L'Associació d'Hostalatge garrotxina blasma la banalització del turisme per part d'alguns partits polítics

Considera que la confrontació política derivada del desenvolupament d’alguns projectes, com l’Espai Cràter, ha fet que un segment de la població local percebi el turisme com a negatiu

Alguns dels membres de l'Associació d'Hostalatge de la Garrotxa durant la celebració dels 40 anys de l'entitat.
Alguns dels membres de l'Associació d'Hostalatge de la Garrotxa durant la celebració dels 40 anys de l'entitat. | @ahlg.
27 de novembre del 2019
Actualitzat a les 9:34h
Des de l’Associació d’Hostalatge de la Garrotxa (AHLG), fundada el 1977 –amb més de cent vint establiments de la restauració i l'hostaleria agremiats– ha emès un comunicat davant  algunes declaracions en diferents canals de comunicació per part d’alguns partits polítics que consideren que fan una banalització i un "ús negatiu de la paraula turisme, projecte turístic, etc., com si el que aporta el sector fos negatiu per la ciutat i la població local".

Per bé que en el comunicat no s'hi esmenta cap partit polític, sembla evident que les referències s'adrecen a la CUP i a ERC que, des de posicions diverses, han batallat contra projectes com l'Espai Cràter, que va ser punt de confrontació durant les darreres eleccions municipals, per bé que Junts per Catalunya les va guanyar amb majoria absoluta. Des d'ERC Olot insisteixen, però, que tot i estar d'acord amb el comunicat de l'Associació, el que ara toca és "invertir en els Barris i l’Habitatge i no pujar L’IBI", segons han fet saber un tweet:Efectivament, per a l'AHLG la confrontació política derivada del desenvolupament d’alguns projectes actuals, com ara l’Espai Cràter, "ha fet que un segment de la població local percebi el turisme com a negatiu, quan en realitat a la Garrotxa, i concretament Olot, no ha patit mai de massificacions turístiques i ha treballat des dels inicis amb un model de desenvolupament turístic sostenible, on fins ara ha conviscut la població local amb el visitant".

Els empresaris turístics i de restauració de la comarca són conscients del valor patrimonial i natural de la comarca i des de fa molts anys participen en el fòrum de gestió i desenvolupament turístic de la comarca, Turisme Garrotxa, fins al punt que hi mantenen un compromís econòmic directe amb les quotes gremials per a participar en el seu desenvolupament i en el manteniment del sector turístic comú.

L'Associació addueix, també, que gran part de les empreses estan acreditades o en procés d’implantació de la Carta Europea del Turisme Sostenible (CETS) on es comprometen a respectar valors de sostenibilitat i respecte al territori i en què se signa un compromís avaluat de mesures correctores, amb l'aplicació d'accions concretes com la compra a productors, distribuïdors i empreses locals; les millores mediambientals i d’eficiència energètica, i les millores laborals

"Tota acció concreta dels diferents municipis pot ser discutible, valorada i posada en qüestió –manifesten en el comunicat–. Però, s’ha de ser responsable amb el discurs que es transmet a la població, i conèixer, tenir en compte i respectar tota la feina ben feta que s’ha treballat a la Garrotxa, des de Turisme Garrotxa aglutinant el sector públic (21 ajuntaments, PNZVG, Consorci Alta Garrotxa i Consell Comarcal) i privat (Associació d’Hostalatge de la Garrotxa, Agrupació de Cases de Colònies, Associació d’Allotjaments Rurals, Associació de Turisme Rural, Associació de Placers de la Plaça Mercat d’Olot, Associació de Comerciants d’Olot, Associació de Comerç i Turisme de la Vall d’en Bas, grup de socis directes), des de fa més de 20 anys, desenvolupant un model de turisme sostenible que combina el respecte pel medi ambient, la població local, i el desenvolupament econòmic, aplicant la Carta Europea de Turisme Sostenible iniciada l’any 2001 fins a l’actualitat."

L’estratègia 2016-2020 a la Garrotxa titulada “Els millors llocs per viure seran els millors llocs per ser visitats” planteja una sèrie d’actuacions seguint els principis següents:

1.    Posar en valor el patrimoni natural, cultural i gastronòmic.
2.    Educar la població local i forana.
3.    Treballar en xarxa.
4.    Treballar per la millora de la qualitat de l’oferta turística.
5.    Informar sobre la zona (informar, comunicar i promoure).
6.    Crear productes turístics específics que permetin descobrir i comprendre el territori, tant a mercat nacional, com internacional:
— Senderisme (xarxa de senders).
— Ecoturisme.
— Cicloturisme.
— Turisme esportiu: especialitzat en running, orientació, geocaching.
— Producte local i turisme gastronòmic: Cuina Volcànica, km 0.
— Reunions i esdeveniments de petit format (Reunions entre Volcans).
— Turisme cultural.
7.    Formar i acompanyar a les empreses del sector per la millora de la seva competitivitat.
8.    Ajudar a mantenir la qualitat de vida local.
9.    Beneficiar l’economia local.
10.  Gestionar i ordenar la freqüentació turística.

Per a l'AHLG el turisme és creixement econòmic, genera juntament amb el sector comerç més de 6.000 llocs de treball a tota la comarca, representa quasi el 9% del PIB comarcal, beneficia altres sectors, com el primari, ajudant al desenvolupament de les zones rurals, a la internacionalització de la Garrotxa, així com de les empreses del territori, ha ajudat en la millora d’espais naturals, a la valorització dels camins finançats amb els diners recaptats de l’impost d’estades turístiques que ajuda a finançar aquest tipus d’inversions, entre altres.

"Tots hem estat turistes alguna vegada: el problema no és el turisme, ni els projectes turístics, sinó com es gestiona", rebla el comunicat.