Olot aprovarà un pressupost de 39,2 MEUR, un 12% més que el 2019

L'equip de govern (JxCat), amb majoria absoluta, apujarà un 14% l'IBI per poder "mantenir" serveis

L'alcalde Pep Berga, en la presentació dels pressupostos
L'alcalde Pep Berga, en la presentació dels pressupostos | Martí Albesa
Redacció
27 d'octubre del 2019
Actualitzat el 29 d'octubre a les 12:00h
L'Ajuntament d'Olot ha presentat el pressupost per al 2020 que portarà al ple el proper 29 d'octubre. L'equip de govern (JxCat) té majoria absoluta i per tant no necessitarà suports de l'oposició.

S'ha elaborat un pressupost consolidat de 39.270.328 euros, un 12,4% més que el d'enguany, dels quals 5,1 milions són inversions. Destaca la creació d'un Pla de renovació de barris dotat amb uns 2 milions. Per garantir els ingressos, les ordenances per al 2020 inclouen un augment del 14% l'IBI i la taxa d'escombraries i es crea una tarifa plana per pagar els tributs en nou mesos.

L'equip de govern d'Olot (JxCat), que governa amb majoria absoluta, ha presentat aquest dijous les línies generals del pressupost per al 2020 que s'aprovarà al ple de dimarts vinent. L'alcalde, Pep Berga, ha subratllat que es busca, d'una banda, mantenir els serveis actuals al mateix nivell de qualitat sense crear-ne de nous i, de l'altra, "no dependre" d'ajuts d'institucions com ara Generalitat i poder quedar al marge de la inestabilitat política que es viu al país. L'alcalde ha recordat que la Generalitat no té pressupostos nous des del 2017 i que no es vol haver d'arribar a "tancar serveis o equipaments" com ha passat en anys anteriors perquè no arriben els ajuts previstos.

A l'hora d'elaborar els comptes municipals, s'ha tingut en compte l'augment de la despesa de personal en més d'un milió d'euros respecte el pressupost d'enguany per poder complir amb l'increment del 3,3% de les retribucions dels treballadors públics aprovat per l'Estat, juntament amb altres mesures a implementar com ara la reducció de la jornada laboral o les prejubilacions.

El capítol d'inversions s'ha dotat amb més de 5,1 milions d'euros (MEUR), una xifra que representa un 62% més que l'actual exercici i l'import més alt en els darrers onze anys. Una de les novetats és la creació d'un Pla de renovació de barris dotat amb 1,9 MEUR on es preveuen millores en l'enllumenat, paviment i clavegueram (1,2 MEUR); actuacions d'habitatge com compra de sol i enderrocs (375.000 euros) i actuacions de medi ambient, com ara nous contenidors i estalvi energètic, partida dotada amb 330.000 euros. Berga ha subratllat que el pla respon a la necessitat de solucionar "mancances" de barris que es van construir fa més de seixanta anys que ara cal posar al dia. La previsió és que, durant els quatre anys de mandat, s'acabin destinant uns 7,8 MEUR en aquest pla de renovació de barris.

A les inversions també hi ha una partida de 304.000 euros per millorar equipaments educatius, culturals i esportius. D'aquests, 160.000 euros aniran a centres educatius (millores en escoles de primària i Escola d'Art) complint així amb el compromís de destinar un milió d'euros en quatre anys en aquest àmbit. D'altra banda, també es destinaran 570.000 euros al futur Espai Cràter, un centre museístic sobre els volcans que ha generat controvèrsia amb l'oposició. L'aportació municipal del nou edifici representa el 20% del cost total mentre que el 80% restant provindrà d'ajuts europeus, Generalitat i Diputació. Al proper ple municipal es portarà l'aprovació definitiva del projecte, per seguidament fer l'adjudicació de l'obra amb la previsió que obri portes a mitjans del 2021. De forma paral·lela, se seguirà avançant en la redacció dels projectes de construcció de la piscina municipal coberta i la nova biblioteca.

D'altra banda, la despesa ordinària serà de 32.054.429 euros i es "reforçaran" les àrees d'Educació, amb una aportació d'1,7 MEUR (327.000 euros més que enguany), i Serveis Socials on s'inclou una partida al Consorci d'Acció Social de la Garrotxa d'1,2 MEUR, uns 212.700 euros més que aquest exercici. També creix la partida d'ajudes a entitats i associacions amb 130.000 euros més respecte aquest any.

Menys endeutament

Pel que fa a l'endeutament, la previsió és seguir reduint-lo. L'any 2009 el consistori tenia un deute de 28,5 MEUR i es preveu tancar aquest exercici amb 17,8 MEUR. Per aconseguir-ho, se seguirà amortitzant deute per valor d'1,89 MEUR (uns 110.000 euros més que aquest any) i, al mateix temps, es demanarà un crèdit nou per aquest mateix import i així poder "canviar préstecs més cars per uns de nous a interessos més baixos".

Si durant el 2010 de cada 100 euros que ingressava l'Ajuntament se n'havien de destinar 13,24 a amortitzar préstecs i inversions, de cara a l'any vinent aquesta quantitat ja s'haurà vist reduïda fins als 7,52 euros. Una dada que, segons la regidora d'Hisenda, Montserrat Torras, demostra la "salut financera" del consistori.

Les ordenances preveuen apujar un 14% l'IBI

Per poder tenir els ingressos necessaris per mantenir els serveis, es preveu que les ordenances per al 2020 incloguin un augment del 14% de l'Impost de Béns Immobles (IBI) que permetrà recaptar prop d'1,4 MEUR més respecte els 10 MEUR que s'obtenen actualment. Torras ha minimitzat l'impacte tot dient que quatre de cada cinc olotins veuran com el rebut s'incrementa entre 7 i 54 euros a l'any i que Olot està actualment per sota del que es paga de mitjana en ciutats veïnes de dimensions similars. Actualment, la mitjana d'IBI a Olot és de 283 euros per habitant i el que es recapta és un 9% menys que a Banyoles o un 27% menys que Figueres.

Així mateix, també s'inclou un recàrrec del 50% sobre l'IBI per a habitatges buits i un increment de l'Impost d'Activitats Econòmiques d'un 12%. També s'apujarà la taxa d'escombraries en un 14,7% per cobrir el servei i fer front al nou model de recollida amb contenidors renovats. Així, el rebut mitjà de les deixalles passarà de 165 a 189 euros, uns 24 euros més a l'any. Fa uns dies, ja es va anunciar que es crearà una tarifa plana d'impostos per tal que els ciutadans puguin pagar el conjunt dels tributs municipals en nou mesos i sense cost addicional.
Arxivat a