Foment treu l'estudi de delimitació de la trama urbana de l'N-260A a Sant Jaume de Llierca

L'Ajuntament estudiarà si hi presenta al·legacions i reclama a l'Estat la inversió d'1 MEUR pendent des de 2008

El carrer Major del municipi encara és de titularitat estatal.
El carrer Major del municipi encara és de titularitat estatal. | Martí Albesa.
Redacció
14 de desembre del 2018
Actualitzat a les 9:40h
El Ministeri de Foment ha tret a exposició pública l'estudi de delimitació de la trama urbana als marges de la carretera N-260A a Sant Jaume de Llierca. Es tracta del carrer Major del municipi que encara és de titularitat estatal. Foment ha aprovat provisionalment les línies d'edificació seguint el que estableix l'article 48 de la Llei 34/2015 de carreteres, un tema pendent al municipi des de fa anys. S'ha obert un període de trenta dies per a al·legacions i observacions "sobre la repercussió de l'estudi referent a les limitacions de la propietat, règim d'autoritzacions, infraccions i sancions".

L'Ajuntament estudiarà si en presenta i recorda que l'Estat encara els deu 1 MEUR per a millorar aquest tram des de fa deu anys. La delimitació de les línies d'edificació dels habitatges que són a la trama urbana de l'N-260A a Sant Jaume de Llierca no estava recollida en cap document.

El batlle del municipi, Jordi Cargol (PDECat), admet que era un tema pendent perquè no hi havia cap document que ho regulés i que cada vegada que els entrava una petició d'obres a aquest tram havien de fer la consulta a la subdelegació del govern espanyol a Girona. Aquesta normativa afecta especialment als edificis de nova construcció o a les reformes d'habitatges ja construïts.

El document que s'exposa a informació pública delimita com a trama urbana els punts quilomètrics situats entre 71+500 i 72+200 en ambdós marges i delimita com a travessera la totalitat dels trams anteriors situats entre els punts quilomètrics 71 +500 i 72 + 200. Per altra banda, també estableix el límit de la línia d'edificació seguint l'ordenament urbanístic municipal actual, fixant el marge exterior de la zona de domini públic a 3 metres i el marge exterior de la zona de servitud a 8 metres, "mesurats de forma horitzontal i perpendicularment des de l'aresta exterior de l'esplanada".

Ara l'equip de govern estudiarà amb els tècnics municipals si cal presentar al·legacions.

Un milió d'euros pendent des de fa 10 anys

El batlle recorda que encara hi ha un tema pendent com és que el Ministeri de Foment pagui 1 MEUR per fer millores a aquest tram estatal. Així es va acordar el 2008 amb una partida als pressupostos generals de l'Estat. El motiu era que Foment s'havia estalviat la construcció d'un vial de serveis durant les obres de la construcció de l'A-26, que passa pel costat del poble, perquè es va utilitzar el carrer Major. L'Estat es va comprometre a arreglar-lo amb aquesta partida però a dia d'avui encara no s'ha pagat.

Cargol explica que precisament porten mig any amb converses amb la Generalitat i l'Estat per desencallar aquest tema i esperen que s'inclogui en la comissió bilateral d'Infraestructures. També recorda que és una condició "necessària" per després acceptar el traspàs de titularitat d'aquesta carretera que passaria a ser local. "És una anomalia molt important que encara està pendent", ha afirmat l'alcalde.

La carretera té importants mancances. "Hi a un problema important amb les voreres i no hi ha embornals de manera que els veïns tenen molts problemes amb l'aigua quan plou; ens tenen totalment descuidats malgrat tenir-ho compromès des del 2008", conclou l'alcalde.