Restaurar els danys del temporal a les vies verdes gironines costarà més d'1,15 MEUR

Reconstruir el pont de la riera d'Osor i refer la plataforma de la via del Pasteral seran les principals actuacions

Un esvoranc a la via verda de Bescanó (Gironès) pel temporal.
Un esvoranc a la via verda de Bescanó (Gironès) pel temporal. | ACN.
NacióGirona
30 de gener del 2020
Actualitzat a les 12:13h
Reparar els danys ocasionats a les vies verdes pel temporal Gloria a les comarques gironines costarà més d'1.155.800 milions d'euros, segons la valoració que n'ha fet el Consorci de les Vies Verdes de Girona, organisme de la Diputació de Girona que gestiona rutes de senderisme i cicloturisme. És la primera valoració de desperfectes que s'ha elaborat després que l'acumulació d'aigua del temporal i la crescuda de les lleres hi hagi ocasionat importants desperfectes.

Entre les obres més costoses hi ha la reconstrucció del pont d'Anglès-la Callera, que va col·lapsar pel trencament d'un pilar i refer la plataforma de la via del Pasteral que va desaparèixer amb les inundacions. Es calcula que caldrà arranjar forats i reposar sauló en més de 20 quilòmetres de via verda. De fet, la borrasca va afectar les comarques gironines entre els dies 21 i 23 de gener i el desbordament del riu Ter el dia 24 per l’acumulació d’aigua del temporal va causar importants desperfectes a les vies verdes, especialment als municipis propers a rius i rieres.
 

Pla general d'un despreniment en una via verda al Ripollès. Foto: ACN.


Entre les principals obres de reparació hi ha la reconstrucció del pont d'Anglès-la Callera, que va col·lapsar pel trencament d'un pilar i refer la plataforma de la via del Pasteral que va desaparèixer amb les inundacions. També caldrà retirar terra, vorals i arbres arrossegats, especialment en punts com la Ruta del Ferro i del Carbó (Ripoll - Sant Joan de les Abadesses) i la Ruta del Carrilet I (Olot-Girona). La ruta Pirinexus també ha quedat malmesa en diversos punts, fins i tot tallada en trams del Baix Empordà i l’Alt Empordà. D'altra banda, també caldrà arranjar forats al ferm i reposar sauló en més de 20 quilòmetres al llarg de les rutes, i reposar esculleres i murs de contenció que van quedar desplaçats.

Segons informa el consorci, l'objectiu principal és garantir la seguretat dels usuaris a les diferents rutes. I per això ja s'està informant per les xarxes socials i al web de Vies Verdes de Girona al màxim de detall possible d’aquestes afectacions. L’equip del consorci treballa per detectar el màxim d’incidències i s’ha començat a fer feina en bona part de les rutes. Es recomana planificar bé les sortides i ser molt prudents a l’hora de circular.