La Vall d'en Bas lluitarà perquè la variant de les Preses sigui una obra exemplar

El batlle, Lluís Amat, que considera que ja n'hi ha prou de tirar-los les culpes, creu que "l'actuació no és prioritària", tot i que presentaran al·legacions perquè no es provoqui un dany irreversible al territori

Lluís Amat a la sala de plens de l'Ajuntament de la Vall d'en Bas aquest dimecres.
Lluís Amat a la sala de plens de l'Ajuntament de la Vall d'en Bas aquest dimecres. | Foto: Xavier Borràs.
15 de gener del 2020
Actualitzat a les 20:16h
Reacció immediata de l'Ajuntament de la Vall d'en Bas després que aquest dimecres s'ha conegut que el DOGC ha publicat l’anunci d’informació pública de l’estudi informatiu i de l’estudi d’impacte ambiental de la variant de les Preses-Vall d’en Bas, que connectarà l’eix de Bracons (C-37) i la futura variant d’Olot: en seu municipal, el batlle, Lluís Amat, ha anunciat la reunió immediata de la Comissió de Seguiment de la Variant i la contractació de la prestigiosa empresa Enginyeria Reventós –especialitzada a posar en valor el patrimoni natural– perquè els assessori en les al·legacions que presentarà el municipi.

Amat també ha estat molt contundent a l'hora de fer valer el compromís de rigorositat i de transparència amb què ha actuat el Consistori des del principi: "No venem fum… Prou de tirar les culpes a la Vall d'en Bas", encara menys després de les declaracions d'aquest dilluns a NacióGarrotxa del batlle d'Olot, Pep Berga, en què afirmava que "l’alcalde de la Vall d’en Bas no vol que es faci l’exposició pública". Precisament, el batlle de la Vall d'en Bas, ha assenyalat que es compleix el calendari, tal com ja va anunciar recentment quan va afirmar que l'estudi informatiu i el d'impacte ambiental se sotmetrien "a informació pública previsiblement a principis de l’any vinent".

"Vull subratllar –ha afegit Amat– que el consistori ha mantingut sempre un mateix perfil de transparència en la informació que ha arribat a la ciutadania des que s’ha entomat la gestió d’aquest projecte", aquest rigor el refermem "malgrat les declaracions d’alguns actors els últims dies que falten a la veritat".
 

La segona alternativa, amb matisos que s'al·legaran és la preferida per la Vall d'en Bas. Foto: @territoricat.


Efectivament, els estudis de la variant han acumulat retards a causa de la fallida de l’empresa que havia guanyat el concurs de Territori a mig projecte, un fet que va generar problemes i preocupació per la qualitat del resultat final. És a partir de reunions amb la Conselleria que que l'Ajuntament va saber que l’estudi informatiu s’havia d’enllestir el setembre del 2019 i, un cop fet aquest document, es va procedir a acabar de redactar l’estudi d’impacte ambiental el passat mes de novembre.

Lluís Amat ha volgut ressaltar que l'estudi de la variant s'ha enllestit abans que altres peces que continuen pendents, "com la connexió de la variant d'Olot amb l'A-26 i l'Hostal del Sol", ja que encara no s'han fet ni l'estudi informatiu ni el d'impacte ambiental, que es preveu tenir el 30 de maig.

Per al batlle és una bona notícia el fet que Territori i Sostenibilitat contempli que el desenvolupament de la variant es dugui a terme per fases, de manera que, en una primera etapa, es podria executar la segona alternativa (que s'inicia pràcticament a les Preses), i posteriorment, quan es considerés necessari, l’alternativa primera, i que en ambdues alternatives es contempli sobre el fals túnel cobert, a tocar de l'Escola Verntallat, la possibilitat de la configuració d’un futur parc o equipament a desenvolupar en coordinació amb l’Ajuntament de la Vall d’en Bas, com podria ser, segons Amat, el futur institut de secundària.

Tanmateix, l'Ajuntament manté que la variant no és una prioritat per al municipi per bé que continuarà treballarà per a cercar "el difícil encaix entre la infraestructra, el paisatge, el sòl agrícola i els habitants de la Vall" i per això s’incidirà a trobar una solució que no provoqui "un dany irreversible a la Vall, en la voluntat de ‘cirurgia fina’ que fins i tot ha defensat el Govern català", segons Lluís Amat.

Després d’escoltar, avui mateix, la Comissió de Seguiment de la Variant –formada per l'equip de govern i l'oposició, Unió de Pagesos, l'Associació de Veïns de Verntallat i un seguit d'experts– s'ha consensuat unes línies vermelles com a poble que s’han defensat des fa temps i que es mantenen: una via d’un carril per sentit amb un tram soterrat a la zona del barri de Verntallat que respecti l’escola i la creació d’un parc urbà integrat. "A banda, demanàvem a l’estudi, una referència a la proposta de traçat per Marboleny", ha afegit el batlle.

"Pensem que la proposta de partida de la Generalitat és molt millorable en aquests aspectes i actua com a nou punt de partida" i per aquesta raó, en tot aquest procés, continuaran actuant "amb coherència i fidelitat a les peticions que té la ciutadania" per a mantenir "el compromís de transparència i sense faltar a la veritat".

El batlle també ha introduït un seguit de consideracions que creu que caldria tenir en compte i que no s'han previst als estudis suara anunciats: d'una banda, el fet que l'AP-7 l'any 2021 serà gratuïta, amb què molt trànsit rodat, especialment de camions, ja no passarà per l'eix Vic-Olot; tampoc no s'ha tingut en compte que davant la indiscutible crisi ecològica del canvi climàtic serà gairebé obligatori oferir serveis de transport públic de qualitat i minimitzar l'ús del vehicle privat; i, encara, el fet que tot va per llarg, no hi ha res solucionat, ja que, a més del període de temps que s'allargarà entre les al·legacions, el futur projecte constructiu, el tram per a enllestir de la variant d'Olot i els pressupostos que caldran, tot s'alentirà.
Arxivat a