Mobilitat

«No és un vial, és un carrer» exigeix l'agençament de l'avinguda Sant Jordi d'Olot

Aquesta nova plataforma veïnal neix amb la voluntat que es resolguin de forma immediata els problemes derivats d'haver convertit aquesta artèria en una ronda per als camions

per Xavier Borràs, Olot, 13 de març de 2019 a les 08:25 |
Colada de «cràters» a l'avinguda Sant Jordi. | @noesunvial.
Gairebé deu anys després de l'obertura dels túnels de Bracons els veïns de l'avinguda de Sant Jordi d'Olot han dit prou i s'han constituït en la plataforma veïnal "No és un vial, és un carrer", que qüestiona que aquesta artèria hagi esdevingut una ronda per on passen diàriament centenars de camions i reclama que, de forma immediata, es resolgui, primer, els "cràters" que es reparteixen per tota l'avinguda i, segon, que es faci un estudi d'impacte ambiental de la zona, ja que consideren que a més de la contaminació acústica i de l'aire, també n'hi pot haver pels bacteris que escampen els camions que traslladen porcs vius a l'escorxador.

Han bastat dues reunions recents per muntar la plataforma, que ja disposa de web, xarxes socials i el suport creixent no solament de veïns sinó, també, d'usuaris de la malmesa i baquetejada avinguda, que des de l'obertura de Bracons ha esdevingut un corredor en què la paraula "ferm", per a referi-se a l'estat de la calçada, és un eufemisme que amaga la crua realitat de multitud de "forats, esquerdes i desnivells, que augmenten pel pas i els bots de milers de camions de gran tonatge mentre les cases trontollen i es malmeten", tal com afirmen en la presentació de la plataforma.

 

Un altre dels sots al ferm de l'avinguda. Foto: @noesunvial


Maria Dolors, una de les veïnes i impulsora d'aquest moviment, ha manifestat a NacióGarrotxa que en una reunió de veïns amb gran assistència hi havia molta gent amoïnada i fins i tot angoixada, empipada i preocupada perquè un dels punts de l’ordre del dia tractava sobre el famós vial "que de fet és un carrer", una avinguda que ha esdevingut el corredor d’Olot. "A banda dels greuges pel fet que s’ha convertit en un corredor de mercaderies de legalitat molt dubtosa –un servei públic gratuït que comporta una tràfic de centenars de camions diàriament–", s'han trobat que la resposta de l'Ajuntament ha estat de dir que "ho estan estudiant i que hi posaran remei en un termini de dos o tres mesos començaríem a veure-hi algun moviment. No vull dir que és insultant per als veïns, però això l'Ajuntament ho ha jugat molt malament", rebla.

De res han servit les peticions d’accelerar-ne l’arranjament. "Es veu que 40.000 euros de la bossa municipal és una quantitat massa alta per una solució immediata. La seva incomprensible resposta ha vessat la nostra paciència", diuen al manifest de presentació de la plataforma.
 

La plataforma ja té web i comptes a les xarxes socials. Foto: @noesunvial


Per als veïns, si una avinguda, que no va ser pensada per a aquest intens tràfic, ha de patir aquest desgast, caldria que estigués en les millors condicions possibles mentre no es resol la història interminable de la variant d'Olot, "que hi pugui passar un tanc", diu la Maria Dolors, Els impactes que causa són, a banda del soroll, la contaminació de l’aire, les pudors, la contaminació de bacteris i mil-i-un productes que els passen per davant sense saber què són, amb una amplada reduïda, que està feta per a un altre tipus de tràfic. De fet, no existeix cap pla viari de limitació de velocitat o de pacificació del trànsit.

L’Avinguda Sant Jordi no és un vial, com tampoc el carrer de Portbou. "Ens hem de treure aquest sobrenom del cap. Són carrers amb els mateixos drets i deures que qualsevol altre, i ni podem ni tenim perquè sostenir més aquesta situació que ja s’estén a altres barris. Bracons va ser un engany i la nostra vila cada dia està i estarà més intransitable i pol·luïda. Creure que una petita calçada d’un carril podrà absorbir el volum de vehicles en augment, és ingenu i temerari", manifesten des de la pltaforma.

Ben aviat es farà una presentació als mitjans de comunicació i s'iniciarà una ronda de contactes amb els partits polítics per mirar de resoldre aquesta situació que ja fa massa temps que s'allarga.

 

Participació