin superior o inferiors a cent euros) amb dues vegades, del 50% cadascuna. La primera, a 30 de juny, enlloc del 31 de maig, i la segona a 30 de setembre. Es mantenen les dates pels ciutadans que s’han acollit a la Tarifa Plana (pagar tots els impostos i taxes amb una quota fixa cada mes de febrer a octubre ). I també es mantenen les dates pels ciutadans que tenen pactat des de fa temps el 50/25/25 que es paga el 31/5, 30/9 i 30/11.
▪    Taxa del Mercat del rengle, que s’havia de cobrar el 31 de març, es cobrarà el 31 de maig.
▪    Les exaccions diverses, que s’havien de cobrar a 31 de març, es
cobraran el 31 de maig.
 
L’Ajuntament d’Olot facilitarà el pagament a terminis (dins l’any natural) sense interessos a tots els particulars o empreses que ho necessitin i que acreditin una manca de liquiditat (falta de tresoreria).

El ple també ha aprovat una nova pòlissa de tresoreria de l’Ajuntament amb una ampliació de de 2,5 milions d’euros, per a poder fer front a les obligacions reconegudes, pagar els treballadors municipals, als proveïdors i poder atendre els terminis concedits en el pagament dels impostos i taxes.














 

 

Participació