variant

Els Comuns demanen que es retiri el projecte de la variant de les Preses

El diputat David Cid, en coordinació amb Salvem les Valls i el Centre per la Sostenibilitat Territorial (CST), insta el Govern a fer una pla de mobilitat amb l’objectiu de reduir el trànsit de vehicles particulars i regular el pas de camions

per NacióGarrotxa , Olot, 24 de febrer de 2020 a les 08:14 |
Pla de la Vall d'en Bas per on passaria la variant projectada per Territori. | Foto: Martí Albesa.
Aquesta informació es va publicar originalment el 24 de febrer de 2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El grup parlamentari Catalunya En Comú Podem (catECP) ha presentat una Proposta de resolució (PR) on insta al Govern a aturar i descartar definitivament el projecte de la variant de les Preses. El diputat David Cid ha coordinat la iniciativa amb la plataforma ecologista garrotxina Salvem les Valls i el Centre per la Sostenibilitat Territorial (CST), que en el darrer mes s’han mobilitzat i han presentat al·legacions al projecte, posant de manifest la innecessària execució d’aquesta infraestructura.

Recordem que el 15 de gener passat, el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat va fer públic l’estudi informatiu i d’impacte ambiental Millora general. Nova carretera C-37 de Vic a Olot. Variant de les Preses. del PK 171+600 de la carretera C-37 fins a l’inici de la futura variant d’Olot. Tram: la Vall d’en Bas-les Preses, tot obrint-ne el període d’al·legacions.


Per la seva part, els Comuns demanen que s’apliqui estrictament la restricció vigent al túnel de Bracons (C-37) del pas de vehicles de més de 7.500 kg de MMA (massa màxima autoritzada), transports especials o mercaderies perilloses amb origen i destí que no siguin la Garrotxa i Osona segons la resolució INT/593/2019, de 7 de març, per la qual s'estableixen les restriccions a la circulació durant l'any 2019.
 

El diputat de Catalunya en Comú Podem David Cid Foto: Sara González.


A la PR presentada per Cid, s’insta igualment a elaborar una Pla de mobilitat comarcal amb l’objectiu de reduir el trànsit dels vehicles particulars i regular el pas de camions per aquestes vies, tal com aconsella la Llei 16/2017, de 1r d'agost, del canvi climàtic.

A l’estudi fet públic pel Departament de Territori i Sostenibilitat es preveu un augment del trànsit que contradiu el contingut d’aquesta llei, que obliga a una reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle. Segons comparteixen els Comuns amb Salvem les Valls i el CST, “una obra d’aquestes característiques fa evident que promociona el transport motoritzat i fa impossible aconseguir els objectius proposats pel govern de Catalunya en matèria d’emissions a la Declaració d’emergència climàtica”.


Un percentatge molt ampli del trànsit que hi ha a la zona de les Preses és comarcal, entre poblacions properes. Per tant, el que cal és “ordenar i reduir la circulació en l’àmbit, amb l’objectiu de situar la mobilitat sostenible com a prioritat a l’àrea afectada”, situen els Comuns en la seva PR. Destaquen a més que cal “preservar el territori, el paisatge i els sòls de gran valor agrícola”.

El diputat David Cid, portaveu de CatECP a la Comissió de Territori, conclou que “implementant un seguit de mesures de reducció del trànsit ja no faria necessària ni justificable una infraestructura com aquesta variant, que tindria una gran afectació a la biodiversitat i el paisatge de la Vall d’en Bas”, catalogada com a paisatge únic a Catalunya i a Europa com a exponent d’un dels millors estanys de resclosa volcànica de tot el continent.

 

Participació