La CUP Olot aposta per una educació socialment emancipadora i inclusiva

En una presentació d'Aisata Gumaneh davant l'escola Maladriga proposen crear l’Escola Municipal de Noves Oportunitats per als joves que han estat expulsats dels circuits educatius reglats

Aisata Gumaneh ha presentat el programa sobre educació de la CUP Olot.
Aisata Gumaneh ha presentat el programa sobre educació de la CUP Olot. | @CUPOlot.
Redacció
20 de maig del 2019
Actualitzat a les 14:53h
La candidata número 6 de la llista de la CUP Olot que encapçala Lluís Riera, Aisata Gumaneh  ha presentat aquest matí els eixos del programa d'educació de la formació assembleària des de l'escola Malagrida. Aquesta jove olotina de 22 anys és administrativa, vaa treballar 6 mesos a l’Ajuntament d’Olot i actualment treballa de dependenta. És presidenta de l’associació de dones Yagaru i sòcia de l’associació de joves HJL Olot. Com ella mateixa diu, té "ganes de canviar la política que hi ha hagut fins ara".

Olot ja fa temps que ha apostat per ser Ciutat Educadora, paraigües sota el qual s’hi engloben diverses iniciatives que cerquen fer de la ciutat un espai d’educació integral, permanent, plural i diversa. En aquest sentit, la capital de la Garrotxa ha estat i és un referent. Des fet, per a la CUP OLot, segons Gumaneh, "l’educació és un eix transversal que recorre tot el nostre programa". No hi ha aspecte de l’acció de govern que plantegen que no tingui recollits aspectes educatius: campanyes de sensibilització, fer pedagogia, augmentar la formació per a determinats col.lectius, crear més oferta formatiu fora de l’educació reglada, etc.
 
Per això pensen que ara cal fer un pas endavant. Els reptes del món educatiu, l’educació 360º, el debat públic-privat, l’educació al llarg de la vida, la diversitat cultural, la formació professional, estan conformant escenaris diferents als quals ningú no estava acostumat. Per això, des de la CUP pensen, en primer lloc, que cal desenvolupar accions i polítiques educatives a favor del respecte a la diversitat i en contra de tota discriminació per origen, gènere, opció sexual o creença. "Hem de treballar per la igualtat d’oportunitats als centres educatius; per això, pensem que cal recollir dades per saber quants infants no tenen tot el material necessari o no poden anar de colònies per manca de recursos econòmics. A partir d’aquí, cal pensar i repensar quins projectes o quins recursos necessitem com a ciutat per treballar per a una igualtat d’oportunitats real", ha dit Gumaneh.

En aquest sentit, i per a no oblidar les necessitats educatives dels alumnes que no acrediten l’ESO proposen crear l’Escola Municipal de Noves Oportunitats, en què impulsar actuacions educatives i professionalitzadores alternatives i innovadores per als joves que han estat expulsats dels circuits educatius reglats. "I ho farem dissenyant recorreguts formatius, personalitzats; al mateix temps, buscarem la complicitat d’altres agents públics i privats que ja estiguin treballant per al mateix, creant ponts de diàleg a l’hora de trobar solucions a les necessitats i els reptes actuals d’aquests joves", ha manifestat Aisata Gumaneh. I aquí, segons la CUP Olot, també hi té un paper a desenvolupar el Consell de la formació professionalitzadora i de l’ocupació de la Garrotxa, creat recentment.
 
Per altra banda, segons els cupaires també cal potenciar l’escola bressol com el primer espai de desenvolupament físic, motor, emocional, efectiu, social i cognitiu i garantir-ne l’accés a totes les famílies. Per això, és un dels primers serveis en què instauraran la tarifació social progressiva, per manera que es paguin els serveis segons el nivell de renda. "Enguany –ha aclarit Gumaneh– hem perdut l’oportunitat de recollir de forma voluntària dades de la renda de les famílies que han preinscrit els seus fills a les llars d’infants; mentrestant, el grup de treball de l’Ajuntament havia avançat força en una proposta de tarifació progressiva que, finalment, no s’ha pogut portar a la pràctica per manca de voluntat política."  Per això, es comprometen a fer-la efectiva i també a fer els estudis econòmics i tècnics necessari per a implantar-la a les escoles municipals de Música i Expressió.
 
Per altra banda, també proposen treballar conjuntament des de l’IME i el Departament d’Educació per a revisar la zonificació de les escoles públiques i privades concertades, sobretot per a minimitzar els efectes que han provocat sobre l’Escola Llar, però també sobre l’Escola Malagrida, que dins de la seva zona hi ha tres escoles concertades. En aquest sentit, realitzaran accions i campanyes per a fomentar la matriculació a l’Escola Llar i difondre el seu projecte educatiu. "Garantirem el repartiment de l’alumnat amb necessitats educatives especials en tots els centres educatius públics i concertats d’Olot a partir d’una taula educativa, a partir d’una taula de diàleg entre tots els centres educatius", ha detallat Gumaneh. Així, promouran la revisió dels criteris de gratuïtat del transport escolar i menjador en funció de la renda de les famílies i no pas per criteris de residència familiar.
 
També, mpulsaran el Consell Escolar Municipal com a espai de debat, de participació i de consens. Des d’aquest Consell reforçat, fomentaran que a les escoles i instituts es tractin temes de salut sexual i reproductiva, activitats de gènere aplicant un criteri feminista i fomentaran que les activitats extraescolars siguin assequibles per a tots els alumnes, tant les esportives, com les culturals, aplicant-hi també la tarifació progressiva.
 
Però tampoc no volen oblidar altres aspectes formatius, com són exigir a la Generalitat que ampliï els serveis i els recursos tècnics i econòmics que actualment ofereixen l’Escola d’Adults i el Consorci de Normalització Lingüística i, també, donaran suport a les entitats que promouen l’educació en el lleure i el col.lectiu de mestres que treballen per a l’alfabetització.
 
En definitiva, "abordarem l’educació com un element permanent i global, més enllà de l’educació reglada, garantint el compromís de l’ajuntament que qualsevol pla i acció que es dugui a terme tindrà també una mirada educativa perquè és clar que la ciutat és tota ella un espai educatiu", ha conclòs la jove candidata.
 
Arxivat a