Unió de Pagesos no vol que la variant de les Preses afecti la plana agrícola de la Vall d'en Bas

El sindicat agrícola, que reclama una alternativa –bé un túnel per Marboleny, bé un per sota l'actual carretera–, convoca una mobilització el 15 de març en defensa de l'espai agrícola

Unió de Pagesos no vol que la variant afecti la plana agrícola de la Vall d'en Bas.
Unió de Pagesos no vol que la variant afecti la plana agrícola de la Vall d'en Bas. | Xavier Borràs.
NacióGarrotxa
27 de febrer del 2020
Actualitzat a les 16:02h
Unió de Pagesos, en les al·legacions presentades aquesta setmana, demana que es retrocedeixi l'estudi informatiu i d'impacte ambiental del projecte de millora de la nova carretera C-37 entre Vic i Olot a la Garrotxa, coneguda com a variant de les Preses, i que se'n torni a redactar un de nou i se n'afegeixi un d'impacte agrari per a estudiar un alternativa que no afecti la plana agrícola de la Vall d'en Bas. El sindicat al·lega que no s'ha parlat amb la pagesia per trobar el millor traçat i defensa que s'estudiï el túnel per la Marboleny o bé es faci un túnel per sota l'actual carretera de les Preses.
 
Unió de Pagesos denuncia que els dos traçats de les noves carreteres objecte de l'estudi informatiu i d'impacte ambiental presentats pel Departament de Territori i Sostenibilitat provoquen un greu impacte i un dany irreparable sobre la plana agrícola de la Vall d'en Bas. La memòria de l'estudi no compleix la mateixa directiu que s'imposa, que és de no trencar la qualitat paisatgística entre el nucli habitat i el riu, ja que els traçats projectats trenquen totalment la morfologia de les finques, afecten el drenatge, deixen restes de finca reduïdes i trenquen el parcel·lari, fet fa 50 anys per a millorar el drenatge natural i el desguàs cap al Fluvià.
 
A més, el traçat escollit preveu creuar la plana i cobrir una part amb un fals túnel a tocar de l'Escola Verntallat, una cobertura que segons el projecte no hauria d'anar destinada a ser per a terres de conreu sinó que hauria d'acollir un parc urbà. Aquesta cobertura és d'allò més alarmant per al sindicat si es té en compte que s'hauria d'ubicar a la vall baixa de la Vall d'en Bas, a tocar del curs del riu Fluvià, un punt on no es poden descartar crescudes i inundacions, tal com va passar durant el pas del temporal Glòria, ara fa unes setmanes.
 
El sindicat remarca que l'estudi actual omet la memòria precedent, que establia que calia desenvolupar unes noves alternatives de traçat en un corredor acordat prèviament amb el territori. Unió de Pagesos denuncia que el projecte actual no s'ha consensuat ni amb els representants de la pagesia ni té constància que ho ha hagi fet amb les cooperatives agrícoles de la zona per a minimitzar al màxim l'afectació sobre unes de les terres més fèrtils de Catalunya.
 
El sindicat recorda que d'acord amb la llei manca un estudi d'impacte agrari, que hauria d'emetre el Departament d'Agricultura i que ha de ser un informe vinculant sobre els efectes d'una infraestructura en sòl no urbanitzable.
 
Unió de Pagesos reclama que s’estudiïn específicament una altra vegada les alternatives per sota la Marboleny, o bé passar amb un túnel per sota la carretera actual de les Preses a Olot, una solució ja emprada en altres municipis.
 
Per tots aquests motius, el sindicat, juntament amb altres entitats del territori, convoca una mobilització el 15 de març en defensa de la Vall d'en Bas, de l'espai agrari i de la participació de la pagesia i del territori en la presa de decisions que els afecten.