L'Ajuntament presenta al·legació a la variant de les Preses per a garantir la traça autònoma de la d'Olot

El batlle, Pep Berga, manté que així que s'aprovi el projecte del segon tram demanarà que s'executi de forma immediata

El batlle d'Olot ha comapregut aquest matí per a detallar l'al·legació presentada.
El batlle d'Olot ha comapregut aquest matí per a detallar l'al·legació presentada. | Martí Albesa.
27 de febrer del 2020
Actualitzat a les 15:30h
El batlle d'Olot, Pep Berga, ha comparegut aquest mig mati en seu municipal pera explicar que vol garantir que la variant d'Olot –que ja disposa d'una unitat constructiva pròpia i aprovada– manté el traçat autònom pel que fa a l'enllaç amb la variant de les Preses, actualment a informació pública (i que afecta majoritàriament la Vall d'en Bas), ja que en el seu estudi informatiu i d'impacte ambiental s’altera la unitat de solució del traçat ja tramitada, aprovada i desenvolupada com a projecte constructiu.

Berga ha puntualitzat que l'Ajuntament d'Olot presenta aquesta al·legació sense entrar a valorar les alternatives de traçat proposades per l’estudi informatiu de la variant de Les Preses-Vall d’en Bas, tot i que durant la recent trobada dels veïns d'aquesta població amb el director general d'Infraestructures i Mobilitat, Xavier Flores, el batlle, Pere Vila, va manifestar que per a ells era una "línia vermella" que es promogués de fer primer la variant d'Olot. Per al batlle d'Olot això no significa que hi hagi "un desencontres entre els batlles" de les Preses i la Vall d'en Bas. "El que hi ha –ha afegit– són interessos diferents, encara que el millor, com sempre s'ha defensat, hauria estat plantejar l'execució de les variants com una sola d'obra, però hem de vetllar perquè s'executi."

El batlle olotí ha mantingut el seu capteniment pel que fa a la construcció dels dos trams de la variant d'Olot, així que el projecte constructiu del de l'Hostal estigui llest ja durant les darreries del mes de maig. Pel que fa a la seva execució, s'ha mostrat més caut, ja que cal tenir en compte que caldrà que els pressupostos de la Generalitat en contemplin la despesa.

El batlle ha aclarit, però, que creu que aquesta indefinició pel que fa a l'enllaç entre les dues variants es resoldrà positivament, per bé que caldrà esperar com es resolen les al·legacions presentades per persones, entitats (com Salvem les Valls, el CST i l'ANG, que n'ha dut 600 a Girona) i ajuntaments a l'estudi informatiu de la variant de les Preses.
 

Les dues alternatives de l'estudi informatiu de la variant de les Preses-Vall d’en Bas no resolen l’enllaç amb la variant d’Olot, regions l’Ajuntament Foto: @territoricat.


Un projecte molt endarrerit

L’any 2006, la Generalitat va redactar i iniciar la tramitació d’un estudi informatiu per resoldre la continuïtat de la C-37 entre el viaducte de la C-37 a la Vall de Bas i l’A-26 a Olot. El Departament de Territori i Sostenibilitat va segregar un estudi informatiu autònom i segregable de la part del traçat referit a la variant d’Olot en relació a la resta de recorregut. El març de 2012 el conseller de Territori i Sostenibilitat va resoldre la seva aprovació incloent una relació de condicions que calia incorporar al desenvolupament de l’estudi informatiu. L’any 2013 es redacta el projecte constructiu, l’any 2014 la memòria ambiental i finalment es dicta la resolució TES/3042/2015, de 21 de desembre, que marca el final de la seva tramitació ambiental. El projecte de  variant d’Olot, per tant, disposa d’una unitat constructiva completa, amb un funcionament autònom i segregable de la resta de trams de la nova carretera C-37, com ha recordat el batlle, Pep Berga.

Amb l’estudi informatiu de la variant de Les Preses-Vall d’en Bas actualment a exposició pública s’altera la unitat de solució de traçat degudament tramitada, aprovada i desenvolupada a nivell de projecte constructiu. Al mateix temps, afecta a la seva autonomia funcional i constructiva, i a la possibilitat deslligar l’execució de la variant d’Olot de la resta de recorregut de la futura carretera que ha d’unir amb el túnel de Bracons.

Des de l’Ajuntament d’Olot no s’entra a valorar les alternatives de traçat proposades per l’estudi informatiu de la variant de Les Preses-Vall d’en Bas, com ja hem esmentat que ha manifestat el batlle d'Olot.

L’al·legació presentada insta el Departament de Territori i Sostenibilitat perquè tingui totes les alternatives analitzades pel pas per la futura carretera en els termes municipals veïns respectin els punts de pas obligats des de l’aprovació de l’estudi informatiu de la Variant d’Olot: la posició de la boca sud del túnel de la Serra de Sant Valentí de la Pinya i al traçat de l’extrem nord mitjançant la intercepció de la N-260-a sobre el viaducte del Riudaura a l’Hostal del Sol, de cara a constituir un punt obligat de pas per l’estudi informatiu i posterior desenvolupament referit al tram nord de la Variant d’Olot fins a connectar l’A-26.

La proposta d'al·legació es va debatre a la reunió de la Comissió per a la Variant d’Olot del passat 11 de febrer i aquest dijous 27 de febrer s’ha portat per a la seva aprovació a la Junta de Govern Local. L’objectiu de l’al·legació és garantir la traça autònoma de la Variant d’Olot, per tal d’instar a les administracions titulars de les carreteres que fixin, quan abans millor, un calendari d’execució.

Mentrestant, des de l’Ajuntament d’Olot es continua treballant amb la Plataforma No és un Vial és un carrer! –que avui ha presentat 7.127 signatures per urgir la construcció de la variant d'OLot– per acordar mesures de pacificació del trànsit en aquest sector, un dels més afectats per la falta de la variant. La col·locació de zones d’arbres i la possible col·locació d’un radar són algunes de les mesures amb què s’està avançant.

 
Arxivat a