variant

Reviu el grup veïnal «Variant sí, rotondes no» a les Preses

Volen iniciar gestions per a donar suport a les propostes presentades per Territori i fer-ne seguiment i impuls davant l'allau d'opinions contràries, tant des de la Vall d'en Bas, com de grups ecologistes i la Unió de Pagesos

per Xavier Borràs , Les Preses, 28 de febrer de 2020 a les 14:27 |
Travessera de la C-152, a les Preses. | Martí Albesa
El grup veïnal de les Preses "Variant sí, rotondes no" fa una revifalla després d'uns anys de somnolència, quan va aplegar gairebé 700 signatures contra la proposta de fer rotondes per maquillar el greu problema de trànsit que s'arrossega des de fa més de deu anys després de l'obertura dels túnels de Bracons de l'eix Vic-Olot-Girona.

De fet, en l’acte públic de presentació de l’estudi informatiu de la variant de les Preses-la Vall d’en Bas, que es va celebrar a les Preses el passat 18 de febrer, els nombrosos veïns del municipi que hi van assistir ja van manifestar la necessitat d’acabar amb tants anys de "trànsit insuportable" per la travessia del nucli urbà i per Bosc de Tosca (17.000 vehicles diaris, 2.500 dels quals camions, molts d’ells amb mercaderies molestes i perilloses). "Cal una variant reclamada des de fa, com a mínim 15 anys, i ara ja no es pot aguantar mes!", clamen els veïns que ara es volen tornar a organitzar.


La pressió que està exercint el municipi veí, la Vall d'en Bas –que és el territori més afectat per les alternatives proposades per Territori, on la població se n'ha declarat clarament contrària–, a més de la protesta que ja ha expressat la Unió de Pagesos, el nou moviment ecologista E-Garrotxa o les 600 al·legacions que ja ha presentat Salvem les Valls, comportarien, certament, una solució que evitaria afectar la plana agrícola basenca a base o bé de solucions més suaus (rotondes) o amb afectació territorial al municipi de les Preses (per Marboleny o soterrat per l'actual travessera) per a enllaçar amb la variant d'Olot, ja projectada.

Per al grup veïnal reviscolat les propostes ara presentades de variant, semblen prou treballades per la Generalitat i els dos ajuntaments i són acceptables amb algunes millores en el sector de Codella, Bellaire i darrere el nucli urbà per manera que es minimitzin els efectes per als veïns i per al territori. En qualsevol cas, descarten que es pugui mantenir la travessia de cap de les maneres.

 

Un dels col·lapses habituals a la C-152 abans d'arribar a les Preses. Foto: Arxiu NG.


Per això, i donats els antecedents del grup veïnal “Variant si, rotondes no”, ara s’han decidit a iniciar gestions per a donar suport a les propostes presentades pel Departaent de Territori i fer-ne un seguiment per a impulsar la variant com a única alternativa.


En primer lloc, s'han reunit amb l’Ajuntament de Les Preses i han coincidit en molt bona part en les al·legacions que presentarà el Consistori tot assumint les propostes de veïns de diversos sectors del municipi. En aquestes condicions, com a grup veïnal hi donaran suport.

Per altra banda, atesos els antecedents sobre la variant i veient el posicionament dels qui hi estan en contra, ja han anunciat a l'Ajuntament que li demanaran que prengui mesures per a minimitzar els greus efectes del trànsit actual mentre no es disposi de la variant, una obra –si es porta a terme i hi ha recursos econòmics– que pot trigar anys a arribar. Aquestes mesures haurien de contemplar:

    1.    L’aplicació estricta de la reglamentació aprovada pel Govern pel que fa a la limitació del trànsit de camions al túnel de Bracons.
    2.    La instal·lació de radars de control de velocitat i mesuradors mediambientals a les travessies de les Preses i Bosc de Tosca per a impedir els excessos que hi sovintegen.
    3.    Mesures de pacificació del trànsit per a evitar els perills als carrers i avingudes del poble com a conseqüència de la saturació a les travessies.

Per aquestes raons s’ha reactivat el grup "Variant si, rotondes no”, que vol fer campanyes de sensibilització, d’informació a les institucions i de seguiment i impuls a la proposta per a poder tenir finalment un traçat aprovat amb el mes gran consens possible que acabi amb "la injusta situació actual".

 

Participació